Prima pagină Timp Liber

Jucaria perfecta

Victor Kapra 07.18.2006 | ● Vizualizări: 152
Jucaria perfecta     Jucaria perfecta + zoom
Galerie foto (1)

Omul se afla in cautarea jucariei electronice perfecte. In ultima vreme, de cand muzica, imaginea si jocurile video au navalit peste tot, fiinta umana de tanara generatie se simte incompleta in lipsa unui companion electronic, fie el telefon mobil, computer sau multimedia player.

Nu este clar daca in prezent producatorii concep noile "jucarii" electronice ghidandu-se dupa dorintele consumatorilor sau le proiecteaza conform ideilor proprii, in speranta ca produsul final va fi atat de atractiv, incat va starni rapid pofta de a-l cumpara. Cel mai probabil, inovatia este hranita de ambele curente.

Recenta editie a celui mai mare targ mondial de electronice, CeBIT Hanovra, a scos la iveala o ametitoare varietate de gadgeturi. Toata aceasta nebunie a electronicelor a fost ordonata insa de cateva tendinte, suficient de bine conturate pentru a ne permite sa ghicim cum va fi consumata multimedia in viitorul apropiat.

In cautarea computerului perfect
Dupa o inteligenta campanie de teasing, bazata pe modelul "Ce i-o mai fi trecut prin cap lui Bill Gates?", Microsoft a dezvaluit in sfarsit publicului varianta cvasifinala a proiectului cu numele de cod Origami. In esenta, gigantul software american ne propune aici computerul (aproape) perfect. De gabarit mic (cantareste sub un kilogram si are dimensiunile unei carti), Origami este astfel ultramobil. El aminteste de un mic tablou cu imagini miscatoare dinauntrul unei rame de plastic si ne alina nostalgia dupa vechile carnetele si agende, in care notam cu creionul, propunandu-ne un ecran sensibil la atingere si un sistem de recunoastere a scrisului de mana. Visand cu el in maini, ne putem aduce aminte de tablitele de lemn acoperite cu ceara pe care scriau acum doua milenii romanii. Computerul lui Gates este prevazut de altfel cu un stylus -un mic bastonas din plastic cu care atingi ecranul pentru a da comenzi.

 

 

Aceasta operatiune poate fi executata si cu varful degetului, pentru ca softurile corespunzatoare touch-screenului au fost perfectionate. Origami-ul proiectat de Microsoft impreuna cu Intel (botezat intre timp Ultra Mobile PC sau UMPCs) impaca trei nevoi esentiale: comunicarea, entertainmentul si functiile de business.

 

Origami detecteaza "antenele" (hotspoturile) care ofera conexiune la internet fara fir, deja omniprezente in spatiile publice, si se conecteaza la marea retea mondiala de computere, pentru placerea de a naviga pe web sau pentru a coresponda pe e-mail sau pe chat. Are incorporata, asemenea telefoanelor mobile, o camera foto digitala ce face posibile videoconferintele sau prinderea in imagine a efemerului. Se transforma rapid, dupa dorinta, in ecran pentru rulat filme si poze sau in player de muzica. A renuntat la tastatura reala in favoarea uneia virtuale, "desenata" pe ecran sub forma a doua evantaie sensibile la atingere. Nu in ultimul rand, prin sistemul GPS, creatia Microsoft tine legatura cu satelitii americani, ghidandu-ne oricand ne aflam sub cerul liber.

Ultra Mobile Personal Computer-ul proiectat de Microsoft- si care se doreste a fi gadgetul perfect pentru vremurile noastre- n-a fost insa o aparitie solitara. Datorita abundentei de componente existente pe piata, notebookurile sau laptopurile care au scos capul in lume la CeBIT Hanovra nu s-au mai multumit cu statutul de simple computere portabile, ci au aparut in configuratii dintre cele mai neobisnuite.

 

De pilda, taiwanezii de la Flybook, creatorii primului notebook cu functii de telefonie mobila GSM integrata, au recidivat si au prezentat unul cu telefonie 3G integrata. Alti taiwanezi, de la grupul BenQ, ca si sud-coreenii de la LG, au adus notebookuri care receptioneaza televiziunea in cele mai noi forme ale sale, inclusiv cea digitala.


FACTS


Cebit stuff


O alta tendinta relevata de CeBIT: functii cu totul neobisnuite pentru gadgeturi, menite parca sa le augmenteze capitalul de simpatie. A aparut astfel proiectorul pentru vizionat filme pe peretele livingului, cu purificator de aer inclus si cu dispozitiv de aromoterapie care difuzeaza in aer esente subtile.

Sau televizorul ultraplat foarte bine securizat impotriva apei, gandit sa functioneze fara riscuri in salile de baie.


Ne-realitatea audio-video


Sa receptionezi televiziune pe computer, mobil sau de birou, este deja un fapt banal. Insa cand televiziunea este digitala sau vine de la statii de emisie in noi tehnologii, gandite special pentru gadgeturile mobile, lucrurile se schimba si e usor de constatat cat de apriga este ofensiva imaginii combinate cu sunetul. Asiaticii sunt deja consumatori lacomi de televiziune mobila (asteptand metroul, de exemplu), in timp ce europenii par sa se lase inca rugati. Televiziunea a rulat la CeBIT Hanovra pe computere mobile, pe telefoane mobile, pe playere nu mai mari decat un carnet ? adevarate televizoare la purtator. Daca toate aceste echipamente ne ofera o relativa libertate de miscare (te poti considera totusi cu adevarat liber cu tentatia accesului la TV in buzunar?), ecranele uriase cu cristale lichide sau cu plasma se pregatesc sa ne tintuiasca in casa prin irezistibila televiziune de inalta definitie ce ofera imagini de o claritate de cristal.
Experienta urmaririi unui meci de fotbal pe un ecran cu diagonala de peste un metru si cu sunetul elaborat poate fi intr-adevar tulburatoare.

Aceste performante contin totodata si un element de alienare: in goana dupa imaginea si culorile perfecte pe TV, tehnologia a sfarsit prin a crea o lume paralela, intalnita doar pe ecranele ultimelor tipuri de televizoare. Iarba este de un alt fel de verde, apusurile sunt orbitoare, oamenii ? perfecti la infatisare.
O ne-realitate audio-video captivanta, care transforma realitatea reala in imperfectiune.

Nu ne mai miram excesiv pentru ca ? dupa cum corect observa scriitorul Andrei Codrescu ? noile tehnologii au provocat deja prima incinerare masiva de carti din epoca moderna: noua biblioteca publica din San Francisco a alocat un spatiu mai mare computerelor decat cartilor fizice, fapt ce a dus in final la decimarea acestora din urma si la un imens scandal.

Tag-uri: Jucaria perfecta

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI