Masini nepoluante

Publicat: 09.08.2007
Renumerare care soferilor le spune multe: Euro II, Euro III, Euro IV. Sunt norme europene instituite cu un scop clar: reducerea emisiilor poluante ale autovehi­culelor. Din ce in ce mai stricte, aceste norme stabilesc cantitatea maxima de agenti poluanti pe care o poate esapa fiecare motor.

Firma Volkswagen testeaza un Golf TDI biodiesel, cu rezultate promitatoare. 2010: generatia electrica Producatorul Toyota a dezvoltat o varianta hibrida cu doua motoare – unul cu combustie interna, altul electric, utilizate alternativ. Motorul clasic este folosit atat pentru propulsie, cat si pentru reincarcarea generatorului de curent. Emisiile de noxe scad mult fata de varianta integral-benzina, iar autono­mia este similara cu a oricarui auto­mo­bil clasic. Daca, in anii ce vin, costul de productie va scadea, Tzero va incerca sa demonstreze ca se poate „electric 100%“. Dincolo de performantele de-a dreptul sportive – 4 secunde de la 0 la 100 km/h, 160 km/h viteza maxima –, Tzero are si o autonomie de functionare de 400 de kilometri (fata de 100 la automobilele electrice actuale).

Secretul consta in utilizarea unor baterii cu ioni de litiu. 350 de kg de baterii! Volvo vinde deja un model echipat cu un motor ce functioneaza cu benzina plus gaz sau biogaz. Dupa demarajul pe benzina, motorul comuta automat pe gaz. Volvo sustine ca performantele masinii sunt aproape identice cu ale modelelor clasice, in timp ce emisia de noxe se reduce semnificativ. Un plus pe care il aduce modelul este costul redus al gazului natural sau al biogazului, acesta din urma putand fi obtinut prin fermentarea deseurilor organice.

Utilizarea acestora pentru producerea de combustibil ar rezolva, implicit, si problema depozitarii reziduurilor, problema care sufoca, la ora actuala, marile aglomerari urbane. 2040, energieæhidrogen Hidrogenul comprimat transformat in energie pentru un motor electric – acesta ar fi principiul de funtionare a lui Hy by Wire. Masina va fi condu­sa mai degraba ca intr-un joc pe computer, cu ajutorul unui soi de joy-stick. Pe sosea, zero emisie de CO2, zero poluare. Si, pe termen lung – mai ales in perspectiva epuizarii rezervelor de petrol –, avan­tajul unei materii prime, hidrogenul, considerata inepuizabila. Toate aceste solutii anunta aceeasi preocupare pentru masina viitorului: performante, siguranta, un pret rezona­bil si, mai ales, o poluare cat mai redusa. De pe plansetele proiectantilor, viitorul automobilului se vede verde.

Foto: Bibedum, Guliver

 

In mod similar, fiecare tara/zona isi fixeaza propriile reguli de construc­tie si circulatie a autovehiculelor. Intr-o majoritate covarsitoare, automobilele sunt propulsate astazi de motoare ce ard benzina si motorina pentru a obtine energie.

In urma combustiei, fiecare astfel de motor arunca in aer oxid de azot, hidrocarburi, monoxid de carbon si dioxid de carbon. Separat sau impreuna, aceste emisii sunt toxice pentru atmosfera. Doi, unu, tzero Dar mai e si reversul medaliei. Motoarele produc placere si hranesc pasiuni. Soferii vor cai-putere, iar publicul consuma sporturile cu motor pe post de adrenalina cu miros de rafinarie. Absorbiti de viteza si de demaraje, soferii si spectatorii nu au timp de dezbateri pe teme ecologice.

