Home » Știință » Primele imagini „directe” cu unele dintre cele mai vechi galaxii ale Universului

Credit foto: NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)
Publicat: 27.05.2024

Oamenii de știință au observat formarea unora dintre cele mai vechi galaxii ale Universului, în era turbulentă cunoscută drept Zorii Cosmici.

Observațiile Telescopului Spațial James Webb cu Universul timpuriu din urmă cu 13,4 miliarde de ani (adică la câteva sute de milioane de ani după Big Bang) au dezvăluit dovezi ale rezervoarelor de gaze în timp ce erau atrase în trei noi galaxii în proces de formare.

„Ai putea spune că acestea sunt primele imagini directe pe care le-am văzut vreodată cu formarea galaxiilor. În timp Telescopul James Webb ne-a arătat în trecut galaxii timpurii în faze înaintate de evoluție, aici suntem martori la nașterea lor, și deci la clădirea primelor sisteme stelare din Univers”, a explicat astrofizicianul Kasper Elm Heintz de la Institutul Niels Bohr din Danemarca, autor coordonator al cercetării din cazul de față.

Zorii Cosmici, primul miliard de ani după Big Bang

Zorii Cosmici, adică primul miliard de ani după Big Bang, sunt învăluiți în mister și o ceață densă de hidrogen neutru ce a străpuns Universul și a împiedicat propagarea luminii.

Telescopul Spațial James Webb a fost, în parte, conceput pentru a penetra această ceață, având în vedere că lungimile de undă în infraroșu prin care observă spațiul cosmic penetrează mai repede și călătoresc mai departe decât alte lungimi de undă. Astronomii vor să afle cum s-a reunit totul. Cum, dintr-o supă primordială de supă, primele stele și galaxii s-au format, ceața s-a ridicat sub lumina primelor obiecte cosmice, iar Universul a făcut primii pași timizi spre ceea ce este astăzi.

Cele mai vechi galaxii detectate vreodată de oameni

Astfel, Heintz și echipa sa internațională au folosit ochii puternici ai lui Webb pentru a privi spre Zorii Cosmici, acolo unde au detectat un semnal de la trei galaxii. Mai precis, semnalul emana de la hidrogenul neutru ce la înconjoară pe măsură ce gazul absoarbe și reproduce lumina galaxiilor. Telescopul Webb este singurul instrument care poate detecta și investiga aceste galaxii.

Aceste galaxii au existat cu 400 sau 600 de milioane de ani după Big Bang, care a avut loc în urmă cu 13,8 miliarde de ani. Asta înseamnă că cele trei galaxii sunt cele mai vechi detectate vreodată de oameni.

„Aceste galaxii sunt asemenea unor insule strălucitoare într-o mare de gaz opac și neutru”, a adăugat Heintz, citat de ScienceAlert.

„Una dintre cele mai fundamentale întrebări ale omenirii”

Încă mai avem întrebări fără răspuns despre era cunoscută drept Zorii Cosmici. Totuși, aceste trei galaxii detectate de astronomi reprezintă un punct de cotitură.

„Una dintre cele mai fundamentale întrebări ale omenirii este: De unde venim?. Aici, ne apropiem puțin de răspuns. Este un proces pe care vom continua să-l investigăm, până când vom reuși să reunim mai multe piese din puzzle”, a precizat Gabriel Brammer, astronom la Institutul Niels Bohr.

Studiul echipei a fost publicat în jurnalul Science.

Telescopul Spațial James Webb a detectat lumină pe o planetă asemănătoare Pământului