Home » D:News » Au fost desemnaţi câştigătorii Premiului Nobel pentru Medicină/Fiziologie 2012

Au fost desemnaţi câştigătorii Premiului Nobel pentru Medicină/Fiziologie 2012

Publicat: 08.10.2012
Premiul a fost împărţit de doi pionieri ai a studiiilor privind celulele stem: John Gurdon, din Marea Britanie, şi Shinya Yamanaka, din Japonia.

Prestigioasa distincţie a răsplătit cercetările de avangardă ale celor doi specialişti, legate de modul în care celule specializate pot fi transformate în celulele stem, pluripotente, din care se pot forma apoi orice tip de alte celule din organism.

Comitetul Nobel a afirmat că, prin cercetările lor, cei doi laureaţi „au revoluţionat ştiinţa”.

În 1962, prof. John Gurdon a folosit informaţia genetică din celulele intestinale ale unor broaşte, plasând-o în interiorul unor ouă de broască, din care s-au dezvoltat mormoloci normali.

În 2006, prof. Shinya Yamanaka a demonstrat că, în anumite condiţii, celulele specializate de şoarece pot fi „reprogramate” să devină celule stem, prin introducerea a 4 factori de transcripţie, care reglează expresia unor gene specifice. Celulele stem rezultate (numite celulpot fi apoi transformate în orice alt tip de celule.

De atunci, cercetările asupra celulelor stem au parcurs un drum lung, iar acest teren de studiu se află azi în „lumina reflectoarelor”, fiind unul dintre cele mai avansate domenii ale cercetării ştiinţifice şi promiţând să ofere soluţii noi unor probleme medicale dificile, de la infertilitate până la cancer.