Home » Știință » Au fost publicate cele mai apropiate imagini făcute vreodată cu Soarele

Au fost publicate cele mai apropiate imagini făcute vreodată cu Soarele

Solar Orbiter se află într-o misiune de 10 ani.
Publicat: 17.07.2020

Sonda Solar Orbiter, construită de Agenția Spațială Europeană (ESA) și NASA, a furnizat cele mai detaliate fotografii realizate vreodată cu suprafața Soarelui, dezvăluind un peisaj plin de mii de erupții solare minuscule pe care oamenii de știință le-au denumit „focuri de tabără”. Primele imagini transmise de satelitul de observare a Soarelui oferă și indicii despre căldura extremă a părții exterioare a atmosferei sale.

„Când au venit primele imagini, primul meu gând a fost: ‘Nu este posibil, nu poate fi chiar atât de bine’ ”, a declarat David Berghmans, de la Observatorul Regal din Belgia (ROB), implicat în proiectul proiectului ESA Solar Orbiter, potrivit Reuters.

Lansată din Florida în februarie, sonda spaţială Solar Orbiter a surprins imaginile la sfârșitul lunii cu ajutorul unuia dintre instrumentele imagistice din dotare. Este vorba de Extreme Ultraviolet Imager (EUI), ce vizează imaginile ultraviolete extreme și care a fost folosit în timpul primei treceri pe la periheliu (cel mai apropiat punct faţă de Soare al orbitei unui obiect), la o distanță de 77 de milioane de km de suprafața Soarelui sau aproximativ jumătatea distanței dintre stea și Pământ.

Se consideră că „focurile de tabără” sunt erupții solare minuscule (nanoflares) și ar putea explica de ce stratul exterior al atmosferei Soarelui, cunoscut sub numele de coroană, este de 300 de ori mai cald decât suprafața stelei.

Instrumentele sondei, esențiale în deslușirea misterelor Soarelui

Oamenii de știință așteaptă mai multe date de la celelalte instrumente ale navei spațiale pentru a stabili cu exactitate dacă ce au văzut în primele fotografii este întâmplă.

„Nu ne-am apropiat niciodată atât de mult de Soare cu o cameră și acesta este doar începutul lungii călătorii epice a Solar Orbiter”, a declarat Daniel Müller, om de știință din cadrul proiectului Solar Orbiter al ESA.

În mod obișnuit, oamenii de știință s-au bazat pe telescoapele de pe Pământ pentru a studia suprafața Soarelui. Dar atmosfera Pământului limitează cantitatea de lumină vizibilă necesară pentru a obține imagini atât de apropiate ca sonda lansată în februarie.

Naveta dispune de 10 instrumente de măsură, inclusiv de prelevare a plasmei, adăpostite sub un scut termic de 147 de kg.

Misiunea principală a Solar Orbiter, ce se va desfășura pe o durată de 10 ani și vizează parcurgerea a 150 de milioane de km până la Soare, este de a examina polii stelei. Astfel, cercetătorii speră să înțeleagă originile vânturilor solare, particule încărcate care explodează prin Sistemul nostru Solar și afectează sateliții și electronicele de pe Pământ.

Solar Orbiter se va apropia și mai mult de Soare, ajungând la o distanță de 41 de milioane de kilometri, ceea ce înseamnă ca va fi la o distanță mai mică decât Mercur.

Soarele nostru, în ultimii 10 ani. Imagini spectaculoase de la NASA