Home » Natură » Un studiu de amploare aruncă o nouă lumină asupra emergenţei vieţii animale acum 540 de milioane de ani

Publicat: 25.05.2018
Toate grupurile importante de animale apar în fosile pentru prima dată cu vârste de 540-500 de milioane de ani - un eveniment cunoscut drept Explozia Cambriană, dar un nou studiu sugerează că pentru multe animale această „explozie” a fost de fapt un proces mai gradual.

O echipă de cercetători de la Oxford University Museum of Natural History şi University of Lausanne au realizat cel mai comprehensiv studiu vreodată aspra primelor fosile de euartropode din toate tipurile posibile de prezervare a fosilelor, scrie Science Daily.

Într-un articol publicat recent în Proceedings of the National Academy of Sciences, savanţii au arătat că, luate împreună, consemnările fosile prezintă o dispunere graduală a euartropodelor în timpul primei perioade a Cambrianului, acum 540-500 de milioane de ani.

Noul studiu are elemente din cele două ipoteze cu privire la primele etape de evoluţie ale animalelor. Prima dintre acestea sugerează o evoluţie graduală care a început acum 650-600 de milioane de ani, care este în concordanţă cu datările moleculare. Cealaltă ipoteză susţine emergenţa instantanee a euartropodelor acum 540 de milioane de ani datorită ratei ridicate de evoluţie. Studiul recent arată că originea euartropodelor nu este mai veche de 550 de milioane de ani, conform ultimelor estimări ale datărilor moleculare şi cu diversificarea ulterioară care a avut loc în următorii 40 de milioane de ani.

„Fiecare dintre aceste tipuri de dovezi au limitări şi sunt incomplete în diferite moduri, dar atunci când sunt luate împreună se completează şi permit ilustrarea unei imagini coerente cu privire la originea şi distribuţia euartropodelor în timpul Cambrianului inferior şi mediu”, a precizat Allison Daley, unul dintre autorii studiului. „Acest lucru scoate la iveală că Explozia Cambriană nu este un eveniment instantaneu, ci unul care s-a dezvoltat gradual în timpul a 40 de milioane de ani”.

Forme de viaţă stranii descoperite în ocean: creaturile nu seamănă cu nimic altceva din lumea vie