Home » Știință » Un studiu asupra unor specii de virusuri a scos la iveală un posibil mecanism pentru apariţia cancerului şi a diabetului

Publicat: 23.02.2018
Savanţii de la Joslin Diabetes Center au identificat patru virusuri care produc hormoni asemănători insulinei care sunt activi în celulele umane. Descoperirea aduce noi posibilităţi pentru scoaterea la iveală a mecanismelor biologice care pot reprezenta cauza diabetului sau a cancerului.

„Studiul nostru poate deschide un nou domeniu de cercetare pe care l-am numit endocrinologie microbiană”, a precizat Emrah Altindis, autorul principal al acestui studiu publicat recent în PNAS. „Am arătat că aceste peptide virale care seamănă cu insulina pot acţiona în celulele umane şi celulele rozătoarelor. Având în vedere numărul mare de astfel de peptide la care suntem expuşi, există un nou mod de interacţiune gazdă-microb. Sperăm că studierea acestor procese ne va ajuta să înţelegem mai bine rolul microbilor în bolile oamenilor”.

Prin analizarea bazelor de date publice ale secvenţelor genomice virale, Altindis, împreună cu colegii său, au descoperit că mai multe virusuri pot produce peptide care sunt similare (total sau parţial) cu 16 hormoni umani şi cu proteinele regulatoare, scrie Science Daily.

„Ce ne-a atras atenţia au fost patru virusuri care au secvenţe similare cu insulina”, a precizat Ronald Kahn, alt autor al lucrării.

Virusurile provin dintr-o familie despre care se ştie că infectează peşti. Pentru a afla dacă sunt activi şi la mamifere, echipa lui Altindis a colaborat cu Richard DiMarchi, profesor de chimie la Indiana University, care are un laborator unde se pot sintetiza chimic aceste peptide virale asemănătoare insulinei (VILPs – viral insulin-like peptides).

„Aceste virusuri sunt cunoscute că afectează peşti şi amfibieni, dar ce nu se ştie este dacă infectează oameni sau nu”, a precizat Kahn. „Totuşi, este posibil ca oamenii să fie expuşi la aceste microorganisme prin ingerarea peştelui”.

Experimentele au dovedit că într-adevăr acesta este cazul. Şoarecii injectaţi cu peptidele virale au prezentat un nivel mai scăzut de glucoză în sânge – un semn al activităţii insulinei.

De asemenea, pe celulele umane s-a observat că VILPs se pot lega de receptorii insulinei şi de receptorii unui hormon asemănător numit IGF-1 (insulin-like growth factor 1).

„În ceea ce priveşte aplicabilităţile în medicină, „cercetarea deschide o nouă cale de a studia diabetul de tip 1 şi autoimunitatea”, a afirmat Kahn. O întrebare similară apare şi pentru bolile asociate metabolismului precum obezitatea şi diabetul de tip 2.

Mai mult decât atât, virusurile pot fi un factor în anumite tipuri de cancer la om. „Dacă aceste virusuri sunt în interiorul intestinelor, pot VILPs produse să stimuleze creşterea celulelor intestinale până în punctul apariţiei tumorilor?”, întreabă Kahn.

În ADN-ul oamenilor există virusuri vechi de 100 de milioane de ani. Unele au origini ”extraterestre”