Home » Știință » Vara pe cer: ce fenomene astronomice poți observa vara aceasta

Vara pe cer: ce fenomene astronomice poți observa vara aceasta

Triunghiul de vară Vega, Deneb și Altair / Credit foto: Shutterstock
Publicat: 30.06.2021

Vară nu este doar la malul mării sau în sufletele noastre ci și pe cer.

Nopțile lungi și reci sunt la depărtare temporală mare de noi, ca o simplă amintire. Acum trăim nopți calde și scurte, dar care ne permit să vedem trei planete, stele îndepărtate de toate culorile și vârstele, precum și centrul Galaxiei noastre.

În orice seară de iulie și august dacă te uiți pe cer, pe la ora 23, vei vedea undeva deasupra capului o stea strălucitoare. Se numește Vega, este la 25 de ani lumină și are cam 500 de milioane de ani lumină. Niciuna din maimuțele și girafele de acum un miliard de ani nu o putea vedea pentru că nu exista, dar cele de azi se scaldă în fiecare vară în lumina ei, veche de un sfert de secol.

De la Vega du-te cu privirea în stânga, direcție în care vei da de o altă stea, aproape la fel de strălucitoare ca ea. Aceasta este Deneb, un monstru stelar tânăr, de doar 200 000 de ori mai strălucitor decât Soarele. Chiar în timp ce citești aceste rânduri Deneb se transformă într-o gigantă roșie, adică se răcește la suprafață și se încălzește la interior, o etapă obligatorie în funcționare stelelor. De fapt Deneb este un cadavru stelar în devenire, care se vede cu o întărziere de 2600 de ani.

Triunghiul de vară de pe cer

De la Vega și Deneb mergi cu privirea înspre orizontul sudic (adică în jos) unde vei vedea o altă stea asemănătoare ca strălucire cu cele văzute până acum. Aceasta este Altair, cea mai cuminte stea de până acum, de două ori mai mare decât Soarele, o tinerică de 1200 de milioane de ani. Steaua este foarte apropiată de noi, la doar 16 ani lumină, adică la doar 151 000 de miliarde de km. Drum bun!

Toate aceste trei stele formează un triunghi cu vârful în Altair, denumit Triunghiul de vară, o formațiune ușor de găsit pe cer.

Tot în acest anotimp putem vedea foarte frumos centrul Galaxiei noastre. Nu e nevoie de indicații prea multe pentru a-l vedea, așa că priviți înspre sud, între orele 23:00 și 00:00, aproape de orizont. În acea direcție veți vedea o dâră luminoasă care se întinde la orizont în sus, până se pierde în fundalul cerului. Este cea mai strălucitoare parte a Căii Lactee, galaxia în care ne aflăm. Dacă te uiți prin binoclu vei vedea că norul se descompune în mii și mii de stele, pentru din asta este compusă galaxia noastră: stele.

Și acum, la final, după ce ai văzut Calea Lactee, privește în stânga ei, direcție în care vei vedea două stele strălucitoare care sunt planete. Cea strălucitoare este Jupiter și cealaltă, Saturn. Bine ai venit în sistemul solar, unde oricum erai.

Vara se vede pe cer, în lumina stelelor.

Articol scris de Adrian Şonka, coordonator al Observatorului Astronomic „Vasile Urseanu” şi lector la Fundaţia Calea Victoriei unde susține Atelierul de Astronomie – Constelaţii, nebuloase, galaxii.