Home » Istorie » Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor

Când a început automatizarea avioanelor şi cum a afectat progresul tehnologic abilitatea piloţilor
Publicat: 31.03.2019
De la primul zbor al fraţilor Wright în 1903, zborul a devenit un element central în dezvoltarea umană. Autopilotul a fost inventat după doar nouă ani, în 1912, dar unii experţi erau îngrijoraţi cu privire la pericolele automatizării.

Primul pilot care a zburat cu succes în 1903, Wilbur Wright, a făcut-o stând pe burtă, împingând şi trăgând de manete, în timp ce vântul trecea peste capul lui. De atunci, pilotarea avionului a devenit mai puţin fizică mulţumită automatizării şi funcţiilor de autopilot care fac multe lucruri în locul pilotului. Totuşi, la începutul erei zborului, au existat accidente serioase asociate cu acest progres tehnologic. Unele chiar foarte recente, precum cel din 2009, unde tehnologia de automatizare a dat greş la zborul 447 al Air France, iar piloţii nu au putut controla manual, scrie History.

Automatizarea anumitor funcţii a fost necesară pentru a face avioane mai mari şi mai performante. Normal, avionul lui Wright nu putea zbura la fel de repede precum avioanele cu reacţie şi în niciun caz nu putea transporta numărul de persoane pe care un avion de pasageri îl transportă acum.

La doar nouă ani după ce Wright a zburat la Kitty Hawk, Carolina de Nord, un om pe nume Lawrence Sperry a creat primul autopilot care a avut succes.

Invenţia lui Sperry s-a numit „pilotul automat giroscopic” sau „George”, aşa cum l-au poreclit mulţi piloţi. Inovaţia consta în echilibrarea automată a avionului în timpul zborului, fără să necesite efortul pilotului. Autopiloţii lui Sperry au devenit populari în anii ’20 şi ’30. Howard Hughes a instalat unul pe avionul cu care a zburat în jurul lumii, stabilind la vremea aceea un nou record (a făcut înconjurul lumii în 3 zile şi 19 ore). De asemenea, avioanele militare americane din Al Doilea Război Mondial aveau dispozitive similare.

Zborul comercial a luat amploare

După război, zborul aerian comercial a luat amploare, crescând cererea pentru automatizare. În anii ’50, avioanele comerciale aveau un echipaj de cinci oameni în carlingă: un inginer de zbor, un operator radio, un navigator şi doi piloţi. În deceniile care au urmat, automatizarea şi progresul tehnologic au dus la eliminarea primelor 3 posturi, permiţând companiilor aeriene să economisească mulţi bani.

În anii ’70, companiile aeriene au început să exploreze automatizarea folosind tehnologie digitală. La acea vreme, studiile au arătat că multe accidente aviatice sunt cauzate de eroarea umană şi nu de cea mecanică, astfel că automatizarea părea un mod de a face zborul aerian mai sigur.

Piloţii au devenit dependenţi de tehnologie

La sfârşitul anilor ’80, compania Airbus a introdus o tehnologie numită fly-by-wire care este „un sistem de control computerizat care poate interpreta ce vrea pilotul şi apoi sistemul poate executa comanda în siguranţă”, conform Slate. A fost folosit pentru prima dată pe un avion A320. În anii ’90, compania Boeing a introdus o tehnologie similară. Dar în secolul al XXI-lea, această tehnologie a intrat în atenţia investigatorilor după o serie de accidente în care automatizarea a fost un factor.

„Spus pe scurt, automatizarea a făcut din ce în ce mai improbabil ca piloţii obişnuiţi să se înfrunte cu o criză în zbor, dar şi din ce în ce mai improbabil să poată face faţă unei asemenea situaţii dacă apare una”, a scris pentru Vanity Fair William Langewiesche, jurnalist şi fost pilot.

De aceea, după accidentul din 2009, au existat cereri de reinstruire a piloţilor în zborul manual al unui avion, dar după un deceniu de la eveniment, încă există îngrijorări cu privire la pregătirea echipajelor în pilotarea manuală.

Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:

Armata americană reinventează catapulta şi stârneşte invidia inamicilor cu acest dispozitiv

Bărbatul care a pierdut avionul Ethiopian Airlines povesteşte despre coincidenţele stranii care i-au salvat viaţa

”Fiul lui Concorde”, avionul supersonic de pasageri, va putea duce călătorii din Londra în New York în doar 3 ore

Povestea fraţilor Montgolfier, inventatorii balonului cu aer cald. Dintr-un experiment făcut de distracţie, au ajuns la crearea primului vehicul zburător funcţional – GALERIE FOTO

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
a-ha: trupa norvegiană care a făcut istorie cu „Take On Me” și a cucerit topurile mondiale
a-ha: trupa norvegiană care a făcut istorie cu „Take On Me” și a cucerit topurile mondiale
Project Stargate: A reușit Guvernul SUA să folosească „vederea la distanță”?
Project Stargate: A reușit Guvernul SUA să folosească „vederea la distanță”?
Viața lui James Hetfield, vocalistul Metallica. Demonii, depresia și triumful legendei metal
Viața lui James Hetfield, vocalistul Metallica. Demonii, depresia și triumful legendei metal
„Conspirații cu gen. Emil Străinu” începe joi, 26 iunie, de la 22:00, LIVE pe YouTube Cancan
„Conspirații cu gen. Emil Străinu” începe joi, 26 iunie, de la 22:00, LIVE pe YouTube Cancan
Fiecare ceașcă de cafea stimulează îmbătrânirea sănătoasă cu până la 5%, arată un studiu
Fiecare ceașcă de cafea stimulează îmbătrânirea sănătoasă cu până la 5%, arată un studiu
O invenție inspirată de bufnițe ar putea fi soluția pentru poluarea fonică
O invenție inspirată de bufnițe ar putea fi soluția pentru poluarea fonică
(P) Stil și confort sporit – de ce sunt adidașii Hoka noul trend al modei?
(P) Stil și confort sporit – de ce sunt adidașii Hoka noul trend al modei?
Primul obiect creat de om care ajunge la o zi-lumină depărtare de Pământ
Primul obiect creat de om care ajunge la o zi-lumină depărtare de Pământ
Creștere spectaculoasă pentru piața mașinilor electrice în Europa, dar nu și în cazul Tesla
Creștere spectaculoasă pentru piața mașinilor electrice în Europa, dar nu și în cazul Tesla
Problemele de vedere ar putea fi printre primele semne că cineva va dezvolta demență
Problemele de vedere ar putea fi printre primele semne că cineva va dezvolta demență
Tentativă de asasinat asupra lui Volodimir Zelenski, pusă la cale de un fost soldat polonez
Tentativă de asasinat asupra lui Volodimir Zelenski, pusă la cale de un fost soldat polonez
„Atletul lui Dumnezeu”, care a contribuit la prăbuşirea comunismului
„Atletul lui Dumnezeu”, care a contribuit la prăbuşirea comunismului
A fost descoperit un nou tip de sânge. „Singurul caz cunoscut din lume”
A fost descoperit un nou tip de sânge. „Singurul caz cunoscut din lume”
România, „pe podiumul” sărăciei în Uniunea Europeană. Copiii sunt cei mai afectați
România, „pe podiumul” sărăciei în Uniunea Europeană. Copiii sunt cei mai afectați
Kremlinul acuză NATO că este „o alianță creată pentru confruntare”
Kremlinul acuză NATO că este „o alianță creată pentru confruntare”
Turiștii fac ravagii în muzee. Un nou incident a avut loc la Galeria Uffizi din Florența
Turiștii fac ravagii în muzee. Un nou incident a avut loc la Galeria Uffizi din Florența
Minciuna și mincinoșii: cum să-i depistezi, de ce mint și când este minciuna justificată?
Minciuna și mincinoșii: cum să-i depistezi, de ce mint și când este minciuna justificată?
Cum a distrus Ibn Hazm miturile religioase cu 700 de ani înaintea iluminiștilor
Cum a distrus Ibn Hazm miturile religioase cu 700 de ani înaintea iluminiștilor