Home » Știință » Premiul Nobel pentru Chimie 2022, acordat cercetătorilor Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless

Sursa foto: Academia Regală Suedeză de Științe
Publicat: 05.10.2022

Academia Regală Suedeză de Științe a decis să acorde Premiul Nobel pentru Chimie din 2022 cercetătorilor Carolyn R. Bertozzi, Morten Meldal și K. Barry Sharpless.

Uneori, răspunsurile simple sunt și cele mai bune. Barry Sharpless și Morten Meldal au primit Premiul Nobel pentru Chimie din 2022 pentru că au adus chimia într-o eră a funcționalității și au pus bazele „chimiei click”. Cei doi împart Premiul Nobel pentru Chimie cu Carolyn Bertozzi, care a adus „chimia click” într-o nouă dimensiune și a început să o folosească pentru a cartografia celule. Reacțiile „bioortogonale” obținute de aceasta contribuie acum la tratamente inovatoare împotriva cancerului.

Aceste reacții sunt folosite acum la nivel global pentru a explora celule și procese biologice. Folosind reacțiile „bioortogonale”, oamenii de știință au îmbunătățit medicamentele pentru cancer, care sunt momentan testate în studii clinice.

Chimia a ajuns într-o nouă eră a funcționalității

„Chimia click” și reacțiile „bioortogonale” au adus chimia într-o nouă eră a funcționalității, iar asta aduce cel mai mare beneficiu umanității.

„Premiul Nobel pentru Chimie de anul acesta are de-a face cu lucrurile simple și ușoare. Moleculele funcționale pot fi construite chiar și prin adoptarea unei strategii directe”, a spus Johan Åqvist, președinte al Comitetului Nobel pentru Chimie, potrivit unui comunicat de presă.

Sezonul Premiilor Nobel 2022 a debutat luni, 3 octombrie, odată cu anunțarea laureatului pentru Fiziologie sau Medicină.

Între 1901 și 2021 au fost acordate în total 113 Premii Nobel pentru Chimie. Dintre acestea, 25 de premii au fost împărțite între doi laureați. Premiul Nobel pentru Chimie au fost câștigat până acum de șapte femei. O singură persoană, Frederick Sanger, a primit Premiul Nobel pentru Chimie de două ori, în 1958 și 1980.

Cel mai tânăr laureat al Premiului Nobel pentru Chimie

Cel mai tânăr laureat al Premiului Nobel pentru Chimie avea 35 de ani atunci când l-a câștigat în 1935, fiind vorba despre Frédéric Joliot. Pe de altă parte, cel mai bătrân laureat al Premiului Nobel pentru Chimie, dar și cel mai bătrân din istoria Premiilor Nobel, a fost John B. Goodenough, care avea 97 de ani atunci când i-a fost acordată distincția.

Unul dintre cele mai cunoscute nume din istoria Premiilor Nobel este Curie. Parteneriatul dintre soții Marie Curie și Pierre Curie le-a adus Premiul Nobel pentru Fizică în 1903. Marie Curie a primit un al doilea Premiu Nobel în 1911, de data aceasta pentru Chimie. Fiica cea mare a celor doi savanți, Irène Joliot-Curie, a primit Premiul Nobel pentru Chimie în 1935, alături de soțul său, Frédéric Joliot. Fiica mai mică, Ève Curie, a lucrat pentru UNICEF și a fost căsătorită cu Henry R. Labouisse, care a acceptat Premiul Nobel pentru Pace în numele UNICEF în 1965.

Fiecare diplomă a Premiului Nobel este o operă de artă unică, fiind creadă de cei mai de seamă artiști și caligrafi suedezi și norvegieni, potrivit paginii oficiale a organizației Premiilor Nobel.

Premiul Nobel, acordat celor care „au adus cel mai mare beneficiu umanității”

În 1895, Alfred Nobel a lăsat în testamentul său instrucțiuni pentru ca cea mai mare parte din avere să fie folosită pentru o serie de premii, anume Premiile Nobel. Așa cum a scris marele savant în testament, o parte avea să fie destinată „persoanei care avea să facă cea mai importantă descoperire sau invenție în domeniul chimiei”.

Alfred Nobel a lăsat mare parte din averea sa, peste 31 de milioane de coroane suedeze (SEK), pentru a fi convertită într-un fond și investită. Venitul generat de acele investiții avea să fie „distribuit anual sub forma unor premii pentru cei care în anul precedent au adus cel mai mare beneficiu umanității”.

Pentru anul 2022, suma stabilită pentru fiecare Premiu Nobel în parte este de 10 milioane coroane suedeze (SEK), sau aproximativ 900.000 de dolari.

Premiul Nobel pentru Fizică 2022, acordat lui Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger

PREMIUL NOBEL pentru Fiziologie sau Medicină 2022 a fost acordat lui Svante Pääbo „pentru descoperirile sale privind genomurile homininilor și evoluția umană”

Sfatul lui Albert Einstein pentru Marie Curie în 1911 este extrem de relevant chiar și în zilele noastre

Marie Curie, fiziciana şi chimista care a scris istorie. Date biografice importante

Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
O nouă „regulă a biologiei” ar putea explica mai bine evoluția și îmbătrânirea
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?
De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?
Vor trăi oamenii și pe alte planete? Dumitru Prunariu: „Se vor produce transformări în organismul uman”
Microsoft propune o funcție „Big Brother” care înregistrează tot ce facem pe computer
Test de cultură generală. Care este singura țară fără drapel dreptunghiular?
Cea mai mare cameră foto din lume a ajuns la destinație. „Ultima piesă din puzzle”
BMW, Volkswagen și Jaguar ar fi folosit piese interzise, acuză Statele Unite
Finlandezii cer ajutor de la UE în criza migranților de la frontiera cu Rusia
Vara începe în forță! Meteorologii anunță ce temperaturi vom avea și unde mai plouă
Se împlinesc 90 de ani de la prinderea şi uciderea unui faimos cuplu criminal din SUA
Graceland, celebra casă a lui Elvis Presley, a scăpat la limită de executarea silită
Cum a ajuns Ambasada SUA din Londra să aibă o datorie de 14,6 milioane lire sterline
De ce ne sfătuiește un medic să nu ne mai facem patul dimineața?
Ucraina a confirmat că va trimite sportivi la Jocurile Olimpice de la Paris