Home » Travelling » Memento mori sau arhitectura umana la Sedlec

Memento mori sau arhitectura umana la Sedlec

Publicat: 20.11.2008
Memento mori - adu-ti aminte ca vei muri… oricat de macabru ar suna aceasta propozitie, ea descrie un adevar, si dincolo de asta, insasi conditia umana. Fascinatia si, in acelasi timp, teama omului de moarte, l-a facut pe acesta sa o ia in deradere, sa o infrunte sau sa fuga de ea, inventand elixiruri magice care sa-i ofere tinerete fara batranete. O formula care s-a dovedit de succes in toata istoria umanitatii a fost integrarea conditiei umane in arta. Ca o contradictie, ceea ce ne face sa ne temem ne si atrage. Acest principiu este perfect ilustrat de cazul bisericii din oase de la Sedlec, Cehia, care primeste anual mii de vizitatori.

Privita din afara, biserica nu pare a fi cu nimic deosebita de altele de aceeasi factura, des intalnite in Europa Centrala si de Vest. Insa micul secret al acesteia reprezinta una dintre marile realizari ale omenirii: puterea de a infrunta sentimentul de neputinta in fata mortii, interpretata in acceptiune artistica. Un soi de estetica a uratului, cu rezultate remarcabile. Sau o oda inchinata trupului uman?

Arhitectura umana…

…la propriu. Asta reprezinta osuarul, o capela romano-catolica localizata langa cimitirul Tuturor Sfintilor din Sedlec, o suburbie a Kutna Hora, Cehia. Desi in anul 1870, cand interiorul a fost reinventat, nu existau cursuri de design, arhitectii contemporani sunt de acord asupra faptului ca Frantisek Rint a facut o treaba foarte buna, chiar daca opera lui nu poate reprezenta neaparat o sursa de inspiratie. La biserica de langa cimitirul Tuturor Sfintilor, piesele de mobilier, candelabrul, decoratiunile peretilor, blazonul familiei Schwarzenberg si chiar semnatura decoratorului sunt facute din oase umane, magistral imbinate pentru a da un aer de unicitate unui lacas, care altfel, nu ar fi reusit sa treaca pragul anonimatului. Scheletele a aproximativ 40 000 de oameni se afla in micuta capela, insa destinul de dupa moarte a ales ca somnul de veci al acestora sa se petreaca sub o forma cel putin…neobisnuita. La intrarea in capela, oasele care descriu literele IHS amintesc de sacralitatea acestui loc de rugaciune: “Iesus Hominum Salvator”- Isus, salvatorul omenirii. Craniile si oasele sunt peste tot si se intersecteaza pentru a crea cel mai fantastic decor imaginat. Insiruirea ordonata a materialului uman arata ca nimic nu este intamplator, marcand in acelasi timp o perspectiva diferita asupra artei. Piesa de rezistenta este candelabrul care contine toate oasele ce intra in structura corpului uman. Prezenta lui s-a transformat intr-un joc popular in randul vizitatorilor, care incearca sa afle caror parti anatomice corespund oasele insiruite pe tavanul bisericii.

Una dintre marile obsesii ale omenirii este reprezentata de forma fizica pe care spiritul uman o ia pentru a-si indeplini “misiunea” pe Pamant. Cu alte cuvinte, corpul uman, invelisul exterior, coaja, suprafata. Cei mai visatori dintre ei au incercat sa integreze aceasta forma a materialului in spiritual, dandu-i o dimensiune artistica. De la tatuaje, piercing, tehnici de infrumusetare corporala, toate metodele au fost testate. Incadrarea umanului in spatiul religios, este, poate, forma suprema prin care corpul a ales sa se inchine artei.

O poveste… macabra?

Istoria incepe in anul 1278, cand Henry, abatele manastirii de ordin cistercian, a fost trims la Ierusalim de catre regele Otakar al II-lea al Boemiei. La intoarcere, acesta a adus cu el o cantitate mica din pamantul Golgotei, pe care a raspandit-o in cimitirul abatiei. Vestea buna s-a raspandit rapid, iar rezultatul a fost un numar sporit de cereri pentru locuri de veci. Pentru populatia de atunci, odihna vesnica intr-un loc sfintit echivala cu ocuparea unui loc in Rai. Mai tarziu, alte doua evenimente aveau sa multiplice numarul celor ingropati acolo. Ciuma – Moartea Neagra a Evului Mediu, si luptele impotriva husitilor au dus la o marire semnificativa a suprafetei cimitirului. In jurul anului 1400 o biserica in stil gotic a fost construita in mijlocul cimitirului, iar oasele dezhumate au fost depuse intr-un osuar din subsolurile lacasului. In 1511, cererea depasise cu mult oferta, prin urmare, sarcina de a rearanja oasele i-a revenit unui calugar aproape orb, care s-a achitat onorabil de treaba, asezandu-le in forma piramidala. Intre anii 1703 si 1710, au avut loc alte lucrari de amenajare, care au respectat natura baroca a lacasului.

