Home » Stiinta » Un studiu pe animale a identificat o proteină care duce la metastaza cancerului de sân

Adrian Popovici 03.20.2020
Proteina peptidil arginina deiminază ajută celuele sistemului imunitar să distrugă bacteriile.

O echipă de cercetători condusă de către dr. Yanming Wang din cadrul Universităţii Henan, China, a descoperit în cadrul unui studiu pe animale model că proteina peptidil arginina deiminază (PAD4), folosită de către sistemul imunitar pentru a identifica bacteriile, poate duce la metastaza celulelor cancerului de sân, notează Medicalxpress.

Cancerul de sân este cauză principală a decesului cauzat de cancer la femei. Pacienţii cu cancer de sân metastatic prezintă un risc ridicat de deces. Scopul studiului nostru a fost de a înţelege factorii celulari care pot contribui la aceste metastaze”, explică dr. Wang.

PAD4 joacă un rol important în declanşarea răspunsului molecular al celulelor în faţa bacteriilor, influenţând formarea capcanelor extracelulare neutrofile. Totuşi, când această proteină este produsă de către celulele tumorale, atunci proteina sprijină metastaza. Un studiu anterior a demonstrat faptul că un nivel ridicat de PAD4 poate face ca mai multe tipuri de celule, nu doar neutrofilele, celuele care folosesc această proteină în mod obişnuit, pot forma capcane extracelulare.

„În plus faţă de expresia ridicată în neutrofile, PAD4 prezintă un nivel ridicat în tumorile maligne de diferite tipuri de celule; cu toate acestea, rolul PAD4 în celulele canceroase de sân a fost greu de înţeles. Ne-a interesat să aflăm dacă expresia PAD4 în celulele canceroase ale sânului ar putea afecta biologia cancerului, cum ar fi creşterea tumorii şi metastaza, a mai adăugat dr. Wang.

Pentru a vedea dacă şi în ce măsură un nivel ridicat de PDA4 influenţează evoluţia cancerului de sân, cercetătorii au realizat o meta-analiză a două baze de date dedicate acestei maladii: The Cancer Genome Atlas şi Oncomine. Oamenii de ştiinţă au aflat că există o probabilitate crescută ca celulele cancerului de sân să prezinte un nivel crescut de PDA4. O serie de experimente suplimentare, realizate pe şoareci, au demonstrat că PDA4 este necesar pentru formarea capcanelor celulare atipice (CECN), care nu se formează în jurul neutrofilelor.

„Împreună, rezultatele noastre demonstrează că expresia PAD4 în celulele canceroase de sân promovează formarea CECN, creşterea tumorii primare şi metastaza pulmonară la şoareci. Mecanismul exact prin care PAD4 exercită aceste efecte este ceva ce încă investigăm. „Înţelegerea modului în care PAD4 promovează creşterea tumorii şi metastazarea ar putea ajuta cercetătorii să dezvolte medicamente pentru a viza acest proces”, a expliat dr. Wang.

Studiul citat a fost publicat în Molecular Cancer Research.

Proteina care joacă un rol important în metastaza cancerelor la nivelul creierului