Home » Știință » Două studii arată că unele organisme de pe Terra pot supravieţui pe Marte

Două studii arată că unele organisme de pe Terra pot supravieţui pe Marte

Publicat: 07.03.2017
Ştim că viaţa pe planeta noastră poate apărea în cele mai vitrege locuri. Plecând de la această idee, de ce acest lucru nu se poate aplica şi condiţiilor de pe alte planete, spre exemplu, Marte, care este cea mai bună candidată la susţinerea vieţii.

Două lucrări recente sugerează că viaţa, în forma de organisme simple numite metanogene, pot supravieţui condiţiilor aspre de pe planeta roşie, relatează Science Daily.

Un studiu a fost realizat de Rebecca Mickol, doctorandă la Arkansas Center for Space and Planetary Science, în cadrul căruia se analiza posibilitatea supravieţuirii microorganismelor pe suprafaţa lui Marte; iar celălalt studiu a fost realizat de către Pradeep Kumar, profesor asistent la Departamentul de Fizică şi avea în vedere posibilitatea existenţei acestor organisme la o adâncime de 30 de kilometri.

Metanogenele sunt cunoscute pentru rezistenţa lor în cele mai vitrege medii, cu presiuni, pH şi temperaturi extreme.

De asemenea, aşa cum sugerează Mickol, „sunt anaerobice şi non-fotosintetice”. Folosind simulatorul planetar, Mickol şi echipa sau au supus patru specii de metonogene la presiuni atmosferice scăzute care ar exista imediat sub suprafaţa marţiană. Toate au supravieţuit între 3 şi 21 de zile.

Kumar s-a axat pe speciile care există la adâncime, în mediile hidrotermale. Echipa sa a folosit o cameră hidrostatică care a generat presiuni atmosferice de 1.200 de ori mai ridicate decât cea de la suprafaţă, au variat pH-ul de la 4,96 la 9,13 şi au menţinut temperatura la 55 de grade Celsius.

Rezultatul ultimului studiu a arătat că metanogenul M. wolfeii, folosit şi de mickol, a supravieţuit tuturor presiunilor şi nivelurilor de pH acide (sub 7), iar rata sa de greştere a cescut odată cu creşterea presiunilor. În schimb, când aceasta a fost supusă condiţiilor bazice şi neutre (cu pH-ul 7 sau mai mare), rata de creştere a fost ridicată, dar a scăzut odată cu creşterea presiunii.

De asemenea, având în vedere existenţa metanului în atmosfera marţiană, există o mare posibilitate ca metanogene arhaice să existe pe planeta vecină.

NASA a a făcut publice noi imagini de pe suprafaţa planetei Marte. În acestea este surpins şi locul în care s-a prăbuşit sonda de aterizare Schiaparelli a ESA – Galerie Foto