Home » Știință » A fost identificat sistemul binar cu cele mai apropiate stele de până acum. De ce este el diferit faţă de celelalte structuri similare descoperite deja – FOTO

Publicat: 07.09.2016
Corpurile cosmice care compun sistemul au o masă similară cu cea a planetei Jupiter.

O echipă de la Carnegie Institution for Science, Washington D.C., a descoperit o nouă stea binară ale cărei componente, stelele HD 133131A şi HD 133131B se află la cea mai apropiată distanţă descoperită până acum în cazul unui astfel de sistem. Cele două corpuri cosmice sunt separate de un interval de doar 360 de unităţi astronomice, adică cu 640 UA mai puţin decât în cazul minimului precedent.

Cercetătorii nu căutau, de fapt, o nouă stea binară, ci evidenţe ale existenţei unor planete de dimensiunea lui Jupiter. Specialiştii credeau că forţa gravitaţională a gigantului gazos ar putea avea un efect semnificativ asupra modului în care Sistemul Solar a evoluat şi, din moment ce planetele asemănătoare cu el sunt foarte rare şi se află la distanţe considerabile, este posibil ca descoperirea lor să poată explica de ce sistemul solar din care facem parte este diferit de celelalte.

,,Încercăm să ne dăm seama dacă planetele gigantice asemănătoare cu Jupiter desfăşoară, în mod obişnuit, orbite excentrice şi pe distanţe lungi. Dacă acest lucru se întâmplă, vom obiţne un indiciu important pentru a descifra procesul de formare a Sistemului Solar şi vom afla locurile în care planetele locuibile ar putea să existe”, susţine coordonatorul cercetării, Johanna Teske.

Descoperirea făcută de experţii americani a fost posibilă cu ajutorul dispozitivului ,,PFS” (,,Planet Finder Spectrograph”) amplasat la Observatorul Las Campanas din Chile. În timpul observaţiilor făcute, specialiştii au detectat un sistem binar din care fac parte două stele şi trei planete care orbitează în jurul acestora. Obiectele cosmice au o orbită excentrică moderată şi mase de 0,5, 1,5 şi 2,5 ori mai mari decât cea a lui Jupiter.

Reprezentarea schematică a sistemului binar identificat recent (Foto:sciencealert.com/Timothy Rodigas)

În cadrul investigaţiei, oamenii de ştiinţă au mai descoperit că stelele sunt compuse, în cea mare parte, din hidrogen şi heliu. Cercetătorii spun, însă, că obiectele cosmice au o compoziţie diferită, ceea ce ar putea indica faptul că, la un moment dat, unul dintre ele ,,a înghiţit” o planetă de mici dimensiuni sau că planetele din sistemul binar, prin forţa lor gravitaţională, au determinat propulsarea unui obiect cosmic străin spre una dintre cele două stele.

,,Probabilitatea să descoperim un sistem având toate aceste componente a fost extrem de mică. Prin urmare, aceste rezultate reprezintă adevărate puncte de referinţă pentru modul în care vom înţelege formarea planetelor, îndeosebi a celor compun sisteme binare”, a adăugat Johanna Teske.

Vă mai recomandăm şi: O stea dintr-un sistem binar îşi canibalizează steaua parteneră