Home » Stiinta » TP53, gena care îţi arată dacă poţi suferi de o formă de cancer şi şansele de supravieţuire

Autor: Adrian Popovici 08.04.2019
TP53 este una dintre cele mai studiate gene datorită rolului acesteia în controlul tumorilor.

Gena TP53 este una dintre cele mai studiate gene ale genomului uman şi asta datorită rolului acesteia în dezvoltarea cancerului, mai exact, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că aceasta joacă un rol important în oprirea formării tumorilor. Atunci când celulele se află sub o formă sau alta de stres sau suferă avarii, această genă opreşte diviziunea celulară sau chiar iniţiază moartea unora dintre celule, oprind astfel ca celulele canceroase să se multiplice, notează Medicalxpress

Cercetătorii de la Baylor College of Medicine au realizat cel mai extins studiu care a analizat funcţionarea acestei gene, în particular, concentrându-se pe fenomenele şi procesele care conduc la dezactivarea acestei gene. Echipa condusă de către dr. Larry Donehower, expert în virusologie moleculară şi microbiologie, a folosit un eşantion format din 10.225 pacienţi, care sufereau de 32 de forme diferite de cancer. Datele acestora au fost comparate cu datele a peste 80.000 de mutaţii genetice, colectate de către dr. Thierry Soussi de la Universitatea Sorbona. Din compararea celor două seturi de date, oamenii de ştiinţă pot avea o înţelegere mai bună a modului în care funcţionează gena TP53.

Echipa care a condus acest studiu a ajuns la concluzia că persoanele care prezentau mutaţii ale genei TP53 aveau şanse mai mici de supravieţuire. De asemenea, cercetătorii au identificat şi o metodă prin care se poate realiza un mai bun prognostic al pacienţilor care suferă de cancer. Astfel, prin identificarea a patru variante mutante ale genei TP53, se poate stabili evoluţia maladiei unui pacient.

„Dacă un pacient prezintă aceste patru gene, atunci acest pacient are şanse mari să aibă un prognostic negativ”, explică dr. Larry Donehower. De asemenea, el a explicat că absenţa acestor gene înseamnă un prognostic pozitiv pentru un pacient: „Dacă un pacient nu prezintă aceste gene, atunci acesta va avea şanse mai mari de supravieţuire şi un prognostic pozitiv”.

Oamenii de ştiinţă explică că atunci când au analizat codurile genetice, ei au identificat un tipar în cazul absenţei genei TP53, mai exact, 91% dintre pacienţi şi-au pierdut ambele gene p53.

Concluzia la care au ajuns oamenii de ştiinţă este că mutaţiile genei TP53 sunt corelate cu instabilitatea genomului.