Prima pagină Stiinta

Cele mai citite articole de stiinta

Marc Ulieriu 07.12.2007 | ● Vizualizări: 5600
Cele mai citite articole de stiinta     Cele mai citite articole de stiinta + zoom
Galerie foto (1)

Care au fost cele mai de succes texte stiintifice ale anului trecut? Publicatia New Scientist a facut propria ierarhie, trecand in revista cele mai citite 10 articole de pe site-ul sau. Aceste articole sunt preluate de la mai toate publicatiile stiintifice de limba engleza de pe glob, astfel ca ele ofera un bun reper pentru topul povestilor de stiinta si tehnologie din 2004.

Un virus misterios ar putea anihila HIV
Un controversat studiu al medicilor americani arata ca barbatii care au contractat virusul HIV in ultimii sase ani si al caror sange contine si un alt virus – cunoscut doar drept GBC – au de trei ori mai multe sanse sa traiasca decat barbatii HIV-pozitiv care nu sunt contaminati cu GBC. Daca s-ar descoperi cum anume impiedica acest virus aparitia SIDA, ar aparea noi modalitati de combatere a ei, arata studiul condus de Jack Stapleton, de la University of Iowa, SUA.

Anomaliile lui SpaceShipOne ies la suprafata
Naveta SpaceShipOne a efectuat cu succes primul zbor privat din istorie, eveniment petrecut in luna octombrie. In luna iunie, insa, in timpul primului test cu pilot la bord, tehnicienii avusesera mari batai de cap cu o serie de defectiuni, dintre care cateva ar fi putut provoca o adevarata catastrofa. „De indata ce am iesit din atmosfera, n-am mai avut nici un fel de control asupra altitudinii“, a spus pilotul navetei, Mike Melvill. Din fericire, problemele au fost rezolvate, iar SpaceShipOne a deschis drumul noii ere a calatoriilor spatiale private.

Un software de identificare a fotografiilor, ideal pentru localizare
Gratie aparitiei unui software de recunoastere a imaginilor din fotografii, capabil sa identifice cu precizie o locatie, turistii aflati in labirintul stradal al unui oras necunoscut au mai putine sanse sa se rataceasca. Aparatul functioneaza foarte simplu: cu ajutorul telefonului mobil, turistul fotografiaza o cladire din apropierea sa, iar imaginea este regasita intr-o baza de date tridimensionala, care ofera informatii mai exacte decat GPS-ul sau sistemul de calculare a pozitiei folosit de companiile de telefonie mobila.

Era glaciara interzisa
In luna aprilie, cativa climatologi de renume au iesit in public pentru a-i lua peste picior pe autorii ideii care sta la baza superproductiei hollywoodiene Unde vei fi poimaine? (The Day After Tomorrow). Scenariul acestui film, bazat pe un controversat raport al US Army, speculeaza ca incalzirea globala ar putea provoca rapid o noua era glaciara. Raportul armatei americane sugerase ca, in cel mult 15 ani, incalzirea globala ar putea duce la disparitia Gulf Stream, curent oceanic cald care actioneaza pe coasta de est a Statelor Unite. Consecinta: inghetarea emisferei nordice si aparitia foametei la nivel global. Ipoteza a fost infirmata vehement chiar de catre climatologii care monitorizeaza Gulf Stream-ul.

S-a modificat viteza luminii?
Viteza luminii, o valoare fizica universala, s-ar putea sa fi scazut fata de acum doua miliarde de ani – si nu undeva intr-un colt indepartat al Uni­versului, ci chiar aici, pe Pamant –, sustine o controversata ipoteza recenta. Faptul ca viteza luminii ar putea fi variabila contrazice teoria relativitatii si pune sub semnul intrebarii o buna parte dintre principiile fizicii traditionale. Unii cercetatori sunt de parere ca numai asa s-ar explica o serie de fenomene cosmice neelucidate si, in plus, s-ar sustine teoriile despre existenta unor noi dimensiuni ale spatiului.

Hawking pulverizeaza paradoxul gaurii negre
Dupa aproape 30 de ani in care a sustinut cu inversunare ca tot ce ajunge in interiorul unei gauri negre este distrus, fizicianul englez Stephen Hawking admite ca s-a inselat. El spune ca e posibil ca gaurile negre sa permita totusi informatiei sa evadeze. In curand, s-ar putea rezolva una dintre cele mai longevive mistere ale fizicii moderne – „paradoxul informational al gaurii negre“.

Cassini descopera detalii misterioase in inelele lui Saturn
Naveta spatiala Cassini a intrat pe orbita lui Saturn in luna iulie, iar lumea a privit cu uimire cum cateva dintre misterele de nepatruns ale planetei cu inele incep sa fie des­cifrate. Printre ele, o bizara structura a materiei ce compune inelele.