Secretul ar fi, s-au gandit inginerii, sa se obtina aproximativ aceleasi performan­te, dar cu infime con­secinte nocive. Iar numaratoarea inversa ar putea suna asa: doi, unu, tzero! Tzero e o masina de curse care nu emite noxe. Tzero e o masina 100% electrica. Deja testata, ea are rezultate excelente la drum, dar prezinta un inconvenient major: costa 250.000 de euro. In aceste conditii, evident, nu va fi produsa deocamdata in serie. Dar cum Tzero este o valoare in sine, va astepta la rand cu rabdare. Pana atunci, vor deveni realitate alte solutii ingine­resti menite sa atenueze poluarea.

Din 2005 pana in 2010, biocarburantii
Uimitor, dar plantele de soia si porumb ar putea deveni materia prima necesara obtinerii carburantilor pentru propulsia automobilelor viitorului. General Motors a pus la punct un model, denumit Yukon E85, al carui motor functioneaza cu 15% benzina si 85% etanol obtinut din porumb. Au scazut emisiile nocive de care erau res­pon­sabili compusii chimici din benzina. Insa etanolul – obtinut prin fermentarea porumbului – nu inlocuieste complet benzina.

Pentru a lua startul la tempera­turi scazute, motorul are inca nevoie de un combustibil mai inflamabil decat etanolul, asa incat este necesar sa se pastreze in compozitie macar 15% benzina. Si motoarele diesel au propria varianta cu emisii nocive reduse, denumita biodiesel. In loc de motorina, aceste motoare folosesc un compus obtinut prin separarea glicerinei din uleiurile vegetale. Materie prima posibila: soia. Combustibilul de acest fel poate fi utilizat in motoare singur sau in amestec cu motorina. Din nou, studiile indica o reducere importanta a poluarii.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Una dintre cele mai faimoase fosile ar ascunde un membru cu totul nou al arborelui nostru genealogic
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
Stilul personal ca mecanism de adaptare în perioade de instabilitate socială
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
8 moduri în care alcoolul îți afectează corpul. De ce nici consumul moderat nu este lipsit de riscuri?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
Copacul Prometeu, vechi de 4.900 de ani, a fost cândva cel mai bătrân din lume. Ce soartă a avut?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
De ce s-ar putea să nu ne dăm seama niciodată dacă Inteligența Artificială devine conștientă?
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
Japonezii dau în judecată Guvernul din cauza schimbărilor climatice
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
România și alte șase țări europene, responsabile de 90% din produse contrafăcute reținute în UE
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Cele mai căutate joburi în 2025. Ce domeniu i-a atras cel mai mult pe români?
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, are unghiile tăiate. Păi cine poate să aibă unghiile tăiate? Un terorist”
Unul dintre medicii care au salvat vieţi la Revoluţie: „Gărzile patriotice căutau terorişti printre răniţi. Aaa, ...
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
Un astronom celebru de la Harvard spune că o navă extraterestră a ajuns lângă Pământ
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
O boală extrem de contagioasă pentru bebeluși revine în forță
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa
Virusurile gripale au început să circule mai devreme decât de obicei în Europa
Cum este viața în cel mai rece oraș din lume? Mâncarea îngheață în câteva secunde!
Cum este viața în cel mai rece oraș din lume? Mâncarea îngheață în câteva secunde!
Universul invizibil dezvăluie noi indicii despre materia întunecată
Universul invizibil dezvăluie noi indicii despre materia întunecată
Vieți marcate de lepră: conducători, poeți și un gest rar de devoțiune
Vieți marcate de lepră: conducători, poeți și un gest rar de devoțiune
De ce ni se pare că luna decembrie „vine mai devreme” în fiecare an?
De ce ni se pare că luna decembrie „vine mai devreme” în fiecare an?
Ligrul: întâlnirea rară dintre regele leu și tigru
Ligrul: întâlnirea rară dintre regele leu și tigru
Cine a fost Cleopatra dincolo de mitul seducției? O regină cultivată, o jucătoare politică redutabilă și o figură istorică mult mai complexă decât legenda
Cine a fost Cleopatra dincolo de mitul seducției? O regină cultivată, o jucătoare politică redutabilă și o figură ...