Home » Stiinta » Furtunile de praf de pe Marte par a face parte dintr-un ciclu asemănător celui al apei de pe Terra

Adrian Popovici 06.23.2019
Furtunile de praf reprezintă o parte importantă a vremii de pe planeta Marte, iar un nou studiu sugerează că au un tipar asemănător cu ciclul apei de pe planeta noastră.

Atunci când ne gândim la furtunile de praf de pe Marte, în general, imaginaţia noastră ne duce la povestea din filmul Marţianul. În filmul din 2015, o furtună de praf îi determină pe astronauţi să părăsească planeta, lăsându-l pe pe personajul interpretat de către Matt Damon pe suprafaţa planetei. Din păcate, intriga filmului, furtuna de praf, nu prezintă în termenii cei mai realişti realitatea de la faţa locului.

Furtunile de praf de pe Marte ajung la aproximativ 100 km/h, dar nu pot fi catalogate ca fiind violente. De ce? Din cauza densităţii atmosferice a planetei Marte, care, în condiţiile unei furtuni, nu ar putea să defecteze echipamentul astronauţilor, poate chiar să nu fie de ajuns să ridice un zmeu de la sol.

În ciuda acestui fapt, înţelegerea atmosferei şi a condiţiilor meteo de pe Marte se dovedeşte a fi foarte importantă pentru viitoarele misuni de explorare şi prezenţa umană pe suprafaţa planetei.

O echipă de astronomi de la Universitatea Harvard şi de la Departamentul de Astrofizică al Institutului Smithsonian a ajuns la concluzia că furtunile marţiene destul masive pot cauza circulaţie atmosferică, într-o manieră care se aseamănă cu ciclul apei pe Terra, notează Science Alert.

Furtunile de praf care au loc pe Marte pot fi împărţite în trei categorii: locale, regionale şi globale. Furtunile mici, locale, pot avea loc în orice perioadă a anului, în timp ce furtunile globale se formează cu precădere în timpul toamnei şi iernii din emisfera nordică.

Studiul cercetătorilor se concentrează asupra regiunii Aonia-Solis-Valles, din Valles Marineris, cercetând datele adunate de-a lungul a opt ani de la Mars Daily Global Maps, un set de imagini realizate de către sonda care se ocupă cu studierea planetei Marte din spaţiu.

Cercetătorii au determinat că furtunile care au loc în acestă regiune se dovedesc a fi importante în apariţia şi dezvoltarea furtunilor globale

Oamenii de ştiinţă care au lucrat la acest studiu au ajuns la concluzia că furtunile de pe Marte par să conducă spre existenţa unui ciclu asemănător celui al apei de pe Terra. „Asemănările şi diferenţele dintre studiul noastru şi ciclul energiei kinetice al atmosferei terestre impun continuarea studiilor ştiinţifice pe această temă”, au scris cercetătorii în studiul lor.

Cum infectează ransomware-ul Cring țintele industriale. Ce recomandă specialiștii pentru a ne proteja