Prima pagină D:News

Atmosfera primordiala a Terrei? Asemanatoare celei de pe Titan

06.07.2010 | ● Vizualizări: 218
Atmosfera primordiala a Terrei? Asemanatoare celei de pe Titan     Terra, Titan, Soare, Saturn, viata + zoom

Ceata deasa de substante organice gazoase care inconjura Terra primordiala in urma cu cateva miliarde de ani ar putea sa fi fost similara celei observate acum pe Titan, cea mai mare luna a lui Saturn; aceasta ar fi putut proteja viata pe planeta de efectele distrugatoare ale radiatiei ultraviolete.

Potrivit unui nou studiu al cercetatorilor de la UniversitateaColorado - Boulder, atmosfera primordiala a planetei Terra era constituita din aerosoli de metan sicompusi de azot, acestia putand suporta diferite reactii chimice invirtutea interactiunii cu radiatia solara: si nu numai ca aceasta"cortina" ar fi protejat suprafata de razele UV, dar ar fi permissi formarea de amoniac si determinat o incalzire a gazelor de sera,impiedicand planeta sa inregistreze temperaturi prea scazute.

"Inainte de acest studiu, cel mai acreditat model prevedea oatmosfera primordiala constituita din azot cu un procent minim debioxid de carbon, metan, hidrogen si vapori de apa. Totusi,temperatura nu putea fi mai ridicata doar datorita prezenteibioxidului de carbon, din cauza nivelurilor scazute ale acestuia:ar fi trebuit sa fie implicate si alte gaze de sera", a explicatcercetatorul Eric Wolf, in opinia caruia explicatia logica este catrebuie sa fi exista si metan, emis in atmosfera de formele deviata primordiale.

Dupa cum o dovedesc calculele, pe parcursul Perioadei Archeane, inurma cu intre 3,8 si 2,5 mld de ani, radiatia Soarelui era cu 20-30% mai slaba decat acum; sitotusi, evidentele geologice si biologice indica faptul catemperatura de la suprafata era mai ridicata decat cea actuala. Pentru a explica aceasta contradictie, Wolf si colegul lui, BrianToon, au utilizat un model climatologic de la National Center forAtmospheric Research, care permite explicarea atmosferei dense depe Titan, al doilea satelit ca marime din intregul sistem solar, sicea mai mare luna a lui Saturn. In mod deosebit, acest modelprevede prezenta de particule de aerosoli, alcatuite din lanturilungi si neregulate de particule mai mici.

"Metanul este explicatia care face plauzibil acest model: mailipsea un singur amanunt, si anume o teorie a felului cum s-aformat", a conchis Toon. El a mai adaugat ca daca organismeleterestre primordiale nu erau capabile sa produca metan, acesta arputea sa fi fost generat de eliberarea de gaze din timpuleruptiilor vulcanice, ori inainte ori dupa aparitia vietii.

Tag-uri: Terra | Titan | Soare | Saturn | viata