Prima pagină Cultura

Oul – Universul intr-o coaja

Nicu Parlog | 04.03.2010 | ● Vizualizări: 9818
Oul – Universul intr-o coaja     ou, oua rosii, paste, paste fericit, traditii de paste, simbolism, crestinism, ortodoxie, traditii, religie, alchimie, ezoterism + zoom
Galerie foto (10)

Cu siguranta cel mai cunoscut simbol al Pastelui, banalul ou cel de toate zilele, pe care ne-am obisnuit sa-l vedem in farfurie gatit sub diferite forme, ascunde in cochilia sa o nebanuita si interesanta epopee. Va invit asadar, la o calatorile fascinanta si surprinzatoare prin istoria, simbolismul si chiar ezoterismul care inconjoara oul.

Despre germenele ascuns al Lumii

"Simbolul OuluiCosmic reprezinta mai mult decat ar putea reda orice limbaj si maimult decat ne-ar putea reda ratiunea." - MirceaEliade

Cu forma sa rotund-ovala care inspira, in acelasi timp, liniste simister, oul nu avea cum sa fie trecut cu vederea de oameni. Siaceasta inca din cele mai vechi timpuri. Trecand peste inegalabilasa valoare alimentara (alaturi de spirulina, miere si lapte, fiindsingurul aliment complet), oul, acest miraculos germene alvietii, ascunde in sine insusi una dintre enigmele esentiale aleexistentei, exprimata popular in intrebarea « cine a fost primul,Oul sau Gaina? »

Unul dintre cei care a raspuns potrivit la aceasta enigma a fostinteleptul chinez Chouang Tseu, in opinia caruia oul seafla in gaina, iar gaina in ou. Stralucitul sau raspunsvizeaza armonia complementara a inceputului tuturor lucrurilor,reveland profanilor ca dualitatea este continuata in mod potentialin unitate, aceeasi dualitate rezolvandu-si contrariile tot inunitate.

Oul apartine, in egala masura, si simbolismului odihnei, arepaosului creator, laolalta cu casa, cuibul, cochilia, sanulmatern, al caror substitut este deseori. Asa se face ca, adesea,Oul este o reprezentare a puterii de creatie a Luminii. Seconsidera ca oul contine germenele misterios alCreatiei. Picatura de Viata din care se dezvoltamanifestarea, fiind asadar un simbol universal perfect care seexplica de la sine, prin sine.



Nasterea Lumii si a Lumilor, pornind de la Oul Primodial,este o idee comuna in mitologiile stravechi, precum celeale grecilor, canaaneenilor, fenicienilor, vietnamezilor,chinezilor, japonezilor, populatiilor tribale din Asia de sud-estsau Siberia, celtilor, tracilor si multor altora. Reputatul istorical religiilor Mircea Eliade a demonstrat magistral ca, in esentatuturor acestor cosmogonii, oul joaca imaginea cliseu a Intreguluisi a Totalitatii care succed Haosului Primordial, ca un primpricipiu de organizare. Oul subliniaza actul renasterii si ciclulrepetitiv al Naturii, functia sa cicilica fiind aici o consecinta aprimului sau rol.



Daca mergem mai departe pe firul aspectului ezoteric al oului,descoperim paradoxul existential al fiintei libere, precumsi al celei inlantuite. Transpus in plan fizic, avem aicimomentul in care puiul sparge gaoacea, calduta, sigura si latenta aoului, eliberat fiind de principiul Actiunii care guverneazaacelasi plan fizic. Oul, ca si mama, va marca aventura omului, atatla nivel de specie, cat mai ales de individ. Deoarece oul, care isiimparte atributele cu mama de mai tarziu, va simboliza conflictulinterior al oricarei fiinte intre dorinta de confort si sigurantasi aceea de aventura si explorare. Mai departe, daca exploramaspectul psihologic, regasim principiul oului care continecerul si pamantul, germenii raului si ai binelui, bagajulpersonalitatilor si tipologiilor umane, precum si legearenasterilor si desavarsirii acelorasi personalitati.



