Home » Cultura » Deşi a fost un om puţin educat, a devenit unul dintre cei mai influenţi savanţi ai tuturor timpurilor

Autor: Mihaela STOICA 09.22.2020
La data de 22 septembrie 1791 se năştea fizicianul şi chimistul britanic Michael Faraday, descoperitorul inducţiei electromagnetice. El a formulat legile electrolizei, cunoscute sub denumirea de “legile lui Faraday” (m. 25 august 1867).

Faraday a fost un reputat chimist si fizician englez ale carui experimente pe baza electricitatii au dus la inventarea tehnologiilor care folosesc electricitatea in cele mai diverse moduri.

Cu toate ca a fost initial un om putin educat, iar cunostintele sale de matematica erau modeste, Michael Farady a devenit unul dintre cei mai influenti savanti ai tuturor timpurilor.

Experimentele sale au fost cele care au facut ca electricitatea sa aiba aplicatii in tehnologie. In timpul vietii sale, Faraday a refuzat titlul de cavaler oferit de Regina Marii Britanii. Modestia sa l-a determinat, de asemenea, sa renunte de doua ori la titlul de Presedinte al Societatii Regale Britanice.

Descoperă îţi prezintă principalele semnificaţii ale zilei de 22 septembrie:

1326 – Cea mai veche menţiune de înnobilare a unui cneaz român de către regele Ungariei

1768 – A murit, la Roma, episcopul Ioan Inochentie Micu Klein (Clain), luptător pentru cauza românilor ardeleni. Osemintele i-au fost aduse în România, ca urmare a dorinţei lui testamentare, şi înhumate la Blaj, la 16 octombrie 1997 (n. 24 iunie 1692).

1873 – S-a născut matematicianul Dimitrie Pompeiu, membru al Academiei Române. Este creatorul şcolii matematice de teoria ecuaţiilor cu derivate parţiale şi de mecanică. (m. 7 octombrie 1954).

1904 – S-a născut criticul de artă, traducătorul şi eseistul Nicolae Argintescu-Amza (m. 7 septembrie 1973).

1919 – A încetat din viaţă Ivan Vazov, scriitor şi publicist bulgar (n. 27 iunie 1850).

1928 – România a ratificat Convenţia sanitară internaţională de la Paris (încheiată la data de 21 iunie 1926).

1934 – A încetat din viaţă inginerul şi istoricul de artă Gheorghe Bâla; a colaborat cu Anghel Saligny la construirea Podului de la Cernavodă; membru al Academiei Române (n. 24 aprilie 1868).

1975 – A încetat din viaţă matematicianul Enrico Bompiani, unul dintre fondatorii Uniunii Internaţionale de Matematică, membru de onoare străin al Academiei Române (n. 12 februarie 1889).

1979    – Israelul face un test nuclear in Oceanul Indian.

1981 – Deschiderea oficială a trenului francez de mare viteză Train à Grande Vitesse (TGV)

1994 – A încetat din viaţă scriitorul şi teologul Alexandru Bardieru, născut în Nordul Bucovinei. A scris literatură pentru copii. (“Mreană, mreană năzdrăvană”, “Norocel degeţel”, “Poveşti nemuritoare”)(n.12 martie 1913).

1996 – A încetat din viaţă Dorothy Lamour, cântăreaţă şi actriţă americană de film  (n. 10 decembrie 1914).

2001 – A încetat din viaţă violonistul ucrainian Isaac Stern (n. 21 iul 1920)