Home » Știință » Materia întunecată are o temperatură anume?

Materia întunecată are o temperatură anume?

Publicat: 31.01.2020
În această situaţie, temperatura materiei întunecate face trimitere la cantitatea de energie pe care particulele acesteia o au.

Materia întunecată reprezintă aproximativ 25% din masa Universului nostru şi, totuşi, în ciuda acestui fapt, oamenii de ştiinţă ştiu foarte puţine despre aceasta. Modelul Standard folosit în fizică sugerează că această formă de materie este „rece”, ceea ce înseamnă că particulele acesteia sunt mai lente faţă de viteza luminii şi au o oarecare masă, în mod clar mai mare faţă de cea a unui foton, notează Phys.

Chris Fassnacht, profesor de Fizică al Universităţii California Davis (UCD), este de părere că atunci când vorbim la scară universală, modelul standard oferă predicţii rezonabile, printre acestea numărându-se şi ipoteza că materia întunecată este „rece”. Totuşi, atunci când nivelul de energie al particulelor materiei întunecate este luat în calcul la o scară mai mică, vorbim aici de o singură galaxie, ipotezele sugerează că aceste particule pot deveni mai „calde”, având o masă mai mică şi, astfel, o viteză mai apropiată de cea a luminii.

O echipă condusă de către Chris Fassnacht şi alţi foşti absolvenţi ai UCD vrea să efectueze o serie de observaţii, la scara unei singure galaxii, pentru a vedea cum se comportă materia întunecată la viteze luminice, apropiate de cele ale fotonilor. Aceştia vor să folosească fenomenul cunoscut şi sub numele de lentilă gravitaţională pentru această sarcină. Mai exact, cu cât un obiect este mai mare, cu atât reuşeşte să curbeze traiectoria luminii şi să distorsioneze imaginea care ajunge la observator sau chiar să producă mai multe imagini concomitente ale aceluiaşi obiect care a emis sau de care s-au lovit fotonii. În acest model al materiei întunecate „calde”, oamenii de ştiinţă sunt de părere că „lentilele” trebuie să aibă o anumită mărime minimă sub care să nu scadă.

Pe lângă stabilirea faptului că materia întunecată poate atinge viteze apropiate de cea a luminii, aceşti cercetători ar putea să identifice noi indicii legate de mărimea şi viteza particulelor materiei întunecate.

Studiul a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Identificarea a 19 galaxii fără materie întunecată îi pune pe astronomi în dilemă