Home » Stiinta » În Europa şi în SUA a devenit dominantă o tulpină de coronavirus mult mai contagioasă – studiu

05.07.2020
Coronavirusul care a apărut în Wuhan, China, a suferit mutaţii, iar noua tulpină dominantă este răspândită acum în Europa şi Statele Unite şi pare a fi mai contagioasă decât varianta originală a virusului SARS-CoV-2, potrivit unui nou studiu.

Noua tulpină a coronavirusului SARS-CoV-2 a început să se răspândească în Europa la începutul lunii februarie înainte de a migra în alte părţi ale lumii, inclusiv în Statele Unite, devenind forma dominantă a virusului pe întreg globul, până la sfârşitul lunii martie, au scris cercetătorii de la Laboratorul Naţional Los Alamos în studiul publicat în BioRxiv şi citat de CNBC.

Cercetătorii de la laboratorul situat în New Mexico, Statele Unite ale Americii, au avertizat că, dacă coronavirusul nu o să dispară în vară, precum gripa sezonieră, ar putea suferi în continuare mutaţii şi ar putea limita eficacitatea vaccinurilor împotriva COVID-19 la care oamenii de ştiinţă lucrează în prezent sau care sunt deja în studii clinice.

Mutaţia coronavirusului, un test pentru vaccinul împotriva COVID-19

În studiul de 33 de pagini publicat în BioRxiv, cercetătorii precizează că, în dezoltarea vaccinurilor împotriva coronavirusului, unii oameni de ştiinţă au folosit secvenţele genetice ale virusului izolate de autorităţile medicale la începutul epidemiei.

„Aceasta este o veste proastă. Dar vă rog să nu fiţi descurajaţi de ea”, a afirmat Bette Korber, biolog la Los Alamos şi autor principal al studiului.

Raportul nu a fost validat încă ştiinţific (procedura de peer-review), însă cercetătorii au precizat că descoperirea lor legată de mutaţia coronavirusului a reprezentat o „îngrijorare urgentă”, având în vedere că în prezent sunt în curs de dezvoltare peste 100 de vaccinuri pentru prevenirea COVID-19.

La începutul lunii martie, cercetătorii din China au anunţat descoperirea a două tipuri diferite de coronavirus care ar putea provoca infecţiile COVID-19 la nivel mondial.

În studiul publicat pe 3 martie, oamenii de ştiinţă de la Şcoala de Ştiinţe ale Vieţii de la Universitatea Peking şi Institutul Pasteur din Shanghai au descoperit că un tip mai agresiv al noului coronavirus a reprezentat aproximativ 70% dintre tulpinile analizate, în timp ce 30% erau legate de un tip mai puţin agresiv. Potrivit acestora, tulpina mai agresivă şi care provoca mai multe decese a predominat în primele etape ale focarului din Wuhan, oraşul chinez unde a apărut coronavirusul.

Cu ajutorul oamenilor de ştiinţă de la Universitatea Duke şi Universitatea din Sheffield, Marea Britanie, cercetătorii din Los Alamos au analizat peste 6.000 de secvenţe de coronavirus din întreaga lume colectate de Global Initiative for Sharing All Influenza, o organizaţie din Germania care promovează schimbul rapid de date despre toate virusurile gripale şi coronavirus.

Tulpina virusului care a devenit forma predominantă şi mai transmisibilă

Până în prezent, cercetătorii au identificat 14 mutaţii ale coronavirusului SARS-Cov-2 care au apărut între cele aproape 30.000 de perechi de baze de ARN care alcătuiesc genomul coronavirusului. Autorii raportului s-au concentrat pe mutaţia D614G, care este responsabilă de modificarea proteinei spike, un mecanism multifuncţional care permite virusului să intre în celulele umane.

„Datele sunt îngrijorătoare, deoarece vedem o formă mutantă a virusului care se dezvoltă foarte rapid, iar în martie a devenit forma dominantă a pandemiei. Când un virus cu această mutaţie ajunge la o populaţie, începe rapid să fie forma predominantă a epidemiei locale, devenind astfel mai transmisibil”, a mai spus Bette Korber, potrivit Los Angeles Times.

Cercetătorii mai avertizează în raport că, dincolo de faptul că se răspândeşte mai repede, această formă a coronavirusului SARS-CoV-2 are şi capacitatea de a-i face pe cei care au avut COVID-19 mai vulnerabili la o a doua infecţie.

Datele cercetătorilor de la Laboratorul Naţional Los Alamos arată că tulpina de coronavirus devenită predominantă în Europa, SUA şi alte ţări de pe glob, şi depre care nu se ştie încă unde a apărut prima dată, a infectat mult mai multe persoane decât tulpinile din Wuhan, China.

Reacţiile în comunitatea ştiinţifică legate de acest raport sunt mixte.

Charles Brenner, profesor de biochimie la Universitatea din Iowa, care a efectuat cercetări cu privire la modul în care celulele se apără de virusuri, a catalogat raportul Los Alamos drept o lucrare utilă. Potrivit acestuia, echipele din întreaga lume care lucrează pentru a dezvolta vaccinuri „ar urmări cu atenţie astfel de documente”.

De cealaltă parte, dr. Peter Hotez, co-director al Texas Children’s Hospital Center for Vaccine Development, a catalogat noul studiu drept „notabil”, dar a spus că rezultatele obţinute necesită investigaţii suplimentare. „Există multe speculaţii aici. Nu au nicio verificare experimentală”, a precizat acesta.

Raportul Los Alamos conţine defalcări regionale ale momentului în care noua tulpină a coronavirusului SRAS-CoV-2 a apărut pentru prima dată şi cât a durat să devină dominantă.

Cum a evoluat şi s-a răspândit coronavirusul la oameni. Traseul, decriptat în premieră

Ar putea fi un vaccin pentru coronavirus eficient pentru o perioadă mai lungă de timp?

Infectarea cu noul coronavirus înseamnă dobândirea imunităţii?

Noi mutaţii genetice asociate cu bolile cardiace