Home » Știință » China vrea să construiască cel mai mare detector de neutrini din lume

China vrea să construiască cel mai mare detector de neutrini din lume

Unii cercetători sunt de părere că acceleratoarele de particule nu vor duce la noi descoperiri importante în domeniul fizicii. Credit foto: CERN
Publicat: 27.03.2023

Academia Chineză de Științe a anunțat că intenționează să construiască un detector în adâncul oceanului pentru a încerca să capteze neutrini, cele mai imprecise și greu de detectat particule din lume. Dar chinezii nu sunt singurii. În prezent, trei detectoare sunt în curs de construire în Marea Mediterană, unul a fost propus în largul coastelor Columbiei Britanice, iar Rusia modernizează unul în Lacul Baikal, cel mai adânc lac din lume.

În prezent, există trilioane de neutrini care trec prin fiecare centimetru al corpului uman. Aceste particule au o masă foarte mică și nu au sarcină electrică, astfel că interacționează greu cu altă materie.

Planul Chinei prevede ca detectorul să acopere un volum de 30 de kilometri cubi, situat la un kilometru sub suprafața oceanului, cu șiruri de detectoare care se întind pe o distanță de aproximativ 3,1 kilometri. Dacă acest lucru se va concretiza, va fi cel mai mare detector de neutrini din lume, conform IFL Science.

Neutrinii cosmici din surse energetice

Scopul său este să studieze neutrinii cosmici, care provin din surse energetice, cu ar fi supernovele sau găurile negre supermasive foarte active. A fost dificil să se urmărească aceste particule evazive până la sursele lor. Prima dată a fost în 2018, prin intermediul experimentului IceCube. Acesta folosește gheața din Antarctica în loc de apă lichidă pentru a studia aceste evenimente. Acești detectori de neutrini ar putea colabora cu observatoarele de raze gamma, cum ar fi Fermi de la NASA sau Large High-Altitude Air Shower Observatory (LHAASO) din China.

„Dacă putem detecta două particule la un loc, putem determina originea razelor cosmice”, a declarat Chen Mingjun, cercetător principal al proiectului de la Institutul de Fizică a Energiei Înalte din China.

Detectoarele din Marea Mediterană și Lacul Baikal

Detectorul european, cunoscut sub numele de „Cubic Kilometre Neutrino Telescope” este în construcție în largul coastelor Franței, Italiei și Greciei. În primele două locații se construiesc deja subdetectoare. Unul dintre acestea urmărește în special neutrinii cosmici, iar celălalt proprietățile neutrinilor în sine.

Detectorul rusesc este o îmbunătățire majoră a detectorului original, mult mai mic, construit între 1990 și 1998 și modernizat în 2005. În starea sa actuală, acesta are un volum de o jumătate de kilometru cub. Dacă toate aceste detectoare și alte câteva vor fi puse în funcțiune, capacitatea oamenilor de a urmări neutrinii cosmici va crește masiv, ducând astronomia neutrinilor de la stadiul incipient la cel avansat.

Sursa misterioasă a neutrinilor, descoperită în sfârșit de astrofizicieni