Home » Stiinta » Un experiment inedit arată că schimbări subtile ale chimiei organismului pot duce la îmbunătăţirea metabolismului

Adrian Popovici 07.08.2019
Preadiabetul este o condiţie medicală care poate conduce spre diabet în cazurile în care nu este identificată şi tratată la timp.

O echipă de cercetători de la Universitatea Utah a descoperit că schimbări foarte subtile, de nivelul atomilor, pot avea efecte foarte importante în chimia organismelor. Ei au descoperit asta în timp ce au întrerupt procesul de eliminare a ultimilor atomi de hidrogen din ceramide, un tip de lipide grase, de către enizma numită dihidroceramidă desaturată DES1, notează Medicalxpress.

În studiul lor, oamenii de ştiinţă au folosit şoricei adulţi pe care i-au suspus unei diete plină de grăsimi şi zaharuri timp de trei luni, perioadă în care şi-au dublat greutatea. La pachet cu obezitatea a venit şi pericolul asupra sănătăţii metabolismului şoriceilor. Astfel, ei au acumulat grăsime în ficat şi au dezvoltat imunitate la insulină. Cele două simptome indicând potenţiale probleme metabolice.

Trebuie precizat că aceşti şoricei au fost proiectaţi genetic astfel încât la maturitate să poată fi posibilă dezactivarea genei respnsabile de producerea DES1. Pentru a face asta, ei au injectat o secvenţă de ARN în ţesuturile hepatice ale subiecţilor. În decursul a câteva săptămâni, oamenii de ştiinţă au observat modificări majore în metabolismul acestora. Astfel, grăsimile au fost eliminate din ficat şi răspunsurile la insulină şi glucoză se înscriau în limitele aceloraşi răspunsuri date de către şoriceii mai slabi şi sănătoşi.

„Greutatea lor nu s-a schimbat, dar modul în care procesează nutrienţii, da”, a declarat dr. Scott Summers, decanul Departamentului de Nutriţie şi Fiziologie al Universităţii Utah.

Într-un alt experiment în care oamenii de ştiinţă au redus producerea numărului de ceramide, s-a observat că şoriceii nu se mai îngraşă şi le-a crescut rezistenţa la insulină atunci când au fost trecuţi pe o dietă cu un conţinut mare de grăsimi.

Studiul cercetătorilor de la Universitatea Utah a fost publicat în revista Science.