Home » Știință » Motorul cu hidrogen, metoda salvatoare a industriei auto. Cercetătorii români au dezvoltat două vehicule cu tehnologie revoluţionară

Motorul cu hidrogen, metoda salvatoare a industriei auto. Cercetătorii români au dezvoltat două vehicule cu tehnologie revoluţionară

Publicat: 05.02.2020
O echipă de profesori şi doctoranzi de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iaşi (TUIASI) au dezvoltat două prototipuri de vehicule propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare. Aceasta este o metodă de stocare a combustibilului care este mult mai sigură şi care a stârnit interesul unor companii din industria auto.

În baza unui proiect cu o finanţare de 125.000 de euro, echipa de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iaşi, condusă de către profesorul Corneliu Munteanu, a creat în colaborare cu Dan Eliezer, fost ambasador al Israelului în România şi profesor la Ben-Gurion University of Negev din Israel, două prototipuri, o bicicletă şi o trotinetă, propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare. 

Profesorul Corneliu Munteanu consideră că cel  mai sustenabil combustibil pentru maşinile electrice este hidrogenul. 

„Soluţia electrică nu este fezabilă pentru o producţie generală. Dacă Volkswagen ar vrea mâine să îşi treacă toată producţia pe maşini electrice, nu ar exista suficient cadmiu în lume ca să fie produse bateriile de care au nevoie. Iar atunci când aceste baterii vor expira, s-ar putea ca poluarea din urma depozitării să fie mai mare decât cea de astăzi, cu hidrocarburile, fiindcă nu pot fi reciclate. De aceea există un mare interes astăzi pentru hidrogen din partea tuturor concernelor auto din lume”, a afirmat prof.dr.ing. Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului din cadrul Facultăţii de Mecanică a TUIASI.

Tuburi cu hidrogen mai rezistente decât oţelul

Potrivit acestuia, hidrogenul are însă o problemă legată de volatilitatea extrem de ridicată care poate duce la explozie. Din acest motiv este folosită o tehnologie brevetată de Clean Energy Systems, în care hidrogenul este înmagazinat într-o serie de tuburi capilare de sticlă, de puritate mare, care are proprietăţi de rezistenţă mai mare şi decât a multor oţeluri, putând suporta şi o presiune de 800 de bari. Având dimensiuni foarte mici, nu mai mari decât firele de păr, aceste tuburi capilare arată ca nişte ţevi. Un singur tub este de mărimea unui creion, dar conţine 30.000 de fire pline cu hidrogen.

„Nu va exploda la impact pentru că materialul nu se distruge. Eventual vor fi distruse câteva capilare şi va fi eliberată o cantitate infimă de hidrogen, care nu poate produce o explozie. Astfel, stocându-l într-un volum mare cu astfel de sisteme evităm explozia şi îl concentrăm într-un spaţiu suficient de mic ca să poată fi deplasat. Sistemul de stocare care alimentează bicicleta şi trotineta dezvoltate la Iaşi se numeşte «fuel cell», în care alimentăm hidrogenul la 0.4-0.6 atmosfere. Acest «fuel cell» reacţionează cu aerul tras din atmosferă prin ventilatoare şi dă curent şi alimentează astfel motorul electric”, a mai precizat profesorul Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului.

Credit foto: TUIASI

Bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen dezvoltată la (TUIASI) poate funcţiona 80 de kilometri cu un singur plin.

Reprezentanţii mai multor companii auto din Asia şi Europa au fost recent la Iaşi, unde au purtat discuţii pentru finanţarea unui centru de cercetare Hydrogen Storage în cadrul TUIASI. O parte din banii pentru acest centru vor veni de la universitate, iar alţii de la compania Clean Energy Systems, care a brevetat tehnologia înmagazinării hidrogenului în tuburi capilare.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Un automobil alimentat cu hidrogen a doborât recordul mondial pentru cea mai lungă călătorie

Hidrogenul poate fi extras eficient din apa mării

Heliogen, tehnologia finanţată de către Bill Gates, care ar putea să revoluţioneze producerea de hidrogen pentru vehicule 

Constructorii auto trec de la maşini la construcţia de oraşe

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Evenimentele care au construit România: cum reținem istoria fără să o transformăm într-o listă de date
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Controversele din spatele unei legende științifice. Louis Pasteur: ce ne spun caietele sale secrete despre etica științei
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu
Electrocasnicele obișnuite emit particule nocive în cantități uriașe, arată un studiu
Cactusul care înflorește doar o dată pe an: o poveste despre frumusețe efemeră și misterul naturii
Cactusul care înflorește doar o dată pe an: o poveste despre frumusețe efemeră și misterul naturii
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Mimica facială prezice alegerile oamenilor, arată un nou studiu
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
Efectul placebo și nocebo: cum așteptările noastre pot vindeca sau îmbolnăvi corpul
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, are unghiile tăiate. Păi cine poate să aibă unghiile tăiate? Un terorist”
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, ...
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa