Prima pagină Maratoanele Descopera Mari întrebări

Mari întrebări

• Sursa-Pixabay
    De ce urâm viespile, dar iubim albinele?
    22.09.2018 |

Un nou studiu arată că viespile sunt printre cele mai dezagreate insecte de către oameni, în timp ce albinele sunt apreciate.

• Sursa-123rf
    De ce unele persoane răcesc mai repede?
    15.09.2018 |

O cercetare a specialiştilor din Universitatea Yale prezintă modul în care celulele din diferite regiuni ale căilor respiratorii umane se comportă atunci când în corp pătrunde virusul răcelii. Descoperirea ar putea explica de ce unele persoane expuse la acest virus se îmbolnăvesc în timp ce altele nu.

• Credit: Unsplash
    Ce masă are Calea Lactee?
    09.09.2018 |

Când vine vorba despre galaxia noastră, există încă multe enigme, una dintre ele fiind chiar calcularea masei acesteia. Astronomii nu au putut determina cât „cântăreşte” galaxia noastră, estimările variind de la 700 de miliarde la 2 trilioane de mase solare.

• Credit: 123RF
    Ce s-ar fi întâmplat dacă Pământul era plat?
    08.09.2018 |

Pentru toate fiinţele înzestrate cu o oarecare inteligenţă, este evident că Pământul nu este plat, dar o astfel de lume este şi o oportunitate pentru un exerciţiu de imaginaţie: cum ar putea „să funcţioneze” planeta noastră dacă era plată?

• Credit: 123RF
    Cum şi-a căpătat macul proprietăţile sale analgezice?
    02.09.2018 |

Savanţii au construit genomul opiului macului (Papaver somniferum). Apoi, au identificat un grup de 15 gene care ajută planta să sintetizeze compuşi chimici asemănători care includ analgezice puternice precum morfina, dar şi alte molecule cu posibile proprietăţi medicale.

• Foto arhiva
    Cum se formează o gaură neagră?
    01.09.2018 |

Găurile negre sunt considerate structuri fascinante. Practic găurile negre sunt zone din spaţiu sau obiecte ce exercită o atracţie gravitaţională uriaşă.

• De ce avem vise ciudate atunci când este cald afară?
    19.08.2018 |

Oare visele cresc în intensitate în concordanţă cu temperatura? Nopţile vi se par din ce în ce mai toride şi mai ciudate.

Ce este mitoza?
    18.08.2018 |

Mecanismul principal prin care organismele generează noi celule este prin diviziunea celulară. În timpul acestui proces, o celulă „părinte” se va diviza şi va produce o celulă identică. În acest mod, celula iniţială va transmite materialul genetic la celula „fiică”. Totuşi, în primul rând, celulele trebuie să-şi copieze ADN-ul. Mitoza este procesul prin care o celulă îşi separă ADN-ul copiat, divizându-şi nucleul în două.

• Cum poţi trece peste temperaturile ridicate fără să utilizezi aerul condiţionat?
    05.08.2018 |

Aerul condiţionat devine o necesitate pe parcursul verii. De fapt este un instrument importat pentru sănătatea publică. Însă utilizarea lui îţi creşte şi facturile, poluezi, deoarece centralele electrice ard mai mulţi combustibili fosili pentru a produce energie, iar în cele din urmă temperaturile cresc şi mai mult în timpul nopţii.

• Credit: 123RF
    De ce majoritatea avioanelor sunt albe?
    04.08.2018 |

Albul este preferat în primul rând deoarece reflectă razele soarelui şi radiaţiile. Astfel, aeronava nu se încălzeşte la interior la fel de mult ca una vopsită în altă culoare şi se reduc costurile cu răcirea cabinei. Vopseaua albă acţionează ca un fel de „loţiune de protecţie solară”, după cum spune un expert în aviaţie. Mai mult, această culoare se păstrează în timp.