Home » Știință » Un nou studiu indică o legătură între cutremurele majore și emisiile ascunse de dioxid de carbon în Italia

Publicat: 12.09.2020

Geologii au descoperit o legătură între emisiile de dioxid de carbon și incidența seismelor din Munții Apenini ai Italiei, potrivit unui studiu publicat în jurnalul Science Advances.

De-a lungul a milioane de ani, dioxidul de carbon (CO2) din atmosferă rămâne blocat în roci și minerale numiți carbonați prin intermediul unei varietăți de procese chimice și biologice. Atunci când forțele tectonice încălzesc și topesc rocile aflate adânc în subteran, CO2 este eliberat și se ridică încet la suprafață.

Potrivit noului studiu, procesul are legătură cu seismicitatea.

Oamenii de știință au descoperit prima dată o legătură între zonele seismice ale Terrei și emisiile de CO2 din subteran în anii 1970. În 2004, autorii celui mai recent studiu au reușit să arată că activitatea seismică și emisiile de CO2 sunt corelate în Italia.

„Sugerează o relație cauzală între cutremure și emisiile planetei”

„Acum, datorită acestor cercetări, putem observa vârfuri în fluxul de CO2 din subteran, care au loc simultan cu cele mai violente cutremure, în timp ce fluxul de gaze scade atunci când energia seismică și numărul de seisme scade”, a explicat autorul principal al studiului, Giovanni Chiodini.

„Această legătură timp de o perioadă relativ lungă este un nou rezultat care sugerează o relație cauzală între cutremure și emisiile planetei”, a mai spus Chiodini, cercetător la Insitutul Național pentru Geofizică și Vulcanologie din Italia.

Creșterile în emisiile de CO2 din subteran, strâns legate de creșterile în activitatea seismică

Între 2009 și 2018, cercetătorii italieni au măsurat în mod regulat cantitatea de CO2 din izvoarele alimentate de acviferi majori în apropiere de epicentrul cutremurului L’Aquila, care a devastat mai multe orașe din regiunea italiană centrală Abruzzo, în 2009, potrivit Science Alert.

Datele au arătat că creșterile în emisiile de CO2 din subteran erau strâns legate de creșterile în activitatea seismică locală. Cercetătorii nu sunt siguri încă dacă emisiile CO2 produc în mod direct cutremure sau dacă mișcările tectonice pur și simplu permit ca mai mult CO2 să ajungă la suprafață.

Cum afectează, de fapt, cutremurele gravitaţia Pământului? Un nou studiu scoate la iveală lucruri incredibile

Ghid de supravieţuire: Ce este de făcut în cazul unui cutremur?

20 de lucruri pe care nu le ştiai despre cutremure

Unde a avut loc cel mai mare cutremur din lume?