Home » Știință » 5 informaţii interesante despre ceasul atomic construit de NASA

5 informaţii interesante despre ceasul atomic construit de NASA

Publicat: 15.06.2019
NASA va lansa în spaţiu pe data de 22 iunie un nou ceas atomic care va revoluţiona navigaţia în spaţiu.

Oficialii NASA au anunţat că în data de 22 iunie va fi lansat în spaţiu un nou ceas atomic, lansarea acestuia putând să revoluţioneze modul în care omenirea explorează spaţiul cosmic. Phys.com a realizat o listă cu cinci detalii interesante legate de  această nouă tehnologie, numită Deep Space Atomic Clock.

1. Funcţionează într-un fel asemănător cu tehnologia GPS

Deep Space Atomic Clock funcţionează într-un fel asemănător cu GPS-urile de pe telefoanele noastre mobile. Astfel, acestea calculează poziţia unui dispozitiv de pe glob prin calcularea timpului necesar semnalului emis de sateliţi pentru a ajunge la acesta.

Navetele spaţiale nu pot fi echipate cu tehnologie GPS pentru a explora spaţiul cosmic, în schimb, oamenii de ştiinţă folosesc un sistem prin care folosesc un ceas atomic de pe Terra pentru a determina poziţia acestora şi a calcula un curs optim.

2.  Poate face ca navetele spaţiale să zboare în mod autonom

Oamenii de ştiinţă folosesc o serie de antene radio pentru a face schimb de informaţii cu navetele spaţiale atunci când trebuie stabilit cursul şi poziţia acestora. Ceeea ce înseamnă că este nevoie de două transmisiuni între Terra şi navete pentru a stabili poziţia.

Cu ajutorul tehnologiei Deep Space Atomic Clock, instalate la bordul navetelor spaţiale, ar fi nevoie de o singură transmisiune dinspre Pământ pentru ca acestea să îşi stabilească poziţia cu ajutorul instrumentelor de navigaţie.

3. Va avea o eroare de o secundă la nouă milioane de ani

Pentru a fi eficente în navigaţie, ceasurile atomice trebuie să fie extrem de precise. O secundă măsurată în mod eronat poate însemna diferenţa dintre o aterizare în siguranţă pe Marte şi ratarea acestuia cu câteva mii de kilometri.

Conform experimentelor realizate cu ajutorul noului ceas atomic, acesta este de 50 de ori mult mai stabil în comparaţie cu ceasurile atomice folosite pentru tehnologia GPS.

Credit foto: NASA

Oamenii de ştiinţă care au lucrat la acest proiect se mândresc cu faptul că Deep Space Atomic Clock ar putea fi unul dintre cele mai precise ceasuri din întreg Universul.

4. Reuşeşte să măsoare cu precizie timpul datorită ionilor de mercur

Ceasurile atomice folosesc, aşa cum le spune numele, atomi pentru a putea calcula timpul scurs. Astfel, în aceste ceasuri, durata unei secunde este determinată de frecvenţa undelor de lumină emanate de anumiţi atomi. S-a ajuns la acesta metodă deoarece s-a constat că această frecvenţă este constantă de-a lungul Universului.

Pentru a îndeplini această funcţie, Deep Space Atomic Clock foloseşte o cantitate mică de ioni de mercur, suspendată într-o capcană eletromagnetică.

5. Deep Space Atomic Clock va fi lansat cu ajutorul rachetei Falcon Heavy

Potrivit rapoartelor oficialilor NASA, lansarea în spaţiu a acestui ceas atomic a fost contractată de către SpaceX, care va folosi racheta Falcon Heavy pentru a duce operaţiunea la îndeplinire. Lansarea va iniţiată pe 22 iunie, de la Centrul Spaţial Kennedy şi va avea loc de la 20:30, ora locală.