Home » Știință » Cartofi şi ketchup dintr-o singură plantă. Experiment revoluţionar al botaniştilor britanici

Publicat: 05.03.2015
Cultivaţi cartofi şi roşii? În această primăvară, agricultorii din Statele Unite şi din Europa vor putea să cultive ambele într-o singură plantă. Aceasta are şi un nume atractiv ”Ketchup 'n' Fries” (sos de tomate şi cartofi pai).

”Este ca un proiect la ştiinţe”, spune Alice Doyle, de la SuperNaturals Grafted Vegetables, compania care a adus planta pe piaţa americană, cu licenţă de la o firmă din Marea Britanie.

”Este ceva foarte bizar, dar va fi amuzant pentru fermieri să vadă cum creşte”, a adăugat Doyle.

Planta nu este modificată genetic, ci altoită: partea de sus provine de la roşiile cherry, iar partea de jos de la cartof.

”Tomatele şi cartofii fac parte din aceiaşi familie, prin urmare este fezabil”, spune John Bagnasco, de la SuperNaturals.

FOTO: SuperNaturals Grafted Vegetables via NPR    FOTO: SuperNaturals Grafted Vegetables via NPR

Altoirea este o tehnică folosită pentru a combina două plante diferite din aceiaşi familie. În prezent, aceasta este folosită la pomii fructiferi, la viţa-de-vie şi la trandafiri.

Procedeul este utip pentru a avea o recoltă mai bună şi plante mai rezistente.

Ideea de a combina roşiile şi cartofii nu este nouă. La sfârşitul anilor 1900, botanistul Luther Burbank a reuşit să altoiască cele două plante, însă, deşi viabilă, planta care a rezultat nu a produs ”fructe”. El şi-a numit experimentul ”pomato” (de la englezescul potato – cartof, respectiv tomato – roşie).

În jur de 40.000 de astfel de plante au fost vândute anul trecut în Marea Britanie, potrivit reprezentanţilor companiei Thomas & Morgan, cea care a dezvoltat hibridul.

Compania a lucrat 15 ani până când a reuşit să găsească o combinaţie perfectă de roşie şi cartof.

Sursă: NPR