Home » Știință » Cu razele Soarelui INAINTE!

Cu razele Soarelui INAINTE!

Publicat: 10.10.2008
Unii le considera doar niste jucarii SF ale unor savanti atinsi de geniu. Altii cred ca sunt vehicule cu care nu ne vom deplasa nicicand. Si totusi, procesul de „emancipare“ a masinii a inceput de o buna bucata de vreme si nu se va opri pana cand aceasta nu va scapa din „imbratisarea“ sufocanta a petrolului.

Sunred

Scuterul-testoasa
O simpla apasare de buton si carapacea telescopica garnisita cu celule solare acopera motocicleta: un vesmant de 3 mp compus din panouri solare miscatoare, menit a-i garanta autonomia energetica. Partea proasta in cazul acestui proiect (aflat deocamdata in stadiul de concept) deriva din faptul ca, in mod evident, motocicleta nu poate fi decapotata in vederea reincarcarii bateriilor decat atunci cand se afla in repaus. Cu plinul facut la capacitate maxima, scuterul solar are o autonomie de 20 km, putand atinge „ametitoarea“ viteza de 50 km/h. Dar putintica rabdare: intr-un an, maximum doi, vine si prototipul.

Volitan

Vaporul-libelula
Pacat ca acest proiect al companiei turcesti DesignNobis nu exista decat pe hartie (mai precis, pe calculator). Prototipul va fi construit in cativa ani, dar nu se va putea lauda cu titlul de primul vapor solar, asemenea aparate fiind lansate la apa in mod regulat de vreo 20 de ani incoace. Cele mai multe sunt mici ambarcatiuni destinate transportului de persoane pe lacuri sau in porturi, dar exista si nave mai impunatoare, precum catamaranul Sun21, care a traversat Atlanticul in 2007. Adevarata inovatie a lui Volitan ar putea fi pana la urma de natura estetica: primul „bateau“ care nu seamana cu o… musca.

Solar impulse

Zbor de noapte cu avionul solar
Particularitatea acestui aparat rezida in capacitatea lui de a stoca pe timpul zilei suficienta energie pentru a se putea sustine in inaltul cerului odata ce Soarele a apus. Ca atare, Solar Impulse este echipat cu o enorma cantitate de captatoare solare, in jur de 80.000, repartizate pe 250 mp – aproape suprafata unui teren de tenis. La prima vedere, aceasta desfasurare de forte pare impresionanta. Nu este insa decat strictul necesar pentru ca monstrul de 1,5 tone sa se poata mentine in aer. Primele teste au fost programate pentru inceputul lui 2009.

Text de Cecilia Stroe

Nuna 4

Campioana
O masina de curse propulsata de energia Soarelui? Sincer, nu e nici o noutate: competitiile dedicate acestor vehicule exista de vreo 20 de ani, iar cea mai cunoscuta – World Solar Challenge din Australia – are loc din doi in doi ani, cand toata floarea cea vestita a vehiculelor solare experimentale parcurge un traseu de 3.021 km, intre orasele Darwin si Adelaide. Editia de anul trecut a fost castigata de Nuna 4, bolid conceput de studentii de la Universitatea Tehnologica din Delft (Olanda), care a atins 142 km/h, finalizand cursa in 33 de ore si 17 minute. Aceasta micuta bijuterie tehnologica nu are insa nici o sansa de a fi produsa in serie: este mult prea usoara, cantarind cu totul 200 kg. Spre deosebire de Nuna3, Nuna4 este mai inalta, mai sigura si dispune de un panou solar de dimensiuni mai reduse: 6 mp in loc de 9, cat masura cel al predecesoarei sale.

Astrolab

„Astrul“ soselelor
Consum zero, emisii zero si un design inspirat de monoposturile din Formula 1. Cu 92.000 de euro, puteti avea asa ceva in garaj. Se numeste Astrolab si este primul model hibrid electrosolar, secretul lui constand in suprafata de 3,6 mp acoperita cu celule fotovoltaice, a caror eficienta este de 21%, adica foarte apropiata de cea a motoarelor pe baza de benzina. Sasiul monococa este realizat din fibra de carbon, fiind asadar foarte usor (280 kg) si foarte rezistent, iar viteza maxima pe care Astrolab o poate atinge doar „furand“ caldura Soarelui este una respectabila: 120 km/h, ceea ce insa ii limiteaza autonomia la doar 110 km, dupa care sunt necesare cinci ore pentru reincarcarea completa a sofisticatelor baterii pe nichel, garantate zece ani.

Eclectic

Usoara ca un fulg
Aduce cu masinuta lui Fred Flinstone, dar cel putin este ecologica 100%. Venturi Eclectic este vehiculul cu cel mai mic consum energetic din toate timpurile si a fost conceput special pentru a fi condus in zonele urbane. Cantareste doar 350 kg (cam cat o motocicleta) si isi produce/acumuleaza energia in mod autonom, de la Soare sau de la vant, dupa caz, prin intermediul unui modul de 2,5 mp de celule fotovoltaice sau al unui minigenerator eolian instalat pe capota. In pofida gabaritului ei minuscul, masina nu are inca niste capacitati fenomenale: intr-o zi insorita, poate parcurge cel mult 7 km. Lansarea in productie a fost prevazuta pentru inceputul anului viitor. Pretul? Intre 10.000 si 12.000 de euro.

Solarworld no.1

Cu burta la Soare
Nu conteaza ca arata ca o balena. 50 de studenti si profesorii lor de la Universitatea de Stiinte Aplicate din Bochum, Germania, au trudit la realizarea ei vreo doi ani. Dezvoltata special pentru World Solar Challenge si laureata a prestigiosului Best Challenge Class Design Award, Solarworld no. 1 face acum parte din noua generatie de masini de curse „verzi“. Desi performantele sale sunt inca departe de cele ale unei masini de Formula 1, „balena“ este dotata cu un motor electric de mare eficienta. Alimentata cu energie solara prin intermediul celor 6 mp acoperiti cu celule fotovoltaice, masina a dovedit ca „are cu ce“: poate atinge o viteza maxima de 120 km/h si poate mentine o medie de 70 km/h pe o distanta de 3.000 km.

Citeste continuarea in pagina 2

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Peste jumătate dintre răspunsurile ChatGPT sunt greșite, arată un studiu
Peste jumătate dintre răspunsurile ChatGPT sunt greșite, arată un studiu
Descoperirea care „schimbă regulile jocului” în lupta împotriva cancerului de sân
Descoperirea care „schimbă regulile jocului” în lupta împotriva cancerului de sân
La cât se așteaptă specialiștii că va ajunge preţul cuprului?
La cât se așteaptă specialiștii că va ajunge preţul cuprului?
Michael Richards, celebrul „Kramer” din Seinfeld, vorbește pentru prima oară despre viața personală
Michael Richards, celebrul „Kramer” din Seinfeld, vorbește pentru prima oară despre viața personală
Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei ...
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată