Home » Știință » TESS a detectat un nou „Jupiter fierbinte” care orbitează în jurul unei stele bizare

Publicat: 09.01.2023

Cu ajutorul satelitului Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) al NASA, o echipă internațională de astronomi a detectat o nouă exoplanetă, un „Jupiter fierbinte”.

Lumea extraterestră nou descoperită, estimată a fi de aproape trei ori mai masivă decât Jupiter, orbitează în jurul unei stele care se rotește rapid, cunoscută sub numele de TOI-778.

Descoperirea este raportată într-o lucrare publicată pe serverul arXiv.

TESS efectuează o cercetare a aproximativ 200.000 dintre cele mai strălucitoare stele din apropierea Soarelui cu scopul de a căuta exoplanete în tranzit. Până în prezent, a identificat peste 6.100 de exoplanete candidate (TESS Objects of Interest, sau TOI), dintre care 282 au fost confirmate până în prezent.

Acum, un grup de cercetători condus de Jake T. Clark de la University of Southern Queensland, a confirmat recent un alt TOI monitorizat de TESS.

Lumea extraterestră descoperită este de trei ori mai masivă decât Jupiter

Aceștia raportează că a fost identificat un semnal de tranzit în curba de lumină a unei stele pitice F3V timpurii cu rotație rapidă, numită TOI-778 (cunoscută și sub numele de HD 115447). Natura planetară a semnalului a fost confirmată de măsurătorile de fotometrie și de viteză ulterioare efectuate la sol.

„Planeta a fost detectată de TESS în timpul Sectorului 10, în primul an de funcționare, în timp ce supraveghea cerul sudic”, au scris astronomii în lucrare.

Planeta nou descoperită a primit denumirea TOI-778 b. Aceasta are o rază de 1,37 raze Jupiter și este de aproximativ 2,8 ori mai masivă decât Jupiter.

TOI-778 b orbitează în jurul gazdei sale la fiecare 4,63 zile, la o distanță de aproximativ 0,06 UA față de aceasta.

Pe baza parametrilor lui TOI-778 b, astronomii au clasificat-o ca fiind o exoplanetă „Jupiter-fierbinte”. În general, „Jupiterii-fierbinți” au caracteristici similare cu cea mai mare planetă a Sistemului Solar, cu perioade orbitale mai mici de 10 zile.

Planeta a primit denumirea TOI-778 b

Astfel de exoplanete au temperaturi ridicate la suprafață, deoarece orbitează foarte aproape de stelele lor mamă. TOI-778 b pare a fi oarecum umflată în comparație cu alți ,,jupiterii fierbinți” cu mase similare, scrie Phys.org.

Steaua mamă TOI-778 este un rotator rapid – cu o viteză de rotație la un nivel de aproape 40 km/s. Steaua este cu aproximativ 71% mai mare și cu 40% mai masivă decât Soarele. Cercetătorii estimează că TOI-778 are o vârstă de aproximativ 1,95 miliarde de ani. Distanța până la stea a fost măsurată la aproximativ 528 de ani lumină.

De asemenea, studiul a constatat că orbita TOI-778 b este aproape de a fi aliniată cu ecuatorul stelar, cu o oblicitate proiectată pe cer a stelei gazdă de 19 grade. Prin urmare, astronomii presupun că această planetă a migrat în mod sedentar prin discul gazdei sale, mai degrabă decât să ajungă la locația sa actuală prin mijloace mai haotice.

„TOI-778 b se alătură unei cohorte de alți jupiteri fierbinți cu orbite bine aliniate, sugerând că migrarea pe disc este cazul probabil al evoluției lor spre pozițiile actuale”, au concluzionat autorii lucrării.

Ce se întâmplă cu Jupiter? Datele arată fluctuații ciudate de temperatură în norii planetei

Cometele ar fi transportat ingredientele vieții pe Europa, luna lui Jupiter

Test de cultură generală. De ce nu vom putea păși niciodată pe Jupiter, Saturn, Uranus sau Neptun?

O nouă exoplanetă de tipul super-Jupiter, cea mai tânără descoperită cu proprietăți cunoscute