Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Ce sunt diatomeele? FOTO

Ce sunt diatomeele? FOTO

Publicat: 23.05.2015
Diatomeele sunt plante unicelulare de dimensiuni mici. Ele se găsesc în colonii de miliarde şi miliarde, în toate apele de pe planetă.

Cele mai mari diatomee sunt cu greu vizibile ochiului uman, iar cele mai mici au o lungime mai mică de 0.025 milimetri. Totuşi, deşi ele sunt foarte mici, fiecare dintre ele îşi construieşte un adăpost din piatră de consistenţa granitului. S-au descoperit peste 10.000 de specii de diatomee, cu o multitudine de formă.

Adăpostul unei diatomee constă în două scoici sau valve, plasate una peste cealaltă, precum laturile unei cutii şi ţinute împreună de un fel de centură. Înăuntrul adăpostului se află planta vie.

FOTO: Wikipedia    FOTO: Wikipedia

Multe diatomee plutesc în apă şi se fixează de piere sau plante de apă mai mari cu un fel de jeleu. Câteva dintre ele pot să înoate, încet, dintr-un loc în altul. Însă, încă nu s-a descoperit exact modul în care ele se propulsează singure.

De obicei, diatomeele se reproduc divizându-se. Celulele din interiorul plantei vii se împart, valvele se separă, iar fiecărei jumătăţi îi creşte o nouă valvă pe suprafaţa proaspăt expusă.

FOTO: Wikipedia    FOTO: Wikipedia

Diatomeele sunt importante pentru noi. Împreună cu alte mici forme de viaţă, ele sunt principalele plante din oceane. Pe parcursul vieţii, ele transformă nutrienţii dizolvaţi în apă în substanţe organice şi, astfel, reprezintă o sursă de hrană pentru tot felul de creaturi acvatice, inclusiv peşti şi balene. Uleiul produs de diatomee este bogat în vitamine şi se acumulează în ficatul peştilor, din care se produc şi vitaminele din comerţ.