Home » Știință » Ce este stratul de ozon și cât de important este pentru noi?

Ce este stratul de ozon și cât de important este pentru noi?

Publicat: 28.02.2021
Stratul de ozon al Pământului măsurat de satelitul Suomi NPP. Sursa foto: NASA/NOAA

Ozonul este un gaz albăstrui compus din trei atomi de oxigen. Apare în mod natural în atmosfera Pământului, acolo unde protejează suprafața de razele ultraviolete (UV) periculoase în cazul în care nu este risipit prin fenomene apărute în mod natural sau din cauza oamenilor. De asemenea, ozonul este considerat un poluant cu efecte adverse pentru oameni și alte creaturi atunci când este situat mai aproape de sol.

Oxigenul molecular (O2) este oxigenul normal pe care îl respirăm și care este prezent în atmosferă. Acesta poate fi împărțit de razele solare în doi atomi de oxigen, iar unul dintre aceștia se poate combina apoi cu o moleculă O2 pentru a forma O3, adică ozon, potrivit oamenilor de știință de la NASA.

Acest gaz are un miros distinctiv și puternic care aduce aminte de clor și care poate fi mirosit uneori după furtuni cu descărcări electrice, atunci când fulgerele lovesc moleculele de oxigen. Tocmai de aici provine și denumirea gazului, după cuvântul grecesc „ozein”, care înseamnă „a mirosi”, potrivit Centrului Goddard pentru Zbor Spațial al NASA.

Ce s-ar întâmpla cu Terra dacă stratul de ozon nu ar exista

Marea majoritate a ozonului este situat în stratosferă, un strat atmosferic între 10 și 50 de kilometri deasupra suprafeței planetei noastre. Ozonul alcătuiește în jur de 0,00006% din atmosferă și cele mai mari concentrații ale sale sunt prezente la 32 kilometri deasupra suprafeței, într-o regiune cunoscută drept stratul de ozon.

La acea înălțime, ozonul absoarbe radiațiile UV care sunt trimise de Soare. Fără acest strat, pământul de pe Terra ar fi sterilizat și viața așa cum o știm nu ar mai fi posibilă.

Ozonul este o substanță relativ instabilă și poate fi distrus de molecule care conține azot, hidrogen, clor și brom, care desprind al treilea atom de oxigen al ozonului de ceilalți doi. Încă din anii 1950, cercetătorii au început să măsoare concentrațiile de ozon deasupra Antarcticii, astfel descoperind primele indicii că există o problemă în stratul de ozon.

Dovezi incontestabile că gaura din stratul de ozon era creată de oameni

Până în anii 1980, oamenii de știință au reușit să cartografieze o gaură care apărea anual în stratul de ozon deasupra Antarcticii primăvara, deși nimeni nu știa din ce cauză. În 1987, observații desfășurate cu ajutorul aeronavelor au oferit dovezi incontestabile că gaura din stratul de ozon era creată de poluanți produși de oameni, numiți clorofluorocarburi (CFC).

Clor și brom, prezente în clorofluorocarburi și compuși înrudiți, sunt elemente extrem de distrugătoare pentru ozon. Un singur atom de clor poate desprinde peste 100.000 de molecule de ozon înainte să părăsească stratosfera. Un studiu recent a arătat că între 2006 și 2016 a existat o scădere de 20% în cantitatea de ozon distrusă de clor.

Gaura în stratul de ozon de la Polul Nord a stârnit temeri în rândul cercetătorilor

În 2019, gaura din stratul de ozon deasupra Antarcticii a ajuns la cea mai mică dimensiune de la descoperirea sa. Încă există fluctuații sesoniere în gaura de la Polul Sud, precum și în cazul celei deasupra Polului Nord, potrivit Live Science.

Însă, în 2020, gaura de la Polul Nord, care apare mai rar față de ruda sa de la Polul Sud, a ajuns la cea mai mare extindere cunoscută a sa, astfel stârnind temeri în rândul oamenilor de știință. Evenimentul fără precedent a luat sfârșit câteva săptămâni mai târziu, deși cercetătorii nu știu încă dacă acest fenomen nou va deveni un caz regulat.

Efectele periculoase ale ozonului

Atunci când ozonul este prezent în apropiere de sol, efectele pot fi periculoase. Astfel de ozon, numit și smog, este creat de oxizii de azot (NOX) produși de mașini, centrale electrice, rafinării și fabrici chimice, combinați cu moleculele organice din atmosferă.

Atunci când respirăm ozon, pot apărea dureri în piept, iritații ale gâtului, tuse și leziuni asupra țesutului pulmonar. Cel mai periculos este pentru copii și oamenii în vârstă, precum și cei care suferă de tulburări pulmonare precum astm, bronșită și emfizem. De asemenea, ozonul poate fi dăunător și pentru vegetație și poate afecta pădurile, parcurile și zonele de sălbăticie.

Gaura din stratul de ozon s-a mărit foarte mult în ultima lună și jumătate. Fenomenul care a stat la bază

Gaura din ozon de deasupra Polului Nord s-a închis

Subțierea stratului de ozon responsabilă de o extincție în masă în urmă cu 360 de milioane de ani

A fost localizată sursa (până acum) misterioasă a unei substanţe interzise care distrugea stratul de ozon

Agenția Spațială Europeană nu mai vrea să trimită astronauți pe stația spațială a Chinei
O cutremurătoare poveste de dragoste, sfârşită tragic. Cum a murit moştenitorul tronului Austro-Ungariei împreună cu amanta sa
Un vulcan subacvatic din largul Santorini ar putea declanșa un tsunami
Seceta severă din Europa continuă deja de ani de zile, arată datele din satelit
ChatGPT, generatorul de text al OpenAI, a trecut examenele de la o facultate din SUA
Resursele din Arctica, în pericol. Cum ar putea începe forajul petrolier la Polul Nord?
Amprenta misterioasă a unei mâini, descoperită pe peretele unui șanț vechi de 1.000 de ani din Ierusalim
Cercetătorii au combinat roboți și celule musculare de la șoareci. Iată ce a ieșit!
Păsările migratoare din Anglia sunt tot mai puține. Ce se întâmplă?
Două mumii scoțiene s-au dovedit a fi formate din câte trei oameni împreunați intenționat