Armele paralizante indreptate spre multimi
Organizatiile pentru apararea drepturilor omului au fost socate la vestea existentei unor arme capabile sa imobilizeze multimi intregi, prin emiterea unei raze care seamana cu descarcarea electrica a unui fulger. Armele urmau sa fie livrate unor departamente ale fortelor militare si de politie din Statele Unite si Europa.

Homo florensis redeschide discutia despre stramosul omului
Desi Homo florensis – hobbit-ul, cum a mai fost botezat – a agitat puternic apele lumii stiintifice in ultimul an, descoperirea unui craniu de mici dimensiuni i-a bulversat si mai mult pe cercetatori, care au ajuns la concluzia ca intreaga structura a arborelui genealogic uman trebuie reanalizata.

Semnale misterioase transmise din spatiu
La putina vreme dupa ce astronomii implicati in programul de identificare a inteligentei extraterestre (SETI) au directionat catre stele un gigantic telescop radio din Puerto Rico, acesta a inceput sa receptioneze un semnal enigmatic. Este posibil ca semnalul sa fie expresia unui fenomen astronomic neidenti­ficat inca, dar exista si posibilitatea ca el sa fi fost transmis de catre extraterestri.

Foto: Reuters, NASA, Rainer Blatt/Innsbruck UniversityFACTS

Cele mai importante descoperiri
Anul care s-a incheiat a fost bogat in realizari stiintifice. Va propunem o incursiune in laboratoarele cercetatorilor din intreaga lume, pentru a trage cu ochiul la cele mai interesante descoperiri ale lor.

IANUARIE
» Robotii americani Spirit si Opportunity coboara pe Marte fara probleme, in timp ce satelitul european Mars Express incepe sa observe planeta.
» In urma unei demonstratii realizate de Gérard Looss (Institutul din Nisa, Franta), Pavlov Plotnikov (Institutul din Novosibirsk, Rusia) si John Toland (Universitatea din Bath, Marea Britanie), se confirma matematic existenta undelor stationare.
» Este identificata o noua stare a materiei, botezata supersolida – atomii se misca liberi in ea fara ca structura solida sa fie alterata.

FEBRUARIE
» In urma unui experiment realizat la Institutul de Cercetari Nucleare din Dubna, Rusia, tabloul elementelor se completeaza cu un atom cu 115 protoni, creat artificial.
» La Malik, in nord-vestul Canadei, au loc primele experimente menite sa transforme hidratii de gaz captivi in sedimentele marine si in anumite soluri inghetate in sursa de energie.
» Apare o noua ipoteza privitoare la insulinorezistenta care precede diabetul: aceasta ar fi rezultatul lipsei de combustie a lipidelor si nu al vreunei perturbari survenite in metabolismul zaharurilor.

MARTIE
» Biochimistii britanici descopera enzima fotosistem II, „vinovata“ de reactia prin care plantele transforma apa in oxigen si in hidrogen cu ajutorul energiei primite de la Soare.
» Conform unei noi ipoteze, dislocarea supercontinentului Rodinia, acum 750 de milioane de ani, ar fi declansat era glaciara pe intreaga planeta.
» Efectul de „bunica“ este demonstrat de un studiu statistic: faptul ca femeile traiesc mult timp dupa instalarea menopauzei are efecte favorabile asupra dezvoltarii nepotilor.

APRILIE
» Ben Green, de la Institutul de Stiinte Matematice din Vancouver, si Terence Tao, de la Universitatea din California, demonstreaza existenta unor serii aritmetice a numerelor prime: oricare ar fi n numar natural, exista un numar prim p si un numar intreg a, astfel incat p, p=a, p=2a etc., pana la p=na, sunt toate numere prime.
» In Cipru este descoperit mormantul unui preot din secolul al IX-lea i.Hr., ingropat alaturi de pisica sa, fapt care dovedeste ca mica felina a fost domesticita cu mult mai devreme decat se credea.
» In Africa de Sud sunt gasite perle de gasteropod marin prelucrate, incrustrate cu simboluri si purtate – posibil – de catre un Homo sapiens, in urma cu 75.000 de ani.
» O echipa de cercetatori norvegieni descopera in Africa de Sud urme de microorganisme care au trait acum 3,48 miliarde de ani. MAI
» A fost fabricata prima molecula in forma de colivie, compusa din numai 50 de atomi de carbon.
» O noua versiune a scarii timpului geologic revizuieste semnificativ varstele istoriei Pamantului: erele cuprinse intre Cambrian si Cretacic (540 – 65 milioane de ani) sunt „imbatranite“ cu cateva milioane de ani. De exemplu, limita superioara a Jurasicului primeste 15 milioane de ani in plus.

