Home » Știință » Un material alcătuit în totalitate din electroni, creat de oamenii de știință. A fost teoretizat în urmă cu 90 de ani

Publicat: 11.10.2021

Pentru prima oară, oamenii de știință au reușit să dezvolte și să fotografieze un cristal Wigner, adică un material bizar alcătuit în totalitate din electroni, care a fost teoretizat pentru prima dată în urmă cu 90 de ani.

Cercetătorii au reușit să aranjeze electronii într-o structură similară unui fagure prin suprapunerea acestora într-un câmp magnetic între două straturi subțiri cât un atom, potrivit unui studiu publicat în jurnalul Nature.

Abilitatea de a „îmblânzi” electronii reprezintă o reușită experimentală incredibilă care, până acum, nu a putut fi atinsă nici măcar de cele mai avansate laboratoare din domeniul fizicii. Oamenii de știință au reușit asta prin exploatarea celor mai mici diferențe din structurile atomice ale celor două straturi de wolfram (sau tungsten).

Au fost create cristale Wigner și în trecut?

Alți cercetători au susținut că au creat cristale Wigner în trecut, iar revista Nature subliniază că aceștia au avut dovezi destul de convingătoare.

Cristal Wigner, creat anterior de cercetătorii de la Universitatea Cornell. Sursa foto: Cornell University

Însă, nimeni nu a mai prezentat fotografii care dovedesc existența cristalelor până acum, a explicat Feng Wang, fizician la Universitatea din California, Berkeley și unul dintre autorii studiului.

„Dacă spui că ai creat un cristal de electroni, arată-mi cristalul!”, a spus Wang.

O abordare deosebit de ingenioasă

Nicio cameră foto nu ar fi putut să surprindă cristalul, așa că oamenii de știință au trebuit să fie creativi. În schimb, aceștia au reușit să producă o fotografie folosind un microscop utilizat pentru imagistica suprafețelor la nivel atomic (scanning tunneling microscope sau STM).

Microscopul folosește o sondă pentru a detecta locația exactă a electronilor blocați prin observarea modului în care aceștia reacționează la un mic impuls de electricitate. Este o abordare despre care alți oameni de știință, neafiliați experimentului, au spus că a fost deosebit de ingenioasă.

„Eu cred că este un avans considerabil să poți aplica STM pe acest sistem”, a declarat Carmen Rubio, fizician la Universitatea Columbia.

Oamenii de știință au descoperit o nouă formă „exotică” a cristalelor de gheață