Home » Stiinta » Astronomii au identificat milioane de semnale provenite de la o civilizație inteligentă: a noastră

Adrian Popovici 11.20.2020
Analiza semnalelor tehnologice din spațiu indică faptul că acestea își au originea pe Terra. Credit foto: Pixabay

Știm și suntem dovada faptului că civilizațiile inteligente sunt posibile. Găsirea semnelor altor civilizații în galaxia Calea Lactee nu este o chestiune atât de simplă, dar avem la dispoziție instrumente. Pe baza propriilor noastre capacități tehnologice, putem extrapola ce semnale ar putea emite tehnologia extraterestră și le putem căuta, notează Science Alert.

Aceste semnale se numesc tehnosemnături, iar eforturile noastre legate de căutarea inteligenței extraterestre (SETI) se învârt în jurul lor, în special în spectrul lungimilor de unde radio.

„Unul dintre marile avantaje ale căutării de tehnosemnături la lungimi de undă radio este că suntem sensibili la semnalele emise de la mii de ani lumină distanță și nu necesită atât de multă putere”, a spus astronomul Jean-Luc Margot de la Universitatea din California Los Angeles.

„De exemplu, căutarea noastră poate detecta radarul planetar Arecibo la distanțe de peste 400 de ani-lumină. Și poate detecta un emițător care este doar de 1.000 de ori mai puternic decât Arecibo, o îmbunătățire banală pentru o civilizație avansată, până în centrul galaxiei.

Vești proaste din spațiul cosmic

În aprilie 2018 și 2019, pentru un timp total de observare de patru ore, cercetătorii s-au concentrat pe 31 de stele asemănătoare Soarelui în jurul planului galactic, detectând un total de 26.631.913 tehnosemnături posibile.

O analiză mai atentă a datelor a arătat că fiecare dintre aceste tehnosemnături a fost generată chiar pe Pământ. Dar metodele folosite pentru procesarea acestor date reprezintă un pas semnificativ înainte în identificarea posibilelor tehnosemnături extraterestre, scoțându-le din fundal ceea ce cercetătorii numesc interferențe radio-frecvență sau RFI.

„RFI ar putea ascunde un semnal extraterestru”, a spus Margot. „RFI ne face treaba mai dificilă, deoarece detectăm zeci de milioane de semnale pe oră cu telescopul și trebuie să determinăm natura fiecărui semnal, dacă este antropogen sau este extraterestru”.

„Ar fi mult mai ușor dacă am detecta doar câteva semnale. Din fericire, algoritmii noștri ne permit să clasificăm automat peste 99,8% din semnale. „Echipa a făcut mai multe îmbunătățiri în ceea ce privește procesarea datelor, rafinând sensibilitatea și rata de detectare a semnalelor, precum și filtrul utilizat pentru clasificarea automată a semnalelor RFI în date și, astfel, excluderea acestora ca tehnosemnături străine”.