IUNIE
» Venus trece prin fata lui Saturn, fenomen care nu se mai produsese din 1882.
» La Spitalul Necker din Paris, este autorizata reluarea experimentelor de terapie genetica ale echipelor lui Alain Fischer si Marina Cavazzana-Calvo. Acestea fusesera suspendate la sfarsitul anului 2002, dupa ce doi copii dezvoltasera o semileucemie, din cauza injectarii unui virus vector in apropierea unei gene responsabile de aparitia tumorilor.
» O echipa internationala de cercetatori realizeaza prima teleportare cuantica, intre doua particule cu masa atomica.
» Un gravimetru ultrasensibil ofera noi detalii despre lacul Vostok din Antarctica, ascuns sub 4 kilometri de gheata: in bazinul acestuia ar putea functiona doua ecosisteme diferite.

IULIE
» Un studiu clinic confirma eficacitatea celulelor originare din maduva osoasa in regenerarea miocardului dupa un infarct.
» Omul de Kennewick, un schelet vechi de 9.300 ani, gasit in Statele Unite in 1996, devine accesibil studiilor antropologice.
» Dupa sapte ani de calatorie interplanetara, sonda americana Cassini, echipata cu modulul european Huygens, se plaseaza pe orbita planetei Saturn.
» Lipsa efectelor adverse ale vaccinului contra poliomielitei este confirmata de trei comisii. In statul Kano din Nigeria, campania de vaccinare se reia.

AUGUST
» Expertii NASA ajung la concluzia ca Mu Arae, 55 Cancri si Gliese 436, trei planete extrasolare descoperite la inceputul lui 2004, nu sunt uriase mase gazoase, cum se crezuse initial, ci sunt constituite din materie solida, la fel ca Pamantul.
» Este scanat craniul unei pasari Archaeopterix, iar creierul acesteia este reconstituit virtual – experiment care releva faptul ca dinozaurul zburator dispunea de adaptari neurologice pentru zbor. SEPTEMBRIE
» Sunt publicate rezultatele proiectului NorthGrIP (North Greenland Ice-Core Project): un foraj realizat in calota groenlandeza dezvaluie faptul ca, in urma cu 120.000 de ani, clima a evoluat de la o perioada calda la una glaciara.
» Capsula americana Genesis – care transporta esantioane de vant solar (particule ionizate) recoltate in timpul zborului de trei ani prin spatiul interplanetar – revine pe Pamant.
» In urma unui studiu care releva cresterea riscului cardiovascular, compania farmaceutica Merck retrage de pe piata VIOXX, un antiinflamator folosit de peste doua milioane de persoane din intreaga lume. Pana atunci, VIOXX fusese considerat cel mai eficace medicament contra recidivelor adenoamelor colorectale (tumori benigne ale aparatului digestiv).
» Analiza sedimentelor prelevate din Oceanul Inghetat arata ca, in urma cu aproximativ 55 de milioane de ani, aceasta regiune se bucura de un climat subtropical.
» Se naste primul copil a carui mama a facut un autotransplant de tesut ovarian, in urma unui tratament anticanceros.

OCTOMBRIE
» Un vaccin impotriva Plasmodium falciparum, agentul patogen al malariei, testat pe copiii din Mozambic, ajuta la pro­tejarea acestora impotriva infectiei in peste 40% dintre cazuri si diminueaza formele grave ale maladiei in proportie de 58%.
» Echipa de la radiotelescopul american Cosmic Background Imager prezinta primul spectru de polarizare a luminii emise la 380.000 de ani dupa Big Bang. Acesta dezvaluie ca, in momentul cand avea 10-36 secunde, Universul a cunoscut o expansiune exponentiala.
» Semne noi de activare a vulcanului Sfanta Elena din Statele Unite.
» Gripa aviara care a facut ravagii in Olanda in 2003 a afectat mai mult de 1.000 de persoane, arata Institutul Olandez de Sanatate Publica.

NOIEMBRIE
» O echipa de cercetatori francezi reuseste sa restabileasca producerea proteinei distrofina de catre organism – impiedicata de mutatiile cromozomului X, responsabil de instalarea miopiei.
» Un organism guvernamental american nenominalizat publica un studiu care releva legatura dintre expunerea la produse chimice neurotoxice si problemele de sanatate ale fostilor combatanti din Golf.
» Femeile sub tratament hormonal risca sa dezvolte cancer la san, conform unui studiu italian.

DECEMBRIE
» Are loc inmanarea Premiilor Nobel pentru stiinta laureatilor pe 2004.