Home » Cultură » Arhitectura Barocului Italian: Lumină, mişcare, transfigurare

Arhitectura Barocului Italian: Lumină, mişcare, transfigurare

Arhitectura Barocului Italian: Lumină, mişcare, transfigurare
Publicat: 31.03.2020
În secolul al XVII-lea, arhitectura italiană – şi în mod particular cea sacră – era proiectată, concepută, privită şi „trăită” cu totul altfel decât în zilele noastre. Dincolo de pragul unei biserici, credincioşii păşeau într-un receptacol mirabil, de cele mai multe ori rezultat din ceea ce artiştii vremii numeau „il bel composto”, adică arta combinării artelor (arhitectură, pictură, sculptură, stucatură) în alcătuirea unui spaţiu viu, copleşitor, dilatat dinspre piatra concretă către bolta iluzorie fremătând de sfinţi extatici, îngeri şi alegorii.

Arta combinării artelor

Noutatea introdusă de arhitectura religioasă barocă constă, prin urmare, în relativizarea distanţei dintre realitate şi plăsmuire, prin învăluire, camuflare, „coregrafie” a elementelor arhitecturale, iar această abordare scenografică s-a concretizat atât în ziduri neverosimil de dinamizate cât şi în bolţi, cupole şi abside pictate până la limita confuziei.

Este suficient să evocăm biserica San Carlo alle Quattro Fontane: totul, de la geometria planului până la ondularea faţadei, respiră o mişcare neostoită, ca şi cum materia ar fi într-o perpetuă căutare a formei. În cealaltă privinţă, a transfigurării spaţiului, probabil cel mai spectaculos exemplu este cel al bisericii Sant’Ignazio, al cărei plafon („Alegoria misionarismului iezuit”, pictată de Andrea Pozzo) verticalizează prezenţa spectatorului, prin continuitatea perfectă dintre arhitectură şi pictură.

Miza unor asemenea construcţii iluzionistice era fabricarea, fie şi preţ de câteva clipe, a unei secvenţe de timp ireal în care să se întâlnească privitorul în contemplare sau rugăciune şi sfântul – martirizat sau în slavă – aşa cum la teatru spectatorul intră în timpul actorului. Este de remarcat, de altfel, că teatrul modern – atât edificiul propriu-zis cât şi scenografia – îşi face apariţia în aceeaşi epocă, tot în Italia, împrumutând nu puţine strategii arhitecturale către (şi dinspre) arhitectura ecleziastică. Bunăoară, faţada principală a unei biserici baroce, singura împodobită, nu are de regulă un raport organic cu interiorul, întrucât ea este, de fapt, o cortină, îndărătul căreia, pe „scenă”, se joacă drama liturgică.

Arhitecţii epocii

La rândul lor, arhitecţii acelei epoci – Francesco Borronimi, Carlo Rainaldi, Guarino Guarini, Baldassare Longhena şi alţii – concepeau edificiul nu doar ca pe o construcţie logic articulată în raport cu normele de rezistenţă, funcţionalitate şi frumuseţe, ci şi ca pe un proces de „arhitecturare” a unor entităţi inefabile: virtuţile geometriei pre-moderne, fluxul luminos, muzicalitatea proporţiilor şi a spaţiului reverberat, alcătuirea lumii supramundane etc.

Lumina

În secolul al XVII-lea, geometria nu era doar o ştiinţă a numerelor, figurilor sau volumelor, ci implica şi o anumită speculativitate asupra magiei acestora. Lumina, pe de altă parte, era considerată un fel de fluid (ca şi muzica, eterul sau materia stelară), o substanţă fizică cu un rol capital în arhitectura barocă. Iar modalităţile ingenioase prin care este filtrată, propagată, direcţionată sau estompată prin complicate sisteme de boltire comportă în multe cazuri analogii cu structura instrumentarului optic, intens perfecţionat în epocă.