Povestea oului pe alte meleaguri

"D'apoi cum, dragadomnule... Pamantul e in chipul unui ou; fundul oului estePamantul, iar varful e Ceriul; el sta pe ape" -Taran roman anonim,intervievat in anul 1928 de catre prestigiosul folclorist, lingvistsi filolog evreu de nationalitate romana, Ion AurelCandrea

Oul a fost dintotdeauna in centrul mitologiilor si credinteloruitate de timp ale tuturor popoarelor lumii. Procesul demanifestare a misterului din cochilie imbraca, insa, aspectediverse, chiar daca in esenta cuprinde aceleasi mituri primordialecare vizeaza Creatia, Desavarsirea, Misterul si Renasterea.



Oul este simbol arhetipal al inceputului tuturorlucrurilor
. Filonul mitologic al oului cosmic din care s-acreat lumea se regaseste pe toate continentele. De altfel, oul,alaturi de Lut si Aluat, reprezinta arhetipuri ale genezei.Dintr-un ou (care, deseori, este din aur) ce pluteste in fluidulHaosului Nemarginit Primordial, se naste intregul Univers. Dinpartea superioara a cojii apare Cerul, din cea inferioara -Pamantul, galbenusul transformandu-se in Soare. LebadaHamsa din din mitologia hindusa cloceste Oul Cosmic direct pe apeleprimodiale. Lebada divina Hamsa semnifica aici SuflulDivin care se desparte in doua pentru a da nastere Cerului siPamantului.

In mod similar, in mitolodia greaca, oul Ledei da nastere celor doifrati Dioscuri, fiecare impodobiti cu o coafura in forma desemisfera, sugerand astfel principiul Yin-Yang, polarizareaUnitatii si natura duala a omului. In credintele shintoiste dinJaponia, oul cosmic este impartit in doua jumatati, cea usoarafiind, evident Cerul, iar cea grea - Pamantul. Bunaoara,oul mistic eliminat pe gura de Kneful egiptean saude Dragonul chinez reprezinta manifestarea existentiala prinCuvant, prin Verb datator de viata si actiune.

Omul primordial ia nastere dintr-un ou, cum estecazul lui Prajapati din Vede sau al lui Pangu - primul om din mitulgenezei vechilor chinezi. Mitologia egipteana ni-l ofera pe Nun,oul scos la suprafata de valurile oceanului primordial. Din oul Nunva tasni la viata zeul Hnum care va da nastere, la randul sau, lamai multe oua din care vor aparea zeii.



In Orientul Mijlociu, traditia caananeana vorbeste despreMochus, zeul suprem care a creat eterul si aerul din cares-a nascut Oulomos (interesant nume!), adica Infinitul.Oulomos a creat, la randul sau, propriul ou cosmic, faurind Cerulsi Pamantul din cele doua jumatati ale acestuia. Vechii persicredeau ca Cerul, Pamantul, Apa si toti reprezentantii regnurilormineral, vegetal si animal, sunt inchisi intr-un ou. Cerul fiinddeasupra si dedesubtul pamantului, iar pamantul - inlauntrulcerului, aidoma galbenusului din ou.

Persanii credeau ca, la inceputul lumilor, este doar Fiinta Divinanedefinita, iar peste intregul spatiu al haosului domneaintunericul. Doctrinele Bon tibetane, de dinainte de patrundereabudismului in Tibet, dicteaza ca oul, care nu esteprimordial in acceptiunea tibetana a genezei, ramane totusi laoriginea unei lungi si neintrerupte genealogii umane, dinesenta celor 5 elemente aparand, in mod miraculos, un ou mare carea dat nastere unui lac alb din care au iesit stramosii.



