Home » D:News » Câți dintre români au fost ținta tentativelor de fraudă online?

Câți dintre români au fost ținta tentativelor de fraudă online?

Câți dintre români au fost ținta tentativelor de fraudă online?
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 03.04.2025

Șase din 10 români români spun că au fost ținta unor tentative de fraudă online. Cele mai frecvente consecințe menționate de victimele înșelătoriilor online sunt infectarea dispozitivului cu malware sau viruși (42%), pierderea de bani (30%) și furtul de date personale (22%).

Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, 68% dintre românii din mediul urban se consideră bine informați și conștienți de riscurile asociate înșelătoriilor online.

Printre cele mai populare tipuri de fraude online pe care românii menționează că le-ar recunoaște se numără e-mailurile sau mesajele de tip phishing, cum ar fi mesajele false care par a fi de la bănci (73%), urmate de escrocheriile prin rețele sociale, precum conturi false care solicită bani sau date personale (72%). De asemenea, 69% dintre respondenți spun că pot identifica apelurile telefonice frauduloase, în timp ce 53% afirmă că pot recunoaște site-urile false care imită branduri cunoscute sau promoțiile și concursurile înșelătoare.

Tinerii între 18-24 de ani au pierdut cel mai des bani

61% dintre români declară că au fost ținta unor tentative de fraudă online, dintre care 39% au experimentat astfel de atacuri de mai multe ori, iar 22% o singură dată.

Persoanele cu vârste între 35-44 de ani par a fi expuse într-o măsură mai mare la tentative repetate de înșelătorie, 49% dintre ei raportând experiențe multiple.

În ceea ce privește impactul tentativelor de fraudă, cele mai frecvente consecințe raportate de victime sunt infectarea dispozitivului cu malware sau viruși (42%), pierderea de bani (30%) și furtul de date personale, cum ar fi informațiile bancare, parolele sau documentele (22%).

Datele studiului arată că tinerii între 18-24 de ani au pierdut cel mai des bani din cauza fraudelor online (42%), în timp ce persoanele mature între 45-55 de ani (49%) și seniorii peste 55 de ani (52%) se confruntă mai des cu infectarea dispozitivelor cu malware sau viruși. Furtul de date personale este mai des întâlnit în rândul bărbaților (27%) comparativ cu femeile (17%), ceea ce poate fi corelat cu faptul că bărbații tind să își asume mai multe riscuri în mediul online, fie prin utilizarea unor platforme mai variate, fie printr-o expunere mai mare la site-uri de tranzacționare.

Românii adoptă o serie de măsuri de precauție

Pentru a se proteja împotriva înșelătoriilor online, românii adoptă o serie de măsuri de precauție, cele mai frecvente fiind evitarea oferirii de date personale în mesaje nesolicitate (67%), refuzul de a accesa link-uri suspecte primite prin e-mail sau SMS (63%) și verificarea sursei mesajelor și a site-urilor pe care le accesează (60%).

De asemenea, 42% dintre respondenți utilizează autentificarea în doi pași pentru conturile lor, iar 41% folosesc un antivirus sau un software de securitate. Ca tendință generală, seniorii peste 55 de ani sunt cei mai precauți în interacțiunile online.

„Fraudele online capătă noi dimensiuni odată cu dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale”

„Fraudele online capătă noi dimensiuni odată cu dezvoltarea rapidă a inteligenței artificiale. Conform unui alt studiu recent realizat de Reveal Marketing Research, 41% dintre românii din mediul urban se simt în dificultate sau nu au încercat să identifice conținutul generat de inteligența artificială. Astfel, fenomenul înșelătoriilor online devine un risc major, iar brandurile și companiile trebuie să înțeleagă nevoile și comportamentele utilizatorilor, precum și tendințele în securitate, pentru a le oferi sprijin”, a declarat Marius Luican, Director General Reveal Marketing Research.

Românii consideră că brandurile și companiile pot juca un rol esențial în protejarea utilizatorilor împotriva fraudelor online. Printre soluțiile menționate se numără implementarea unor sisteme de verificare a autenticității mesajelor, cum ar fi e-mailurile cu semnătură digitală (45%), derularea unor campanii de informare și educare despre înșelătoriile online (25%) și afișarea mai multor avertizări pe site-uri și în aplicații cu privire la riscurile fraudelor (17%).

Aceste date sugerează că, deși utilizatorii iau măsuri individuale pentru a se proteja, există o nevoie clară de sprijin suplimentar din partea companiilor pentru a combate eficient fenomenul în creștere al fraudelor online.

Redactia Descopera.ro
Redactia Descopera.ro
Descopera.ro este un portal de stiinta, tehnologie, natura si calatorii care isi propune sa fie cel mai mare site de popularizare a stiintelor si de cultura generala din Romania. Sub sloganul E LUMEA TA!, DESCOPERA.RO aduce zilnic ultimele stiri din cele mai fascinante domenii stiintifice, investigh... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se supuneau legii
Ziua în care Alexandru Ioan Cuza a introdus învăţământul obligatoriu şi gratuit. Ce păţeau părinţii care nu se ...
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
Eleanor de Aquitania, femeia care a condus Europa din umbra
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...