Home » D:News » O noua categorie de stele a fost descoperita in constelatia Ursa Mare

O noua categorie de stele a fost descoperita in constelatia Ursa Mare

Publicat: 08.05.2008
Astronomii de la Austin’s McDonald Observatory din Texas au observat un nou gen de stea din clasa piticelor albe. Spre deosebire de o stea pitica alba clasica, noua stea descoperita are o suprafata formata din carbon pulsativ.

Pana in momentul de fata oamenii de stiinta banuiau existenta unei astfel de stele undeva in Cosmos. Descoperirea ei a fost posibila datorita evolutiei telescoapelor si implicit a unei supravegheri mai detaliate a boltei ceresti.
Noua stea din clasa piticelor albe a fost descoperita in acest an undeva in cadrul constelatiei Ursa Mare, la o distanta aproximativa de 800 de ani lumina de Terra. Valurile sale de lumina pulseaza cu aproximativ 2 % la fiecare 8 minute. La fel ca oricare alta pitica alba, noua stea este ramasita unui corp ceresc foarte stralucitor cu o  masa care nu avea mai mult de noua ori masa Soarelui. Cu alte cuvinte, dupa criteriile astronomilor era o stea de dimensiuni medii. In prezent ceea ce a ramas din steaua initiala este o sfera stralucitoare mai mica decat Terra, dar cu o masa egala cu a Soarelui din sistemul nostru solar, si cu o putere de a emite lumina de doar o fractiune, comparativ cu a Soarelui. Spre deosebire de alta pitice albe, noua stea nu mai are straturile initiale de hidrogen si heliu, si tot ce a ramas este actuala suprafata de carbon.

“Celelalte pitice albe descoperite pana in prezent prezinta pulsatii continue, iar acestea se datoreaza hidrogenului si heliului de la suprafata, spre deosebire de aceasta, a carei activitate pulsatorie este data de miezul sau de carbon. Acest gen de pitica alba este extrem de rar, descoperirea ei este literalmente comparabila cu gasirea unui ac in carul cu fan “, explica Kurt Williams, astronom la Observatorl astronomica al Universitatii Austin McDonald’s din Texas.
Din aproximativ 20 000 de stele din clasa piticelor albe, s-au descoperit doar 10 cu o suprafata pulsatorie din carbon, iar aceasta este prima observata in constelatia Ursa Mare.

Sursa: Discovery Channel