In cealalata parte a lumii, in America pre-columbiana, oulisi continua epopeea revelatoare sub forma placii de aur in formaovoida care orna marele templu incas al lui Coricancha de laCuzco, capitala Imperiului Inca. In Africa, mitul ouluicosmic este regasit la dogonii si triburile bambara din Mali, undeoul se formeaza si incetul cu incetul se separa de VibratiaCreatiei, se umfla, se mentine singur in spatialitatea nedefinita,pentru a se sparge apoi, lasand sa cada cele douazeci si doua deelemente fundamentale ale mitologiei dogonilor, care vorsupraveghea la randul lor asezarea Creatiei in tot atateacategorii.

Adanc in junglele impenetrabile din Congo, triburile likubasi likuala considera si astazi ca oul este imagineaperfectiunii. In cosmogonia lor, galbenusul reprezintamenstruatia feminina, iar albusul - sperma masculina. Coaja esteaceeasi coaja provenita din oul cosmic care ar fi ars Lumea farainterventia salvatoare a Creatorului, care a ordonat membranei sase transforme in atmosfera umeda care inconjoara Terra. In padurileinghetate ale Finlandei, intr-un minunat exemplu de samanismeuropean, mitul Kalevalei ne spune ca inainte de nasterea timpului,zeita fecioara a apelor si-a scos genunchiul la suprafata OceanuluiPrimordial. La indemnul zeitei apelor, rata, ea insasi o zeitastapana a aerului, isi depune cele sapte oua (sase de aur si unulde fier) direct pe apa. In mormintele scitice din stepa rusa aufost descoperite oua din lut, cei care le-au pus langa mortisugerand astfel ca oul este un element al nemuririi si simbol alinvierii.

Hermeneutica, Alchimie si... Ovobiologie

"Oul poarta in elinsusi un germene al mortii ascuns in interiorul vietii si ungermene al vietii in interiorul mortii. Cei doi germeni opereazaunul asupra celuilalt, creand astfel un nou inceput." - Jaquesd'Arles

Pentru initiati si ezoteristi, niciun alt obiect viu nu puteasugera mai bine ideea-forta a transcenderii absolutului, precumumilul ou servit la masa. Ca tot amintisem de ouale de lut dinkurganele scitice, in Tracia meridioanla, in mormintele antice dinBeotia tronau statuetele lui Dionysos, tinand in mana cate un ou,ca o fagaduinta si semn al viitoarei intoarceri laviata. In aceste conditii, doctrinele spirituale carecondamna incarnarile succesive, recomandand, in schimb, ruperealantului karmic si iesirea din lantul incarnarilor fara de sfarsit,resping folosirea oualor atat ca alimente, cat mai ales obiecte decult! Spre exemplu, orfismul respingea consumul oricarortipuri de oua, acesta nemaifiind altceva decat obiectulcare leaga sufletul de ciclul nasterilor succesive, de care el vreasa scape.



Traditia alchimica a Oului Filozofic in rol de vatra aUniversului sugereaza inchiderea in interiorul sau aelementelor vitale. Un manuscris hermeneutic anonim, citat de E.Mnod-Herzen, dezvaluie ca Oul Filozofic era numit in vechime piatraencephala, piatra de Armenia sau piatra egiptenilor.Cuptorul alchimistilor reprezinta si el oulcosmic, sediu si locatie al tuturor transmutatiilor.Pentru alchimisti, Oul Filozofic este locatia sacra in care erasavarsita, in faze succesive, insasi Marea Opera. Oul era, asadar,un vas in forma de alambic covoidal, inchis, neted si realizat dinsticla pura de Venetia, fara bule de aer sau impuritati. In acestou-replica a Creatiei, alchimistul efectua amestecul sau din fier,arama, cositor si plumb - bine macinate si puse la foc potrivittimp de 30 de zile, dupa care urmau a fi tratate, in secret, cupotiuni de sulf si mercur. Initiatii afirma ca intr-una din zileleurmatoare, acest Ou Filozofal se va transforma in insasi PiatraFilozofala, Piatra Intelepciunii sau Piatra Nemuririi. Intraditiile alchimice, Piatra Filozofala este mentionata ca fiind deculoare rosu inchis si avand intotdeauna forma unui ou.