În cazul bazilicii San Pietro din Roma sau al Domului Invalizilor din Paris, lanterna şi întregul sistem de bolţi, tambururi, pandantivi şi calote reprezintă o posibilă punere în operă, la scară uriaşă, a lentilelor şi reflectoarelor microscoapelor şi telescoapelor; lanterna este receptacolul care primeşte şi distribuie lumina, însă, mai mult decât atât, funcţionează asemeni unui iris gigantic prin care umanitatea scrutează firmamentul sau ca diafragma unui microscop prin care minuscula realitate terestră este privită de „ochiul divin”.

Analogia se poate institui însă şi la nivelul instrumentarului astronomic tradiţional; sfera armilară, spre exemplu, cu reţeaua ei complicată de cercuri concentrice fixate în anumite unghiuri, poate inspira structura unei boltiri, cum se întâmplă în cazul bisericilor San Lorenzo şi Sacra Sindone din Torino , ca şi cum arhitectul ar fi proiectat nu o biserică, ci un dispozitiv supradimensionat pentru cercetarea lumii stelare.

Articol scris de Cosmin Ungureanu, istoric de artă şi lector al Fundaţiei Calea Victoriei.

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Antrenoare de gimnastică din România, condamnată în Franța pentru violențe asupra minorilor
Antrenoare de gimnastică din România, condamnată în Franța pentru violențe asupra minorilor
Cât de reală este criza de ouă din România? „Stăm foarte bine, şi pentru intern, şi pentru extern”
Cât de reală este criza de ouă din România? „Stăm foarte bine, şi pentru intern, şi pentru extern”
Germania aprobă un ajutor militar record pentru Ucraina
Germania aprobă un ajutor militar record pentru Ucraina
Vortexul polar, anunț de la ANM: Ce se întâmplă cu vremea?
Vortexul polar, anunț de la ANM: Ce se întâmplă cu vremea?
Cel mai mare crater modern de pe Pământ a fost descoperit în sudul Chinei
Cel mai mare crater modern de pe Pământ a fost descoperit în sudul Chinei
Strănepotul lui Mihail Sadoveanu demontează cele mai mari controverse legate de marele scriitor | Altceva cu Adrian Artene”
Strănepotul lui Mihail Sadoveanu demontează cele mai mari controverse legate de marele scriitor | Altceva cu Adrian Artene”
Descoperirea care rescrie istoria: Noul Regat al Egiptului ar fi început mai târziu decât s-a crezut
Descoperirea care rescrie istoria: Noul Regat al Egiptului ar fi început mai târziu decât s-a crezut
O singură enzimă ar putea fi responsabilă pentru dependența de alcool și bolile de ficat
O singură enzimă ar putea fi responsabilă pentru dependența de alcool și bolile de ficat
Oamenii de știință au aflat de ce pacienții cu Alzheimer își uită familia și prietenii
Oamenii de știință au aflat de ce pacienții cu Alzheimer își uită familia și prietenii
Test de cultură generală. De ce nu mâncăm lebede sau pescăruși, dar mâncăm găini?
Test de cultură generală. De ce nu mâncăm lebede sau pescăruși, dar mâncăm găini?
O fuziune imposibilă între două găuri negre masive a fost, în sfârșit, explicată
O fuziune imposibilă între două găuri negre masive a fost, în sfârșit, explicată
Reacția Vaticanului după ce o femeie din Franța a povestit că l-a văzut pe Iisus de 49 de ori
Reacția Vaticanului după ce o femeie din Franța a povestit că l-a văzut pe Iisus de 49 de ori
Românii din UE vor putea suna acasă fără costuri suplimentare
Românii din UE vor putea suna acasă fără costuri suplimentare
O substanță găsită la hainele curățate chimic triplează riscul de boli hepatice grave
O substanță găsită la hainele curățate chimic triplează riscul de boli hepatice grave
Împăratul care a adus grandoare Imperiului Roman
Împăratul care a adus grandoare Imperiului Roman
Gafele și incompetența Securității din perioada comunistă, dezvăluite într-un document secret din 1968
Gafele și incompetența Securității din perioada comunistă, dezvăluite într-un document secret din 1968
Criză de ouă în mai multe lanțuri de magazine din țară. Ce se întâmplă?
Criză de ouă în mai multe lanțuri de magazine din țară. Ce se întâmplă?
Ucraina a primit aproape 6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană
Ucraina a primit aproape 6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană