Home » Știință » Motorul cu hidrogen, metoda salvatoare a industriei auto. Cercetătorii români au dezvoltat două vehicule cu tehnologie revoluţionară

Motorul cu hidrogen, metoda salvatoare a industriei auto. Cercetătorii români au dezvoltat două vehicule cu tehnologie revoluţionară

Publicat: 05.02.2020
O echipă de profesori şi doctoranzi de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iaşi (TUIASI) au dezvoltat două prototipuri de vehicule propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare. Aceasta este o metodă de stocare a combustibilului care este mult mai sigură şi care a stârnit interesul unor companii din industria auto.

În baza unui proiect cu o finanţare de 125.000 de euro, echipa de la Universitatea Tehnică „Gheorge Asachi” din Iaşi, condusă de către profesorul Corneliu Munteanu, a creat în colaborare cu Dan Eliezer, fost ambasador al Israelului în România şi profesor la Ben-Gurion University of Negev din Israel, două prototipuri, o bicicletă şi o trotinetă, propulsate cu hidrogen stocat într-o serie de tuburi capilare. 

Profesorul Corneliu Munteanu consideră că cel  mai sustenabil combustibil pentru maşinile electrice este hidrogenul. 

„Soluţia electrică nu este fezabilă pentru o producţie generală. Dacă Volkswagen ar vrea mâine să îşi treacă toată producţia pe maşini electrice, nu ar exista suficient cadmiu în lume ca să fie produse bateriile de care au nevoie. Iar atunci când aceste baterii vor expira, s-ar putea ca poluarea din urma depozitării să fie mai mare decât cea de astăzi, cu hidrocarburile, fiindcă nu pot fi reciclate. De aceea există un mare interes astăzi pentru hidrogen din partea tuturor concernelor auto din lume”, a afirmat prof.dr.ing. Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului din cadrul Facultăţii de Mecanică a TUIASI.

Tuburi cu hidrogen mai rezistente decât oţelul

Potrivit acestuia, hidrogenul are însă o problemă legată de volatilitatea extrem de ridicată care poate duce la explozie. Din acest motiv este folosită o tehnologie brevetată de Clean Energy Systems, în care hidrogenul este înmagazinat într-o serie de tuburi capilare de sticlă, de puritate mare, care are proprietăţi de rezistenţă mai mare şi decât a multor oţeluri, putând suporta şi o presiune de 800 de bari. Având dimensiuni foarte mici, nu mai mari decât firele de păr, aceste tuburi capilare arată ca nişte ţevi. Un singur tub este de mărimea unui creion, dar conţine 30.000 de fire pline cu hidrogen.

„Nu va exploda la impact pentru că materialul nu se distruge. Eventual vor fi distruse câteva capilare şi va fi eliberată o cantitate infimă de hidrogen, care nu poate produce o explozie. Astfel, stocându-l într-un volum mare cu astfel de sisteme evităm explozia şi îl concentrăm într-un spaţiu suficient de mic ca să poată fi deplasat. Sistemul de stocare care alimentează bicicleta şi trotineta dezvoltate la Iaşi se numeşte «fuel cell», în care alimentăm hidrogenul la 0.4-0.6 atmosfere. Acest «fuel cell» reacţionează cu aerul tras din atmosferă prin ventilatoare şi dă curent şi alimentează astfel motorul electric”, a mai precizat profesorul Corneliu Munteanu, coordonatorul proiectului.

Credit foto: TUIASI

Bicicleta cu motorul alimentat cu hidrogen dezvoltată la (TUIASI) poate funcţiona 80 de kilometri cu un singur plin.

Reprezentanţii mai multor companii auto din Asia şi Europa au fost recent la Iaşi, unde au purtat discuţii pentru finanţarea unui centru de cercetare Hydrogen Storage în cadrul TUIASI. O parte din banii pentru acest centru vor veni de la universitate, iar alţii de la compania Clean Energy Systems, care a brevetat tehnologia înmagazinării hidrogenului în tuburi capilare.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Un automobil alimentat cu hidrogen a doborât recordul mondial pentru cea mai lungă călătorie

Hidrogenul poate fi extras eficient din apa mării

Heliogen, tehnologia finanţată de către Bill Gates, care ar putea să revoluţioneze producerea de hidrogen pentru vehicule 

Constructorii auto trec de la maşini la construcţia de oraşe

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
Un magician a uitat parola cipului implantat în propriul corp
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...