Home » Știință » Panourile ”anti-solare” ar putea produce energie noaptea

Panourile ”anti-solare” ar putea produce energie noaptea

Cercetătorii lucrează la o tehnologie care ar putea produce energie chiar și pe timpul nopții.
Publicat: 27.08.2020

Panourile solare obișnuite funcționează prin captarea luminii solare vizibile și transformarea acesteia în electricitate, dar un grup de cercetători propune o idee radical opusă. Mai exact, aceștia vor să construiască o serie de panouri care atunci când sunt plasate în spațiu pot emite căldură, lumină infraroșie invizibilă ochiului uman, și care ar putea fi folosită pentru producerea energiei, notează Science Alert.

Acest fenomen este cunoscut sub denumirea de răcire radiativă și, dacă această căldură suplimentară poate fi valorificată, ne-ar putea lumina ieftin orașele noaptea. Stocarea energiei solare în timpul zilei este o idee relativ scumpă, astfel încât producerea în mod direct a unei surse de energie de noapte ar putea ajuta la reducerea acestor costuri.

Rezultate încurajatoare

Folosind un model termodinamic al unui generator de energie termoelectrică, oamenii de știință de la Universitatea Stanford au oferit o dovadă a fezabilității acestui proiect.Teoretic acesta ar putea genera 2,2 watti pe metru pătrat, fără a fi nevoie de o baterie sau o sursă de energie externă.

În timp ce alții cercetători au încercat să producă celule similare, care să funcționeze timpul nopții, acest design special ar putea produce de 120 de ori mai multă energie. De fapt, este aproape la egalitate cu performanțele unui motor de căldură Carnot, care este o limită termodinamică teoretică pentru motorul „perfect”.

„Acest rezultat este semnificativ mai mare decât rezultatele anterioare raportate și indică potențialul de aplicabilitate al obținerii de energie electrică noaptea”, explică cercetătorii.

Conceptul se bazează pe o tehnologie existentă care combină și optimizează răcirea radiațională cu un generator de energie termoelectrică, unul care ocupă mai puțin de 1 la sută din amprenta întregului dispozitiv, ceea ce este un indicator bun pentru scalabilitate, deoarece generatorul de energie termoelectrică este cea mai scumpă o parte a sistemului. Cercetătorii explică faptul că plasate pe un acoperiș dimensiunea celulelor lor creează cel mai bun echilibru între pierderea de căldură și conversia termoelectrică.

„Lucrăm pentru a dezvolta o generație de celule durabile de înaltă performanță, care să le ofere tuturor, inclusiv celor din zonele în curs de dezvoltare și din zonele rurale, acces la surse de energie fiabile și durabile cu costuri reduse”, explică unul dintre membrii echipei.

Studiul a fost publicat în Optics Express.