Home » Stiinta » A fost identificată o posibilă cauză genetică a anorexiei nervoase

A fost identificată o posibilă cauză genetică a anorexiei nervoase

Autor: Adrian Popovici 07.20.2019
A fost identificată o posibilă cauză genetică a anorexiei nervoase
Anorexia nervoasă este o tulburare alimentară care implică incapacitatea unei persoane de a-şi menţine greutatea minimă pentru vârsta şi înălţimea sa.

Oamenii de ştiinţă au identificat un set specific de gene care pot fi asociate cu anorexia nervoasă. Această descoperirie pune la îndoială teoriile conform cărora anorexia este o problemă de natură psihiatrică.

Într-un studiu desfăşurat de-a lungul a şase ani, cu ajutorul a peste 100 de instituţii ştiinţifice de pe întreg mapamondul, oamenii de ştiinţă au identificat opt markeri genetici care pot fi asociaţi cu apariţia anorexiei, ceea ce sugerează că această maladie are legătură şi cu metabolismul, noteză Science Alert.

„Anomaliile metabolismului care pot fi observate în cazul pacienţilor cu anorexie nervoasă sunt adesea atribuite înfometării, dar studiul nostru arată că unele decalaje la nivelul proceselor metabolice pot contribui la apariţia şi evoluţia acesteia”, explică geneticianul Gerome Breen, de la Colegiul Regal din Londra.

În cadrul acestui studiu, cercetătorii au prelevat mostre de ADN de la 16.992 pacienţi diagnosticaţi cu anorexie nervoasă pe care le-au comparat cu alte mostre de la 55.525 indivizi care nu suferă de această condiţie, pentru a identifica markeri genetici asociaţi cu anorexia.

„Ne aşteptam să identificăm gene care sunt implicate în aspectele psihiatrice şi fizice ale evoluţiei acestei boli”, explică Nicholas Martin de la Institutul de Cercetări Medicale  QIMR Berghofer din Australia. „Ne-a suprins faptul că datele noastre sugerează o legătură între boală şi metabolism”, a mai adăugat acesta.

În total, oamenii de ştiinţă au identificat opt variaţii genetice care sunt asociate cu anorexia. Unele dintre acestea se suprapun cu probleme psihiatrice precum tulburarea obsesiv-compulsivă, depresia, anxietatea sau schizofrenia, dar, de asemenea, a fost identificată către procesele metabolice legate de arderea zaharurilor sau a grăsimilor.

Deşi încă nu a fost înţeleasă natura relaţiei dintre metabolism şi anorexia nervoasă, acest studiu a identificat că unele problemele ale metabolismului pot cauza o predispoziţie către această maladie care a scăpat studiilor anterioare.

Studiul citat a fost publicat în revista Nature Genetics.