Home » Cultură » O lume ascunsă de bacterii și fungi, descoperită pe operele de artă ale lui Leonardo da Vinci

Publicat: 26.11.2020

Leonardo da Vinci este celebru pentru operele sale de artă elaborate și nuanțate, dar și pentru ideile sale tehnologice avansate. Însă, noi cercetări au dezvăluit un alt nivel de complexitate pentru picturile maestrului, o lume ascunsă de mici forme de viață.

Descoperirile pot ajuta la construirea unui „catalog” al microbiomului pentru operele de artă, au spus cercetătorii. Fiecare dintre opere are o colecție de microbi îndeajuns de unică pe care oamenii de știință o pot identifica.

De asemenea, microbiomul tablourilor are destule elemente cheie pentru a ajuta cercetătorii să identifice falsuri, bazându-se pe diferențele dintre microbiom, sau chiar să autentifice opere de artă care au fost depozitate în anumite condiții de-a lungul secolelor.

Cercetătorii au arătat că picturile lui Leonardo da Vinci au un microbiom mult mai diferit decât s-ar fi așteptat, cu multe bacterii și ADN uman, cel mai probabil de pe urma deceniilor în care au fost atinse de restauratori de artă și alți oameni. Microbii cunoscuți pentru că degradează hârtie de-a lungul timpului au fost și ei găsiți, arătând de ce eforturile de restaurare au fost atât de necesare.

Materialele biologice descoperite recent au o poveste de spus

Studiul arată că microbiomul ar putea, în viitor, să dezvăluie o istorie neașteptată a anumitor opere de artă sau să identifice falsuri.

Oamenii de știință au analizat materialul biologic, viu și mort, în șapte dintre picturile „emblematice” ale maestrului Leonardo da Vinci, descoperind o diversitate neobișnuită de bacterii, ADN uman și fungi. Mare parte din material probabil a ajuns pe schițe după moartea lui da Vinci, în urmă cu 501 ani, așa că ADN-ul (sau cel puțin mare parte din acesta) provine de la alți oameni care au atins operele. Însă, materialele biologice descoperite recent au o poveste de spus.

Care a fost cea mai mare surpriză

Cea mai mare surpriză a fost concentrația mare de bacterii din picturi, în special în comparație cu fungii, au scris cercetătorii. Studiile anterioare au arătat că fungii au tendința să domine microbiomul de pe obiectele din hârtie, însă în acest caz o cantitate neobișnuit de mare de bacterii de la oameni și insecte a fost prezentă, potrivit Live Science.

Mare parte din ADN a provenit cel mai probabil de la oamenii care au restaurat operele începând cu secolul al XV-lea. Totuși, echipa nu a analizat materialul genetic astfel încât să vadă de la ce persoane ar putea proveni materialul biologic.

Experții au descoperit motivul pentru care Vincent van Gogh suferea de „delir”