Hidrogen mai ieftin cu nichel in loc de platina
Prima pagină D:News

Hidrogen mai ieftin cu nichel in loc de platina

12.10.2009 | ● Vizualizări: 251
Hidrogen mai ieftin cu nichel in loc de platina     hidrogen, catalizatori, energie, metabolism, molecule, apa + zoom

Daca intr-un viitor de-acum nu prea indepartat vom conduce masini cu motoare pe hidrogen ar putea fi si meritul lui Alan Le Goff si a cercetatorilor de la Comisariatul pentru Energie Atomica din Paris: ei au gasit o cale de a scadea costul de productie a hidrogenului, fabricand catalizatorii necesari din nichel in loc de platina.

Pentru scindarea moleculelor de apa in oxigen si hidrogen suntin mod obisnuit utilizati electrolizatorii, care adesea suntalimentati cu energie solara sau eoliana, astfel incat sa fie intotalitate "verzi". Apoi, in celulele cu combustibil are locprocesul invers: hidrogenul se combina din nou cu oxigenul intr-unproces care genereaza electricitate. Atat in electrolizatori, catsi in celulele cu combustibil, reactiile chimice sunt favorizate decatalizatori metalici, cel mai raspandit fiind platina,costisitoare si greu de obtinut.

Potrivit lui Le Goff, exista insa demni inlocuitori ai acestuimetal nobil: cercetatorii i-au construit aplicand nichel pe discuridin nanotuburi de carbon. Metalul, care favorizeaza scindareamoleculelor de apa (promovand conversia reciproca a ionilor dehidrogen in hidrogen molecular), poseda aceeasi reactivitatechimica a platinei, dar se gaseste in cantitate mult mai mare decataceasta si costa cu circa 20% mai putin.

Pentru realizarea noilor catalizatori, cercetatorii admit ca au"copiat" lumea naturala, si anume functionarea hidrogenazei, ofamilie de enzime responsabile cu metabolismul hidrogenului la algesi bacterii.

Sursa: Galileo