Prima pagină Maratoanele Descopera Mari întrebări

Mari întrebări

• Credit: Pixabay
    Cum se descurcau oamenii cu probleme de vedere înaintea inventării ochelarilor?
    21.04.2019 |

Primele observaţii scrise cu privire la miopie au fost chiar din jurul anului 350 î.e.n. şi au aparţinut lui Aristotel. Pentru că globurile oculare sunt prea lungi, oamenii cu această condiţie pot vedea obiectele de aproape, dar cele îndepărtate sunt neclare. Neil Handley, un curator al muzeului de la College of Optometrists din Londra, a spus că nu se cunosc multe despre modul în care oamenii se descurcau cu miopia înainte de inventarea primelor lentile în Europa, în secolul XV.

• Credit: Pixabay
    Ce este un râu atmosferic?
    20.04.2019 |

Un râu este un loc în care apa se acumulează şi curge în aceeaşi direcţie. Apa din atmosferă se comportă într-un mod similar, formând râuri în cer.

• Credit: 123RF
    De ce timpul zboară repede când te distrezi?
    14.04.2019 |

Cum creierul percepe timpul depinde de aşteptări. Creierul poate reprezenta probabilitatea că ceva (anume) va avea loc. Fiecare gând are mai multe „orizonturi”. Spre exemplu, orizonturile se află la sfârşitul fiecărei silabe, la sfârşitul fiecărui cuvânt, la sfârşitul fiecărei propoziţii şi tot aşa. Timpul curge în funcţie de modul în care anticipăm aceste orizonturi.

• Credit: Pixabay
    Va exista vreodată un test universal pentru depistarea cancerului?
    07.04.2019 |

Cancerul înseamnă un grup de peste o sută de boli. De aceea, la fel cum nu este nicio metodă universală de a trata cancerul, nu există niciun mod universal de a-l depista.

Ce sunt neutrinii?
    06.04.2019 |

Neutrinii sunt particule subatomice create într-o mare varietate de procese nucleare. Numele lor, care ar însemna „micii neutrii”, se referă la faptul că nu au sarcină electrică. Dintre cele patru forţe fundamentale din Univers, neutrinii interacţionează doar cu două: gravitaţia şi interacţiunea slabă, care este responsabilă pentru degradarea radioactivă a atomilor. Având aproape 0 masă, se plimbă prin cosmos la o viteză apropiată de cea a luminii.

• Credit: Pixabay
    De ce medicamentele au dată de expirare?
    31.03.2019 |

Data de pe ambalajul medicamentelor este cea până când compania producătoare garantează eficienţa şi siguranţa utilizării medicamentului. Cât timp rămâne un medicament sigur şi eficient este un subiect de dezbatere.

Ce sunt undele radio?
    30.03.2019 |

Undele radio sunt un tip de radiaţii electromagnetice cunoscute pentru utilizarea lor în tehnologiile de comunicare, precum televizorul, telefoanele mobile şi aparatele radio. Aceste dispozitive primesc unde radio şi le convertesc în vibraţii mecanice în difuzor pentru a crea unde acustice.

• Credit: 123RF
    Cum sunt grupate elementele în Tabelul Periodic?
    24.03.2019 |

La sfârşitul secolului al XIX-lea, chimistul rus Dmitri Mendeleev a publicat prima încercare de a grupa elementele chimice în funcţie de masă atomică. Existau doar circa 60 de elemente cunoscute la vremea aceea, dar Mendeleev a observat că atunci când acestea sunt grupate în funcţie de masă atomică, anumite tipuri de elemente apar la intervale regulate sau în perioade.

• Credit: Unsplash/NASA
    Cât de departe se întinde de fapt atmosfera Pământului?
    23.03.2019 |

Stratul gazos care înveleşte planeta noastră se află şi la o distanţă de 630.000 de kilometri sau de 50 de ori diametrul planetei noastre, conform unui nou studiu bazat pe observaţiile de la SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) al ESA/NASA şi publicat în Journal of Geophysical Research: Space Physics.

• De ce este Deşertul Atacama atât de special?
    17.03.2019 |

Deşertul Atacama din Chile este cel mai uscat deşert non-polar de pe Pământ şi se întinde pe circa 1.000 de kilometri, între Munţii Anzi şi Cordillera de la Costa, coasta statului Chile. Regiunea are formaţiuni geologice uimitoare şi a oferit savanţilor multe oportunităţi de cercetare.

• Sursa-123RF
    Ce este modificarea genetică?
    16.03.2019 |

Modificarea genetică reprezintă procesul de alterare a structurii genetice unui organism. Acest lucru a fost realizat indirect de mii de ani, prin controlarea, selectarea şi încrucişarea animalelor sau plantelor.