Prima pagină D:News

Hidrogen mai ieftin cu nichel in loc de platina

12.10.2009 | ● Vizualizări: 168
Hidrogen mai ieftin cu nichel in loc de platina     hidrogen, catalizatori, energie, metabolism, molecule, apa + zoom

Daca intr-un viitor de-acum nu prea indepartat vom conduce masini cu motoare pe hidrogen ar putea fi si meritul lui Alan Le Goff si a cercetatorilor de la Comisariatul pentru Energie Atomica din Paris: ei au gasit o cale de a scadea costul de productie a hidrogenului, fabricand catalizatorii necesari din nichel in loc de platina.

Pentru scindarea moleculelor de apa in oxigen si hidrogen sunt in mod obisnuit utilizati electrolizatorii, care adesea sunt alimentati cu energie solara sau eoliana, astfel incat sa fie in totalitate "verzi". Apoi, in celulele cu combustibil are loc procesul invers: hidrogenul se combina din nou cu oxigenul intr-un proces care genereaza electricitate. Atat in electrolizatori, cat si in celulele cu combustibil, reactiile chimice sunt favorizate de catalizatori metalici, cel mai raspandit fiind platina, costisitoare si greu de obtinut.

Potrivit lui Le Goff, exista insa demni inlocuitori ai acestui metal nobil: cercetatorii i-au construit aplicand nichel pe discuri din nanotuburi de carbon. Metalul, care favorizeaza scindarea moleculelor de apa (promovand conversia reciproca a ionilor de hidrogen in hidrogen molecular), poseda aceeasi reactivitate chimica a platinei, dar se gaseste in cantitate mult mai mare decat aceasta si costa cu circa 20% mai putin.

Pentru realizarea noilor catalizatori, cercetatorii admit ca au "copiat" lumea naturala, si anume functionarea hidrogenazei, o familie de enzime responsabile cu metabolismul hidrogenului la alge si bacterii.

Sursa: Galileo