Home » D:News » Patru dintre cele mai cunoscute tipuri de cancer la sân pot fi tratate

Patru dintre cele mai cunoscute tipuri de cancer la sân pot fi tratate

09.26.2012
Patru dintre cele mai cunoscute tipuri de cancer la sân pot fi tratate
Într-un nou studiu, oamenii de ştiinţă au identificat patru tipuri de cancer mamar distincte din punct de vedere genetic. Mai mult, în fiecare dintre aceste tipuri, cercetătorii au găsit schimbări genetice care sunt responsabile pentru declanşarea altor cancere.

Acum, oamenii de ştiinţă se aşteaptă ca descoperirile să ajute la găsirea unui nou tratament pentru cancerul la sân, unul care să includă medicamente aprobate deja pentru tratarea altor tipuri de cancer. De asemenea, ei speră să poată crea tratamente mai precise pentru anomaliile genetice, care pentru moment nu pot fi vindecate.

Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă au declarat că stabilirea unor noi tratamente pe baza acestor descoperiri nu se va face prea curând. Chiar şi în cazul acestor patru tipuri majore de cancer există tumori individuale care apar ca urmare a unor schimbări genetice proprii. Pentru înlăturarea tumorilor individuale va fi nevoie de alcătuirea unei game largi de medicamente.

Cercetarea s-a bazat pe analizarea mai multor tumori provenite de la 825 de pacienţi şi s-a concentrat pe studirea celor mai comune tipuri de cancer despre care se crede că iau naştere în ductele mamare. De asemenea, pentru a se studia schimbările genetice care ar putea fi atacate prin tratament, la studiu au luat parte doar persoane care sufereau de cancer în stadiu incipient, care nu se răspândise încă în alte părţi ale corpului.

Cel mai surprinzător tip de cancer implicat în studiu a fost cancerul triplu negativ care este fatal şi ale cărui celule seamănă cu celulele bazale ale pielii şi ale glandelor sudoripare. Aceste celule mamare creează o structură de susţinere pentru ductele mamare.

Analizându-l, oamenii de ştiinţă au observat că el se diferenţia de orice alt tip de cancer mamar, asemănându-se mai mult cu cel ovarian şi cu un tip de cancer la plămâni.

„Este incredibil. Acum credem că există posibilitatea ca aceste tipuri de cancer să aibă o cauză comună”, a declarat dr. James Ingle de la Clinica Mayo, unul dintre cei 348 de autori ai studiului.

Există implicaţii terapeutice imediate. Studiul redă un motiv biologic pentru a încerca unele tratamente folosite de regulă în vindecarea cancerului ovarian, în locul celor utilizate în tratarea cancerului mamar, precum antraciclinele (medicamente de temut care pot genera boli de inimă sau leucemie).

Alte tipuri de medicamente, de pildă inhibitorii PARP, care par să ajute în tratarea cancerului ovarian, au potenţialul de a da rezultate şi în înlăturarea cancerului de tip bazal-like.

Două alte tipuri de cancer de sân, apar din celulele luminale care căptuşesc ductele mamare. Aceste tipuri de cancere au la suprafaţa lor proteine care atrag estrogenul, asigurându-le astfel creşterea. Aproape toate pacienţii care suferă de cancer furnizat de estrogen primesc acelaşi tratament. În unele cazuri el dă rezultate, în altele, nu.

Analiza genetică a împărţit aceste cancere în două tipuri distincte. Pacienţii care sufereau de cancer luminal A au făcut progrese, în timp ce la pacienţii suferinzi de cancer luminal B nu s-a observat nicio îmbunătăţire. Acest lucru sugerează că, poate, pacienţii care au primul tip de cancer ar putea să se însănătoşească doar cu ajutorul terapiei hormonale, care împiedică estrogenul să mai hrănească tumoarea, în timp ce persoanele care suferă de al doilea tip de cancer luminal, ar avea mai multe şanse dacă ar fi supuşi chimioterapiei.

În unele cazuri, anomaliile genetice au fost atât de puternic asociate asociate cu un tip sau altul de cancer luminal, încât ele păreau să fi stat chiar la baza formării tumorilor respective.

Cel de-al patrulea tip de cancer, este numit de cercetători HER2 îmbogăţit. Unele tipuri de cancer de sân au adesea copii suplimentare ale unei gene HER2 care le determină creşterea.  Pentru blocarea genelor există un medicament numit Herceptin, care până acum a dat rezultate bune. Totuşi, chiar dacă Herceptin este aprobat pentru toţi pacienţii care suferă de cancer la sân şi care au tumori ce produc prea mult HER2, noua analiză arată că nu toate tumorile acestea reacţionează la fel. Prin urmare, doar cei care suferă de HER2 îmbogăţit tind să răspundă la tratamentul cu Herceptin.

Singurul mod prin care putem afla sigur dacă Herceptin funcţionează sau nu şi la alte tipuri de tumori este acela de a crea un studiu clinic, iar oamenii de ştiinţă plănuiesc să facă asta cât de curând.

Deşi descoperirea are un potenţial enorm, pentru moment nu se va schimba nimic în ceea ce priveşte modul de tratare a pacienţilor bolnavi de cancer de sân. Având în vedere că există moduri diferite de evoluţie a unei celule canceroase, s-ar putea ca pentru fiecare tip de cancer mamar, să fie nevoie de elaborarea unor câteva zeci de studii clinice.

Sursa: New York Times