In traditiile ascunse ale Orientului, oul are un rol apropiat acelaal altor simboluri arhetipale, cum sunt matricea, scoica, pestera,centrul, inima, ombilicul sau centrii ocultati ai Lumii. Totul seleaga de punctele de pornire ale dezvoltarii interioare,spatiale, temporale si chiar biologice ale fiintei omenesti, indrumul omului spre desavarsirea spirituala. In budism,actul clocitului patroneaza peste anumite aspecte simboliceinteresante: unele secte contemplative budiste considera gaina carecloceste drept simbol al concentrarii spirituale, al acumulariienergiei si al fortei vitale. Ermitii daoisti din muntii izolati aiChinei au o parabola foarte frumoasa si explicita, in care comparainvatarea teoretica, pur exterioara, cu ouale nefecundate, lipsitede germene.

Mai aproape de zilele noastre, cercetatorul belgian RobertVendelanotte si-a consacrat o mare parte a vietii studiuluifilozofiei oului, creand in aceasta directie o noua disciplina destudiu care se numeste ovobiologie. Robert Vendelanotteafirma ca:

"Barbatul, privit in intregul sau, este un ou. Femeia - lafel, este si ea tot un ou. Inlantuirea lor da nastere, ca atare,unui alt ou. Astfel vedem cum se infaptuieste miracolul creatiei,caci unu plus unu egal trei in acesta noua formula existentiala.Observati, deci, ca toate stiintele, pana si matematica, dupa cumam subliniat mai sus, capata un alt aspect atunci cand suntabordate din perspectiva oului. Insasi planeta noastra este un ou,iar Sfanta Treime din crestinism se regaseste in acelasi OuUniversal: albusul, galbenusul si cochilia, caci nu este oareporumbelul cel alb, Sfandul Duh, simbolizat de albus, insusisimbolul pacii? Dumnezeu a faurit lumea in sase zile. Iar 6impartit in 3 face 2. Acestia reprezinta cei doi piloni pe care sesprijina Universul. Si daca Pamantul se invarteste in jurulSoarelui pe o traiectorie in forma de elipsa, adica ovoidala,atunci acest aspect surprinzator poate fi considerat un adevaratsuvenir al Oului Cosmic."

Hristos a Inviat! Povestea Oului de Pasti

"Cand oamenii n-armai inrosi oua de Pasti, atunci lumea se va potopi" - credintapopulara culeasa de marele etnolog si folclorist roman SimionFlorea Marian si publicata in lucrarea Sarbatorile la Romani,aparuta in anul 1899

Desi astazi, asociem ouale rosii sarbatorii pascale - cea mai maresi mai importanta sarbatoare a tuturor crestinilor -,traditia oualor vopsite in culori este mult mai veche decatcrestinismul. Surse arheologice si marturii istoriceatesta faptul ca, in urma cu cateva milenii, in Chinaantica exista obiceiul de a se face cadouri oua colorate,in cadrul unor sarbatori sezoniere. In ajunul Anului Nou chinezesc,cu ocazia sarbatorii Tsing-ming, care cadea in luna aprilie, vechiichinezi isi ofereau unul altuia oua vopsite.

La vechii persi, in apropierea sarbatorii Newroz, de AnulNou persan, care cadea in ziua echinoxului de primavara,preotii zoroastrieni vopseau oua pe care le ofereau credinciosilor.In Roma Antica, tinerii vopseau ouale in rosu si letrimiteau celor dragi, cu ocazia sarbatorii lui Ianus.Vechii slavi aveau si ei obiceiul de a-si darui oua rosii lasarbatoarea primaverii. Finlandezii purtau in buzunare oua rosii,atunci cand trageau prima brazda de plug primavara, iar estonieniimancau oua in timpul campaniilor agricole.



