Home » Natură » O nouă descoperire în lumea fascinantă dar ascunsă a plantelor: seminţele au un ”creier” cu care decid când să germineze

Publicat: 11.06.2017
Aceste „creiere” nu au tradiţionala materie cenuşie, dar folosesc aceeaşi structură de procesare a informaţiei pe care o are şi creierul nostru, interpretând o cascadă de semnale hormonale pentru a decide când să germineze.

Co-autorul studiului, George Bassel, botanist la Universitatea Birmingham din Anglia, a precizat că „plantele sunt ca oamenii în sensul că trebuie să gândească şi să ia decizii în acelaşi mod în care facem şi noi”.

Conform Live Science, cercetătorul a precizat că „într-o sămânţă decizia are loc cu ajutorul unui număr mic de celule. Acestea acţionează la fel ca celulele dintr-un sistem nervos”.

Ideea că plantele pot simţi, auzi sau vedea nu este nouă, existând multe studii că plantele se orientează spre diferite frecvenţe sau că îşi grăbesc creşterea atunci când o altă specie cu care se află în competiţie este plantată în apropiere. Plantele pot comunica între ele atunci când un pericol este aproape, conform unui studiu din 2007 publicat în jurnalul Oecologia.

Un astfel de comportament este şi normal, având în vedere că procesarea informaţiei din mediul înconjurător este o funcţie adaptativă crucială pentru supravieţuirea plantei, mai ales în ceea ce priveşte germinaţia. Prin menţinerea în inactivitate până când temperatura sau alte condiţii sunt favorabile, seminţele îşi pot optimiza şansele de supravieţuire.

Pentru a înţelege cum plantele iau aceste decizii, Bassel împreună cu colegii săi au creat un atlas digital al fiecărei celule din embrionul plantei Arabidopsis thaliana. Aceştia au observat că doi hormoni care joacă un rol în germinaţie, gibberellin (GA) şi acid abscisic (ABA) au o concentraţie mare în vârful rădăcinii embrionului.

Într-o sămânţă cu 3.000 – 4.000 de celule, între 25 şi 40 dintre ele au un rol în procesarea acestor hormoni. Un grup de celule produc GA, care promovează semnalul de germinare, în timp ce altul separat la o anumită distanţă produc ABA, care promovează semnalul de rămânere în inactivitate. Semnalele sunt transmise înainte şi înapoi între cele două grupuri de celule.

În starea normală, celulele produc mai mult ABA (faza de inactivitate). Pe măsură ce condiţiile din afara seminţei se îmbunătăţesc, nivelurile de GA cresc gradual până când „centrul de decizie” ajunge la concluzia că germinarea este o soluţie mai bună.

De asemenea, echipa a modificat expresia sau activitatea hormonilor din plante şi au demonstrat că prin manipularea nivelurilor şi timpului de semnalizare al hormonilor, pot controla timpul când germinaţia are loc.

Plantele pot răspunde la o atingere.”Sunt pe deplin conştiente de orice stimul fiziologic” – FOTO+VIDEO