Home » Știință » De ce sunt grăsuți labradorii? De vină ar fi chiar genele!

De ce sunt grăsuți labradorii? De vină ar fi chiar genele!

Publicat: 24.03.2024

O mutație genetică îi face pe unii labradori să fie în mod constant înfometați, în timp ce ard mai puține calorii, spun oamenii de știință.

Acest efect „de dublă lovitură” înseamnă că proprietarii de câini trebuie să acorde o atenție deosebită pentru a-și menține animalele de companie slabe.

Mutația a fost găsită la unul din patru câini din rasa labrador retriever și la două treimi dintre cei cu părul plat. „Asta ne arată puterea genelor noastre de a schimba modul în care ne simțim față de mâncare”, spune cercetătorul principal.

Dr. Eleanor Raffan de la Universitatea din Cambridge a declarat că, la fel ca și oamenii, câinii au gene care influențează atât interesul pentru mâncare, cât și rata metabolică.

„Dacă primim o mână de cărți genetice care ne face să ne simțim flămânzi sau să vrem mereu să mâncăm, este nevoie de un efort mai mare pentru a rămâne slabi”, a declarat ea pentru BBC News.

Mutația a fost găsită la unul din patru labradori

Studiul se bazează pe cercetări anterioare privind o mutație a unei gene cunoscute sub numele de POMC.

Gena POMC și calea cerebrală pe care o afectează sunt similare la câini și la oameni.

Câinii cu această mutație nu numai că au o senzație de foame între mese, dar folosesc cu aproximativ 25% mai puțină energie în repaus, ceea ce înseamnă că nu au nevoie să consume la fel de multe calorii.

„Câinii cu această mutație genetică se confruntă cu o dublă lovitură: nu numai că vor să mănânce mai mult, dar au nevoie de mai puține calorii, deoarece nu le ard la fel de repede”, spune Dr. Raffan.

Peste 80 de câini de companie din rasa Labrador au participat la studiu. Aceștia au fost supuși la diverse teste, inclusiv la testul „cârnaților în cutie”, în care au fost tentați cu o gustare ascunsă pe care o puteau vedea și mirosi, scrie BBC.

O mutație a unei gene cunoscute sub numele de POMC

Câinii cu mutația POMC au încercat mult mai mult să ajungă la cârnați decât câinii fără mutație, indicând o foame mai mare.

Câinii retriever au fost lăsați să doarmă într-o cameră specială care a măsurat gazele pe care le expirau, dezvăluind că cei cu mutația POMC ard cu aproximativ 25% mai puține calorii decât câinii fără această mutație.

Până la doi din trei câini (34-59%) din țările bogate sunt acum supraponderali.

Labradorul are cele mai ridicate niveluri de obezitate și s-a dovedit a fi mai înfometat decât alte rase.

Cercetarea, publicată în revista Science Advances, a fost finanțată de Wellcome Trust și Dogs Trust.

Un labrador a scăpat miraculos după ce medicii i-au extirpat o tumoare de mărimea unei „mingi de fotbal”