Daca, la evrei, oul de Pasti simbolizeaza creatia universala,pentru crestini el inseamna re-crearea Lumii, inceputa prinsuprema jertfa a Mantuitorului. Ouale rosii sunt alimentesfinte de care nu ai voie sa iti bati joc sau se le iei inderadere. De fapt, oul rosu este cel mai sacru aliment alcrestinului ortodox. El aduce aminte de cosul cu ouaasezat sub crucea pe care Mantuitorul patimea pentru pacatelenoastre, devenind rosii in urma sangelui care picura din ranileLui. Ciocnirea oualor vopsite este un ritual mostenit de la primiicrestini care isi daruiau oua rosii de Pasti, se sarutau pe obrajisi spuneau salutul sfant "Hristos a Inviat!" urmat de "Adevarat aInviat!".

Pentru daco-geti, ouale vopsite erau o ofranda ritualadestinata divinitatilor htoniene si stramosilor. Ca oramasita a acelor vremi, folclorul romanesc retine PasteleBlajinilor, cand daco-romanii dau pe apa cojile oualor rosii, sprea se duce in "Tara Blajinilor". La sate, ouale rosii sunt simboluriale nemuririi vigorii vietii, de unde si obiceiul de a se spala cuapa in care a fost pus un ou rosu "ca sa fii rumen si sanatos"(Elena Niculita Voronca - Datinile si credintele poporului romanadunate si asezate in ordine mitologica, Cernauti, 1903).

In medicina si cosmetica arhaica a romancelor, cojile deoua rosii sunt un stimulent al frumusetii si sanatatii,prin mecanismul magiei simpatetice si al celei contagioase. "LaPasti, cine merge la biserica sa-si puie cu un ou rosu la san, casa fie intotdeauna rosu" scria Simion Florea Marian in Sarbatorilela romani. Traditia spune ca ouale rosii sfintite la BisericaOrtodoxa sunt un antidot redutabil contra farmecelor si magieinegre. Taranul roman le punea in brazda pentru a spori astfelrecoltele sau le ingropa in vie, pentru a feri viile degrindina.



In afara oualor vopsite, la romani exista o adevarata artaa incondeierii oualor, nemaiintalnita nicaieri in lume.Daca geto-dacii vopseau ouale cu galben, semnificand culoareaSoarelui pe bolta cereasca sau in portocaliu - culoarea disculuisolar la rasarit si apus, odata cu patrunderea crestinismului,ouale au inceput sa fie vopsite in rosu sau decorate cu chipul luiHristos, cu siluete de ingeri, cu motivul mielului, motive astrale,cu forme animale sau vegetale. Conform izvoarelor istorice, veciniinostri slavi au imprumutat obiceiul incondeierii de la comunitatiledaco-romane cu care au intrat in contact in perioada migrarii lorin Europa de est si Balcani. In Bucovina si Maramures, spreexemplu, exista peste 70 de desene diferite, fiecare avand odenumire "Crucea Pastelui", "Furca de tors", Desaga popii" ,"Bradutul", "Turma de Stele" etc.

Acelasi Simion Florea Marian semnaleaza ca: "Pastele este cea maimare, mai insemnata, mai sfanta si mai imbucuratoare sarbatoare depeste an, dupa spusa romanilor de pretutindeni. De la casa celuimai mare bogatan si pana la bordeiul celui mai de pe urma sarman secunoaste apropierea acestei mari sarbatori, caci in ajunul ei sunttoate acuma curatite si indreptate, toate sunt unse si varuite,hainele zvantate si curate, barbatii barbieriti si spalati, iarfemeile laute si chitite."

Sarbatori fericite si Hristos a Inviat!

Descopera lumea in care traiesti: