Home » D:News » Particulele neutrino au depăşit din nou viteza luminii!

Particulele neutrino au depăşit din nou viteza luminii!

Publicat: 18.11.2011
Fizicienii de la CERN au repetat experimentul controversat care a şocat lumea ştiinţei, după ce rezultatul sugera că particulele neutrino au depăşit viteza luminii.

Al doilea experiment, efectuat după o nouă recalibrare a instrumentelor, a avut acelaşi rezultat, sugerând că nu este vorba despre o eroare de măsurare.

Una dintre criticile aduse de oamenii de ştiinţă fizicienilor de la CERN se referea la durata fasciculelor de particule neutrino lansate dinspre CERN spre laboratorul din Italia. Deoarece un fascicul de particule neutrino dura 10 microsecunde, momentul în care particulele ajungeau în laboratorul de la Gran Sasso, aflat la 732 de kilometri distanţă de CERN, putea fi măsurat eronat. De aceea, în cel de-al doilea experiment cercetătorii au lansat fascicule de mii de ori mai scurte – acestea având o durată de aproximativ 3 nanosecunde – cu pauze de 524 de nanosecunde între ele. Acest lucru le-a permis oamenilor de ştiinţă să măsoare cu mai multă exactitate momentul în care particulele neutrino au ajuns la destinaţie.

În ciuda modificărilor, şi cel de-al doilea experiment a avut acelaşi rezultat: particulele neutrino au ajuns la destinaţie mai repede decât permit legile fizicii, depăşind viteza luminii.

Preşedintele Institutului Italian de Fizică Nucleară, Fernando Ferroni, a comentat rezultatul: „O măsurătoare atât de fină şi cu o asemenea consecinţe asupra lumii fizicii solicită o examinare minuţioasă. Experimentul Opera constituie o importantă verificare, iar rezultatul pozitiv ne face să credem că nu este vorba despre o greşeală”.

Deşi cel de-al doilea experiment a confirmat faptul că particulele neutrino ajung la destinaţie mai repede decât permit legile fizicii, cercetătorii au anunţat că este nevoie de multe alte teste independente înainte ca rezultatele să fie acceptate. Fizicienii anunţă că experimentul Opera va continua până anul viitor, pentru a îmbunătăţi acurateţea rezultatelor.