Home » Știință » SpaceX a lansat primul satelit 5G din lume pe orbita joasă a Pământului

SpaceX a lansat primul satelit 5G din lume pe orbita joasă a Pământului

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 26.04.2023

SpaceX a lansat ceea ce ar putea fi primul satelit pe orbita joasă a Pământului (LEO) care va funcționa conform standardului celular 5G.

Cunoscut sub numele de „The GroundBreaker”, releul orbital de date de zece kilograme, denumit Satelit_0, este primul dintr-o constelație de peste 250 de nave spațiale concepute pentru a comunica cu turnurile de telefonie mobilă terestre și pentru a umple golurile din rețelele de date din întreaga lume, potrivit Space.com.

O rachetă Falcon 9 a lansat satelitul la 15 aprilie de la instalația de lansare a SpaceX, de la baza spațială Vandenberg din California din California, SUA.

„Sateliot conduce această revoluție”

Sateliot, compania din spatele GroundBreaker, cu sediul la Barcelona, Spania, și operatorul de rețea al constelației Sateliot_X, vede în această tehnologie o oportunitate pentru o realizare globală în ce privește accesul la Internetul Lucrurilor (IoT).

„Pentru prima dată în istorie, telecomunicațiile terestre celulare fuzionează perfect cu conectivitatea prin satelit, iar Sateliot conduce această revoluție”, a declarat Sateliot.

Compania speră să umple ceea ce spune că este un deficit de 85% în ceea ce privește conectivitatea mobilă pe întreaga planetă și are în vedere aplicații pentru mai multe piețe publice și private, inclusiv pentru transportul rutier, feroviar, aerian și maritim, cu potențialul de a „avea un impact asupra eficienței a sute de industrii”.

Prin conectarea IoT la o rețea coerentă între relee celulare terestre și orbitale, Sateliot speră să extindă posibilitățile dispozitivelor conectate.

„Utilizatorii pot trece fără probleme de la o rețea 5G terestră la o rețea 5G non-terestră, fără să fie nevoie să achiziționeze hardware suplimentar, cum ar fi antene sau modemuri. De asemenea, ei pot continua să folosească actualele cartele sim și operatori de telefonie mobilă, datorită acordurilor standard de roaming realizate de Sateliot. Acest lucru facilitează calea către o adoptare masivă a Internetului obiectelor la nivel mondial”, a scris compania în comunicat.

Uniunea Europeană și China au propriile constelații în lucru

Sateliot_0 este primul dintre acești sateliți ai companiei, dar pe măsură ce constelația se va extinde, fiecare navă spațială va orbita în jurul Pământului la fiecare 90 de minute, oferind zone de acoperire de trei ori mai mari decât Texasul.

În timp ce primul său satelit începe să funcționeze, Sateliot se laudă deja cu vânzări de peste 1,3 miliarde de dolari.

Sateliot nu a anunțat data de lansare și nici vehiculul pentru următorul său satelit care va ajunge pe orbită.

Numărul acestor megaconstelații planificate sau în curs de dezvoltare continuă să crească. În afară de sateliții de bandă largă Starlink ai SpaceX, Uniunea Europeană și China au propriile constelații în lucru. Chiar și gigantul serviciilor web Amazon intenționează să își lanseze propria constelație, cunoscută sub numele de Proiectul Kuiper, începând cu anul 2024.

China va lansa o mega-constelație de sateliți pe orbita joasă a Pământului