Home » Știință » Fluctuațiile cuantice pot ”lovi” obiectele mari

Fluctuațiile cuantice pot ”lovi” obiectele mari

Credit foto: Caltech/MIT/LIGO Lab
Publicat: 07.07.2020

Cercetătorii LIGo au aflat că fluctuațiile energiei cuantice pot duce la schimbarea modul în care sunt aliniate oglinzile unui observator.

Mecanica cuantică și fenomenele pe care aceasta le studiază sunt de obiecei limitate la domeniul particulelor subatomice, totuși, după cum au observat cercetătorii din cadrul experimentului LIGO, situația se poate schimba.

Oamenii de știință explică faptul că au măsurat modul în care fluctuațiile de energie cuantică au modificat aliniamentul unei dintre oglinzile observatoarelor folosite pentru studierea valurilor gravitaționale, notează Futurism.

O deplasare imperceptibilă ochiului liber

Într-un comunicat de presă cercetătorii LIGO explică faptul că deplasarea pe care au detectat-o este imperceptibilă cu ochiul liber și că au măsurat faptul că oglinda s-a deplasat zece zeptometri. Această distanță este mică, chiar extrem de mică și asta în comparație cu cel mai mic atom, cel de hidrogen.

Pentru a înțelege efectul pe care forțele cuantice l-au avut asupra acestei oglinzi, cercetătorii dau exemplul atomului de hidrogen și explică faptul deplasarea este pentru un atom de hidrogen ceea ce este un atom de hidrogen pentru noi.

În mod obișnuit am putea spune că această modificare nu reprezintă o schimbare radicală, totuși, dată fiind sensibilitatea instrumentelor necesare detectării valurilor gravitationale aceasta tinde să devină extrem de relevantă.

Cercetătorii au decis instalarea unui dispozitiv pe care l-au numit „quantum squeezer”, pentru a preveni viitoarele interferențe cuantice asupra instrumentelor științifice.

„Ceea ce este special cu privire la acest experiment este că am văzut efecte cuantice asupra unui lucru la fel de mare ca un om”, concluzionează Nergis Mavalvala, șef al Departamentului de Fizică al MIT.