Abia in anul 1870, un sculptor in lemn, Frantisek Rint avea sa isi puna amprenta definitiv asupra specificului bisericii. Acesta trebuia sa rezolve o problema serioasa, careia nici inaintasii sai nu putusera sa ii dea de cap. Oasele, din ce in ce mai multe, nu mai aveau loc pentru a fi depozitate, iar varianta aruncarii lor nu era una prea “ortodoxa”. Ideea “salvatoare” care i-a venit lui Rint a transformat o bisericuta obisnuita intr-un punct important pe lista obiectivelor turistice din Cehia. Cea care l-a insarcinat pe sculptor cu realizarea lucrarii erau nimeni alta decat puternica familie aristocratica Schwarzenberg, cea care poseda domeniul Sedlec. Dragostea pentru arta a fost rasplatita de catre Rint prin reprezentarea blazonului familiei, cum altfel?…din oase umane. Lucrarile de restaurare si “infrumusetare” au durat trei ani. Rint a folosit pentru decorare oasele aranjate in forma piramidala de catre calugarul pe jumatate orb, insa le-a albit inainte, pentru a pastra o culoare unitara.

O curiozitate ciudata, o lectie interesanta de anatomie, o meditatie macabra asupra mortii sau o capodopera? Raspunsul a ramas la aprecierea vizitatorilor, iar majoritatea au declarat ca, departe de a fi infricosator, locul ii linisteste si le prilejuieste ocazia de a medita asupra vietii si a mortii.

Ore de vizitare & Costuri

Biserica poate fi vizitata zilnic, cu exceptia zilelor de 24 si 25 decembrie. Orarul este stabilit in functie de sezon. Astfel, din aprile pana in septembrie, biserica este deschisa vizitatorilor intre orele 8:00 si 18:00, in octombrie si martie, intre orele 9:00 si 17:00, iar in perioada noiembrie – februarie, biserica este deschisa intre 9:00 si 16:00. Taxa de intrare pentru adulti este de 50 de coroane, studenti si copii peste 9 ani platesc 30 de coroane, iar familiile platesc o taxa unica de 130 de coroane. Daca sunteti amatori de senzatii tari si doriti sa vizitati biserica in timpul noptii (intre 8 pm si 12 pm) trebuie sa va hotarati din timp pentru a va face o rezevare contra unei sume de 100 de coroane de persoana. O coroana ceha este echivalentul a 0,148 lei noi. Pentru transport, puteti lua autobuzul turistic, care merge prin centrul orasului. Mai multe informatii gasiti  aici.

Transport & Cazare

Datorita prosperelor mine de argint din Kutna Hora, locatia a devenit, dupa Praga, al doilea punct pe lista celor mai importante orase ale regatului Boemiei din Evul Mediu. In prezent, localitatea face parte din patrimoniul UNESCO. Chiar daca alegeti sa va cazati la Praga, merita cu prisosinta sa sacrificati o zi din vacanta pentru a vizita aceasta zona, departe de agitatia specifica unei capitale europene. Pe langa osuarul din Sedlec, in Kutna Hora mai puteti vizita Biserica Sf. Barbara si Curtea Italiana. Cea mai buna oportunitate, in cazul in care alegeti Praga ca nod central, este sa optati pentru una dintre excursiile organizate, in cadrul carora veti beneficia si de un ghid. Mai multe informatii despre cum sa contactati un tur al orasului Kutna Hora, gasiti aici.

Pana in Praga nu veti gasi oferte directe low-cost, ci numai cu escala. In schimb, companiile aeriene standard efectueaza curse directe Bucuresti-Praga. Czech Airlines are curse directe Bucuresti-Praga contra sumei de 341,20 euro dus-intors. Drumul dureaza aproximativ 2 ore. O alta varianta, insa nu prea fericita, este oferita de Malev Hungarian Airlines. Contra unei sume de 391 euro aveti asigurat drumul dus-intors, insa cu escala la Budapesta, din cauza careia durata calatoriei va fi de cinci ore la dus si sase ore la intors. Daca nu va grabiti sa ajungeti la Praga si vrei sa mai admirati si altceva pe parcurs, puteti opta pentru o calatorie cu trenul, contra unei sume de aproximativ 900 de lei noi dus- intors, la cuseta. Si in acest caz, trenul va avea o escala la Budapesta, care va prelungi drumul la aproximativ 24 de ore. Din Praga pana la Kutna Hora puteti lua trenul sau un autobuz. Cel mai indicat ar fi sa intrebati la informatii, deoarece personalul de acolo este gata sa va raspunda mereu la intrebari cu informatii actualizate.

Hotelurile in Kutna Hora sunt o idee mai ieftine decat cele din Praga, o camera dubla la hotel variind intre 52 euro pe noapte si 76 euro pe noapte. In Praga ar trebui sa scoateti din buzunar pentru aceleasi facilitati intre 60 euro si 150 euro pe noapte.

Facts

  • In 1970, la centenarul “reinventarii” in regia sculptorului Rint, producatorul ceh Jan Svankmajer a fost insarcinat cu producerea unui documentar despre osuar. Rezultatul a fost un film alb-negru de 10 minute, care pare rupt dintr-un cosmar. Versiunea initiala a fost cenzurata de catre autoritatile comuniste, banuita de a transmite un mesaj subliminal, iar muzica de pe fundal a fost inlocuita cu o piesa de jazz. Dupa Revolutia de Catifea, varianta originala a filmului a fost facuta publica.
  • Osuarul este locul de desfasurare al actiunii din cartea scriitorului John Connolly, intitulata “The Black Angel”, fiind folosit si ca platou de filmare pentru filmul Dungeons & Dragons.
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase