Home » Știință » A fost identificat un organism care nu are nevoie de oxigen pentru a supravieţui

Publicat: 26.02.2020
Cercetătorii credeau că toate organismele de pe Terra au nevoie de oxigen, într-o mai mică sau mai mare măsură, pentru a putea funcţiona.

Cercetătorii de la Universitatea Tel Aviv au făcut o descoperire uimitoare: un organism care nu foloseşe oxigenul pentru a-şi alimenta procesele celulare. Aceştia explică faptul că unul dintre paraziţii somonului, Henneguya salminicola, prezintă o serie de organele adaptate unui metabolism anaerobic, lipsit de aer, notează Science Alert.

„Descoperirea noastră confirmă faptul că adaptarea la un mediu anaerob nu este unică pentru eucariote unicelulare, ci a evoluat şi la un animal parazitar multicelular”, au scris oamenii de ştiinţă într-un studiu.

Analizele genetice au demonstrat că, în cazul Henneguya salminicola, nu lipseşte genomul mitocondrial, ceea ce înseamnă că poate trăi în medii lipsite de oxigen. Oamenii de ştiinţă explică faptul că mitocondiile reprezintă produsul unei relaţii de simbioză care a avut loc în urmă cu 1,45 de miliarde de ani între două tipuri de organisme care au beneficiat reciproc de pe urma acestei relaţii. Toate celulele din corpurile noastre, exceptând celulele roşii, prezintă un număr mare de mitocondrii, acestea având rolul de a procesa moleculele de oxigen şi de a le transforma în adenozin trifosfat, care reprezintă sursa de energie a proceselor fiziologice.

Credit foto: Stephen Douglas Atkinson

Structura acestui parazit seamănă cu cea a organismelor obişuite, prezentând chiar şi o serie de organite care seamănă într-o anumită măsură cu cele obişnuite, dar care, conform cercetătorilor, au o formă şi structură atipică.

„Prin urmare, H. salminicola oferă o oportunitate pentru înţelegerea tranziţiei evolutive de la un metabolism aerob la unul exclusiv anaerobic”, explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în PNAS.