Home » Stiinta » NASA vrea să folosească ciuperci pentru construcţiile de pe Lună sau Marte

NASA vrea să folosească ciuperci pentru construcţiile de pe Lună sau Marte

Autor: Adrian Popovici 01.21.2020
Cercetătorii au creat o serie de cărămizi în amestecul cărora se află fungi şi care ar putea să fie folosite pentru construcţiile din spaţiu.

Ciupercile sunt nişte forme de viaţă extrem de interesante şi care, conform oamenilor de ştiinţă de la NASA, ar putea să schimbe modul în care ar putea avea loc explorarea spaţială în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat. Aceştia sunt de părere că fungii ar putea să reprezinte un „ingredient” din care ar putea fi create un nou tip de cărămizi care ar putea fi folosite pentru construcţiile de pe Lună sau Marte, notează Space.

Una dintre problemele pe care oamenii de ştiinţă le-au identificat atunci când este adusă în discuţie posibilitatea ridicării unor structuri pe suprafaţa Lunii sau chiar a planetei Marte este cea a resurselor. În general, proiectele se concentrează pe transportarea materialelor necesare de pe Terra, ceea ce ridică semnificativ costurile asociate transportului. Dr. Lynn Rothschild, din cadrul Centrului Ames al NASA, compară situaţia aceasta cu cea a unei ţestoase care îşi transportă casa cu ea.

Dr. Rothschild explică faptul că acest plan de folosire a cărămizilor cu fungi permite o reducere semnificativă a cantităţii de materiale care trebuie transportată în spaţiu pentru diferitele construcţii.

Proiectul de folosire a fungilor se află în primele etape de dezvoltare şi, de aceea, încă planează suspiciuni asupra viabilităţii acestuia. „În cele din urmă, proiectul prevede un viitor în care exploratorii umani pot aduce un habitat compact construit dintr-un material uşor din ciuperci care poate rezista în călătorii lungi în locuri precum Marte”, declară dr. Rothschild.

Dacă experiemntele care au loc în prezent se dovedesc de succes şi planul acesta ar ajunge să fie folosit de către astronauţii care vor explora Marte, amplasarea unui habitat din ciuperci se va dovedi facilă, ei trebuind doar să adauge apă. „La sosire, vor desfăşura acea structură de bază şi adăugând pur şi simplu apă, ciupercile vor putea creşte în jurul acelui cadru într-un habitat uman complet funcţional, toate fiind conţinute în siguranţă în habitat pentru a evita contaminarea mediului marţian”, explică cercetătoarea.

Credit foto: Stanford-Brown-RISD iGEM Team

Unul dintre proiectele în care ciupercile sunt folosire pentru construirea unui habitat prevede o structură cu trei straturi. Startul superior va fi compus din gheaţă care îi va proteja pe astronauţi de radiaţiile cosmice, atât Marte cât şi Luna prezentând această resursă; un strat va fi compus din ciuperci care vor fi infuzate cu cianobacterii, acestea din urmă având rolul de a produce oxigenul necesar supravieţuirii. Cercetătorii precizează că ciupercile care vor fi trimise în spaţiu vor fi „proiectate” astfel încât să nu poată supravieţui în afara habitatului, evitându-se astfel contaminarea mediului marţian.